Internetdelen zonder router

Status
Niet open voor verdere reacties.

volume

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2004
Berichten
63
Ik zit nu al uren te proberen om ook mijn laptop op het internet te krijgen, maar dat lukt me niet.
Ik heb 2 PC’s. Een desktop die via een USB ADSL-modem met het internet verbonden is, en een laptop die ik met een ethernetkabel.
Dus geen router, hu bofzo. Daar er geen frequent gebruik zal gemaakt worden van de 2e PC op internet, en de desktop zal aanstaan ben ik niet van plan er grote kosten voor te maken.
Eerst wou ik het advies van een tijdschrift opvolgen en via netwerkverbindingen-eigenschappen-geavanceerd de optie internetverbinding delen aanvinken. Maar als ik dat scherm opvraag krijg ik alleen maar de “firewall voor internet-verbindingen, en niet “internetverbinding delen”
Dan maar via de wizard “thuisnetwerk installeren”.
Op de desktop leek alles OK, zoals aangegeven alles op een diskette gezet, en met die setup alles op de laptop geinstalleerd.
Toen ik na een restart IE wou gebruiken wou hij de vroeger gebruikte inbelverbinding gebruiken.
Heb dan via instellingen internetoptie-verbindingen een LAN-instelling gebruikt op de laptop, maar als ik die start verbind hij zich wel met een externe computer (de desktop veronderstel ik), maar hij vraagt een gebruikersnaam en wachtwoord, en dit terwijl ik geen gebruikersnaam, noch wachtwoord heb ingesteld.
Weet er iemand raad ?
Op de desktop draait XP-pro, op de laptop XP-home
Alvast bedankt !
 
Netwerk

Je moet op beide PC's een account aanmaken met de zelfde naam en wachtwoord en daar op inloggen, dan vraagt hij als het goed is niet meer om een wachtwoord.

Eric.
 
Je kunt ook een proxy installeren op de hoofd pc en de andere daarnaar laten verwijzen. Zelf heb ik jarenlang AnalogX proxy gebruikt. Zeer simpel en klein progje. Kun je hier downloaden.
 
Sidi,

Bedankt voor die tip, maar heu .... kan je me daar wat meer uitleg bij verschaffen (of verwijzen waar ik meer uitleg kan vinden) want ik weet echt niet hoe ik verder moet met dat programmaatjes.
Alvast bedankt
 
Installeer het programma op de pc met de internetverbinding. Je start het programma vanuit het menu Start. Nog beter maak je een snelkoppeling in het menu Opstarten. Als je een firewall hebt zul je het toestemming moeten geven om het internet op te mogen.
Op de 2e pc open je Internet Explorer. Dan kies je voor Extra - Internet opties. Kies het tabblad Verbindingen. Druk dan op de knop LAN-instellingen. Daar vink je aan dat je een proxyserver voor het LAN-netwerk wilt gebruiken. Als adres geef je het lokale netwerk-adres van de andere pc op. (Een vast ip-adres is dan wel gemakkelijk) Meestal is dat iets van 192.168.0.1 ofzo. * Als poortnummer vul je 6588 in. Deze nummers vind je overigens in het tekstbestand dat in de map van AnalogX Proxy zit.
De netwerkkaart van de 2e pc hoeft NIET ingesteld zijn op een standaard gateway ofzo. Automatische instellingen of een vast ip-adres werkt het beste.
Als het goed is gaat het http-verkeer nu via de proxy van de 1e pc.

* Om erachter te komen welk ip adres momenteel toegewezen is doe je het volgende: Start - uitvoeren typ: cmd. Er opent zich een DOS-box. Hier voer je het commando ipconfig in. Je kunt nu je ip-adres aflezen

Succes :)
 
Ik heb alles geprobeerd wat je gezegd hebt, maar het werkt nog niet ...
Krijg nog steed op de laptop de melding "inbelverbinding". Ik heb daar verbinding maken met "directe verbinding" (dus via lan).
Heb de gegevens en de poort van de proxy ingevuld, maar hij vraagt ook een gebruikersnaam en password, maar ik gebruik geen paswoord voor mijn PC !
Als ik dan admininistrator als gebruikersnaam invul en het wachtwoord blanco laat krijg ik de boodschap :
"verbonden met externe computer, controleren gebruikersnaam en wachtwoord", en even later de boodschap dat alles mislukt in "kan geen verbinding maken"
Heb je nog enig advies ?
Alvast bedankt
Ik weet ook niet welke kabel ik gebruik, maar op de laptop zijn zowel het groene als het oranje ledje opgelicht net waat ik de kabel insteek, als ik de verbinding wil maken
 
Het lijkt op een probleem met je laptop

Als beide ledjes continue branden is er wat fout.

Het ledje dat activiteit aan geeft zal normaal fikkeren en mogelijk dat je een tweede led hebt om de satus van de verbinding aan te geven.

Het wil nog wel eens helpen om de kaart te verwijderen (instalatie ongedaan maken) en opnieuw op te starten.

Succes,

Eric.
 
Volgens mij zit die oude inbelverbinding lastig te doen. Behalve die LAN-verbinding moet daar geen inbelverbinding meer staan. Als die er wel staat, zorg er dan voor dat die staat ingesteld op : Verbinding maken als er geen lan-verbinding is. Dat scherm met username en password behoor je helemaal niet te krijgen. Die is overigens van Windows zelf, niet van AnalogX. En verbinding met een externe computer is Internet, niet de hoofd-pc.

Of:

Kun je 's kijken wat voor verbindingen er allemaal staan als je via configuratiescherm de netwerkinstellingen opvraagt? Het kan namelijk ook zijn dat je met je eerdere pogingen toch een inbelverbinding via je hoofd-pc hebt gemaakt. Ik kan me herinneren dat je dan ook zo'n scherm krijgt.
 
Heb alle andere verbindingen van de laptop er af gesmeten, maar nog altijd hetzelfde probleem ....:(
 
Hum, vreemde boel..

Even vanuit een andere invalshoek:

Hoe is de hoofd-pc geconfigureerd. Heeft ie een vast ip-adres zoals 192.168.0.1 en heeft de laptop 192.168.0.2. (Beide subnetmasks op 255.255.255.0)

Kunnen de beide machines elkaar pingen? (Bijv. vanuit een dosbox op de hood-pc "ping 192.168.0.2".

Bovenstaande is bedoeld om te controleren of het netwerk wel draait. Mocht dat niet zo zijn dan is het misschien niet zo raar dat de laptop via een gewone inbelverbinding contact probeert te maken via zijn modem.

Zijn op de laptop de instellingen voor "Instellingen voor Internet Explorer automatisch" overnemen en "Automatisch configuratiescript gebruiken" uitgeschakeld?

Is de proxy op de hoofd-pc actief? (Icoontje in de taakbalk moet groen zijn)

Is de internetverbinding actief als je vanaf de laptop probeert verbinding te maken?
 
Ik hezb het nog eens uitgetest. Op de desktop heb ik GEEN vast IP-adres. Begint wel altijd met 82.174 maar de volgende cijfers verschillen telkens ik aanlog.
Als subnetmasker staat 255.255.255.255

Als ik een IPCONFIG doe op de laptop is het IP-adres : 169.254.110.98 en de subnetmasker 255.255.0.0

Een ping van de laptop naar 82.174.3.xxx geeft : doelhost is niet bereikbaar

verder staat op de laptop "instellingen van IA automatisch overnemen aangevinkt, en "automatisch configuratiescript gebruiken" niet.
Misschien voor de volledigheid zeggen dat ik en USB modem E-tech heb en mijn provider is Versatel.

Kan je me verder helpen met deze gegevens ?

Alvast bedankt
 
Ah, het netwerk doet het dus nog niet. Het IP-nummer dat je noemde, en begint met 82.etc. van je hoofd-pc is die van je internetaansluiting. Die krijg je automatisch van Versatel. Pingen naar dat nummer heeft geen nut.Nu moet de netwerkkaart van de hoofd-pc nog een vast ip-nummer hebben voor je eigen lokale netwerk. (Jawel, ook "slechts" 2 computers is een netwerk). Open Netwerkverbindingen in het configuratiescherm en rechtsklik op de LAN-verbinding die je ziet staan. Kies voor Eigenschappen. Je ziet dan de geïnstalleerde protocollen. Dubbelklik op Internetprotocol (TCP/IP). Ik denk dat alles op automatisch staat. Klik nu het rondje "Het volgende IP-adres gebruiken en vul daar in: 192.168.0.1. Subnetmask is: 255.255.255.0 (En ik denk dat het verstandig is dit ook te doen bij de laptop en daar dan 192.168.0.2 in te vullen. Wel zelfde submask gebruiken.)

Wat ik me afvraag: staat er geen icoontje in Netwerkverbindingen die verwijst naar je ADSL verbinding?? Die moet je namelijk nieut wijzigen want dat is je internetverbinding. Bovenstaand verhaaltje is uitsluitend voor je eigen, lokale netwerk die verbonden is met ethernetkaarten.

Ik ben benieuwd of ze elkaar dan wel kunnen pingen. Want in dat geval ziijn we al een heel eind verder :)
 
Ik denk dat ik helemaal verkeerd bezig ben … Als ik op de hoofdpc de netwerkverbindingen opvraag, krijg ik alleen de USB-ADSL verbinding te zien, alhoewel ik reeds meerdere malen de wizard : “een thuisnetwerk instellen” heb doorlopen ….
 
Vermoedde al zoiets ;) Maar geen man overboord want met mijn vorige antwoord kun je je netwerk handmatig instellen. Zelf ben ik niet zo'n fan van al die wizards. Het nadeel van de wizard netwerk instellen is dat de kaarten een door Windows verzonnen ip-adres krijgen. Die worden verkregen door DHCP. Deze liggen vaak in het bereik dat ook op internet wordt gebruikt en zijn dus niet geschikt als het netwerk ook naar het internet moet. Nu is met DHCP opzich niet zoveel mis (Ik maak er thuis handig gebruik van) maar als je je laptop naar AnalogX proxy wilt laten verwijzen zul je toch een vast ip-adres moeten hebben of je met het leuk vinden om de verbindingsinstellingen van IE steeds opnieuw in te stellen. Vergelijk een ip-adres maar met een postcode. Die liggen per huis vast. Het zou namelijk niet handig zijn dat de postcode 's morgens eerst een tabel moet raadplegen waar een bepaalde postcode vandaag weer eens zal liggen.
 
Je zal me wel een echt groentje vinden, maar moet ik nu de instellingen van de USB-ADSL wijzigen, of moet ik een nieuwe netwerkverbinding bijmaken ?
Indien ja, sorry, maar ik kan uit je antwoord niet afleiden hoe ik dat moet doen.
Gebruik de wizards omdat mijn kennis te summier is (al hoop ik ze met jouw hulp wat uit te bereiden).

Dus in neem configuratiescherm en nemm daar netwerkverbindingen. Als ik daar op klil krijg ik de USB-ADSL, en wat nu ????

Nogmaals bedankt voor je hulp en geduld ....:thumb:
 
Groentje? Moet je 's kijken wat ikzelf zoal voor dingen vraag. Ik weet ook bepaald niet alles. En dan refereer ik aan een handtekening die ik ook ergens op dit forum zag: Domme vragen bestaan niet, het is pas dom om geen vragen te stellen. Vond ik erg leuk. En sites als Helpmij bestaan bij de gratie van mensen die het leuk vinden om voor anderen een oplossing te vinden.

Goed, er staat dus maar één icoontje. Dan is volgens mij de netwerkkaart niet goed geïnstalleerd. Kijk 's onder configuratiescherm - systeem, tabblad hardware, knop apparaatbeheer. Onder Netwerkadapters moet je nu je netwerkkaart zien staan. Als hier een geel uitroepteken voorstaat is de kaart niet goed geïnstalleerd en zul je 'm opnieuw moeten installeren. Komen we toch bij het antwoord van Eric :D
 
We zullen er komen ... Er staat inderdaad een geel uitroepteken bij de ethernetkaart.
Ga morgen de desktop eens opensmijten en zien wat er niet goed zit .:)
 
Denk niet dat je die kast gelijk open hoeft te schroeven. Probeer eerst de drivers van het ding 's te installeren. Die staan wel op een bjgeleverde cd-rom en anders wel op de site van de fabrikant.
 
@ Sidi

Perfect, ik waardeer je inzet en ja soms zien we de meest simpele dingen over het hoofd.

Maar niet getreurd, niet geschoten is altijd mis.

Mijn gouden regel (door schade en schande wijs geworden)

  • 1 Kijk in apparaatbeheer (gele vraagteken)
  • 2 Kijk in Computerbeheer, Systeeminfo, onderdelen
  • 3 Kijk daar ook of er geen conflicten zijn
  • 4 Dan pas verder zoeken

Ga zo door,

Eric.:thumb:
 
Uiteraard gaan we door. Dat netwerk zal een keer werken. Maar je hebt gelijk; van voren af aan beginnen. Ik ging er inderdaad van uit dat het netwerk an sich wel werkte maar dat de instellingen niet helemaal goed waren. We zijn momenteel dus omgekeerd bezig. Eigenlijk l*llig want ik heb vaak genoeg netwerkjes aangelegd en had dit kunnen voorzien :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan