Programma om resolutie foto`s kleiner te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heatseeker

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2002
Berichten
529
Zijn er programma`s waar ik alleen de resolutie van een foto kan verlagen om deze op internet te plaatsen?

Hoef verder niets met de foto`s te bewerken alleen de resolutie dus verlagen...zodat foto`s die ik op een site plaats snel bekeken kunnen worden!

Heatseeker
 
Ik heb een programma'tje waarmee je alleen jpeg's kunt verkleinen. Dit heeft (bijna) geen gevolgen m.b.t. helderheid, scherpheid, afmetingen etc.
Als je die graag zou willen hebben moet je me maar ff een mailtje sturen want ik kan geen links op internet vinden.
 
Kan met de image resizer van Xp Powertools

Poekie

Ehhm...:eek: Powertoys:)
 
Laatst bewerkt:
Zeg de originele foto is 1 mb groot maar wil deze verkleinen naar =/- 100kb.... houd ik dan na deze handeling ook het origineel instand of blijft deze dan definitief bij de verlaagde resloutie?
 
De resolutie heeft niets met de bestandsgrootte te maken. En ook niet met de afmetingen op het scherm. Als je de resolutie verlaagt, neemt alleen de afdrukgrootte toe.
Als je een afbeelding van 1 MB hebt, neem ik aan dat het een .bmp is.
Zoals je in de bijlage kunt zien, neemt de bestandsgrootte van een .bmp niet af als je de resolutie verlaagt. (Links en midden.)
Dat gebeurt wél als je de foto opslaat als .jpg. (Rechts.)
Als je dat doet zonder compressie, zal hij ongeveer 1/10 van de bestandsgrootte van de originele .bmp zijn.
Mét compressie (ik heb hier 30 % gebruikt) blijft nog ongeveer 1/20 van de originele grootte over.
Vaak kun je zonder veel kwaliteitsverlies tot 60 à 70 % comprimeren. Dan blijft er van 1 MB nog ongeveer 30 kB over.
Als je in IrfanView kiest voor Opslaan als jpg, krijg je een schuifregelaar te zien waarmee je de compressie kunt instellen.

Van de originele .bmp kun je de resolutie net zo vaak verhogen en verlagen als je wilt.

Tip: Sla je originele afbeeldingen altijd op als .bmp, zeker waardevolle afbeeldingen.
Sla ze na het bewerken op als .jpg zonder compressie voor de hoogste kwaliteit.
Gebruik pas compressie als je ze op een webpagina wilt zetten of wilt versturen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ok ik ga ermee aan de gang, maar heb net gezien dat al mijn gemaakte foto`s wel JPG `s zijn!
 
Misschien is JPEG Resizer een optie: JPEG Resizer is a powerful tool for Microsoft Windows which allows you to resize lots of JPEGs with just a few clicks.

It's packed with various advanced features such as Anti-Aliasing, Colorization and selectable JPEG Compression Factor. You can choose between four different resizing methods, specify how resized JPEGs should be named and where they should be stored.

If you shot photos with a digital camera at a resolution that is too high for presenting your photos on the internet, you need to resize them. JPEG Resizer makes this jobs quite easy as you don't need to resize each single image for itself.

JPEG Resizer

Maak ook een kopietje van die foto's, als het misgaat heb je tenminste nog het origineel.
 
Geplaatst door Heatseeker
Ok ik ga ermee aan de gang, maar heb net gezien dat al mijn gemaakte foto`s wel JPG `s zijn!
Dan ben ik heel benieuwd naar de afmetingen van die foto's. Kijk in IrfanView eens helemaal links onderin (zie screenshot).
Misschien moet je die afmetingen dan eerst eens aanpassen.
Dat doe je via het menu Afbeelding/Image, Formaat wijzigen/Resize.
Een foto ter grootte van een beeldscherm (1024 x 768 pixels) is in jpg-formaat (beste kwaliteit) vaak niet groter dan 500 kB, dus ik vermoed dat jouw foto's nog groter zijn.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door gezina
JPEG Resizer is a powerful tool for Microsoft Windows which allows you to resize lots of JPEGs with just a few clicks
Dat kan ook met IrfanView met de functie Groepsconversie/Batchconversion. Er kan nog veel meer mee, trouwens. Lees deze thread er maar even op na.
(Wist je dat je zelfs mp3'tjes met IrfanView kunt afspelen? :))

Guus.
 
Geplaatst door Guus abc
Dat kan ook met IrfanView met de functie Groepsconversie/Batchconversion. Er kan nog veel meer mee, trouwens. Lees deze thread er maar even op na.
(Wist je dat je zelfs mp3'tjes met IrfanView kunt afspelen? :))

Guus.

Me is al jaaaaaaren een fan van IrfanView :) maar dit leek mij wel handig qua snel. Moet gezegd, IrfanView is idd een toppertje. Pas een nieuwe versie uit.
Zie ook: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=112986&highlight=batch
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door gezina
Pas een nieuwe versie uit.
Bedankt, dat wist ik nog niet. Ik gebruikte trouwens nog de één na laatste versie, omdat de vorige een vervelende bug had bij full screen. Als je op Enter drukt, krijg je je afbeelding full screen te zien. Je kunt dan in- en uitzoomen met de plus- en mintoetsen en, als de afbeelding groter is dan het beeldscherm, scrollen met de pijltoetsen. Maar als je in de laatste versie dan naar links of rechts wilde scrollen, sprong hij naar de volgende of vorige afbeelding in de map.
Benieuwd of dat probleem is opgelost.

Guus.
 
:D Ik heb nog steeds versie 3.80 (maar heb wel alle nieuwe Irfannetjes opgeslagen), bevalt goed, ik weet dus niet of genoemde bug eruit is, IrfanView kennende vast wel.
 
Geplaatst door gezina
[BIrfanView kennende vast wel. [/B]
Inderdaad, de bug is weg.
En er kan wéér meer mee. Rode ogen uit flitsfoto's halen, zag ik in het menu Afbeelding. (Weet niet zeker of die in de vorige versie ook al zat).
En je kunt er QuickTime films in afspelen (.mov).
Al zal ik IrfanView daar niet voor gebruiken.
Ik vind de QuickTime player toch mooier.
Zeker in combinatie met mijn huidige wallpaper.

Guus.
 
Is idd een prachtige wallpaper! Nah, topic-starter komt er zo wel uit geloof ik, me dunkt, genoeg info. :thumb:
 
Geplaatst door gezina
Is idd een prachtige wallpaper!
De site waar die vandaan komt was weer een tip van Buffy, die ook de mooiste dingen met haar desktop doet. Sommige mensen maken er hele kunstwerken van.
Geplaatst door gezina
Nah, topic-starter komt er zo wel uit geloof ik, me dunkt, genoeg info. :thumb:
Denk het ook wel. :) Groetjes.

Guus.
 
Irfanview gebruiken

Heb ook Powertools geprobeerd en later Irfanview

De laatste s mijn favoriet. Een v/d belangrijste redenenen is dat Powertools d EXIF info weglaat.

Je kunt dan info zoals wanneer de foto genomen is niet meer terugvinden.

Juist deze parameter gebruik ik om fotos op volgorde te zetten.

De EXIF info blijft bij Irfanview wel beschikbaar.

Wel moet ik nog eens testen hoe ik meerdere fotos in 1 keer kan resizen en ze opslaag onder oude naam (dus overschrijven) Dat kan omdat ik voor te gaan resizen alles kopieer naar een resize map.

Suc6
 
Re: Irfanview gebruiken

Geplaatst door snarf54

Wel moet ik nog eens testen hoe ik meerdere fotos in 1 keer kan resizen en ze opslaag onder oude naam (dus overschrijven) Dat kan omdat ik voor te gaan resizen alles kopieer naar een resize map.
Kan dus met Groepsconversie/Batchconversion. Vink daar eerst Geavanceerde Opties aan waardoor de knop Geavanceerde Opties beschikbaar wordt.
Daar kun je héél veel mee instellen. Onder andere dus ook het overschrijven van bestaande bestanden (zie bijlage).

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan