MP3 Gain

Status
Niet open voor verdere reacties.

smallcat

Verenigingslid
Lid geworden
16 dec 2002
Berichten
170
Ik hoor allerlei goede dingen over MP3 Gain en volgens mij gebruik ik het ook goed. Op mijn samengestelde cd blijven echter nog steeds volume-verschillen bestaan. Volgens bijgaande screendump moet er geen verschil zijn, maar bijv. het 6e nummer knalt er opeens uit.
Doe ik soms iets niet goed?
 

Bijlagen

  • screendump mp3gain.doc
    28,5 KB · Weergaven: 54
Hallo,

Denk dat je de nummers eerst moet normalizeren! Dit betekent dat je de nummers op een maximaal volume zet. Het ene nummer zal veel harder gaan, het andere niet. Converteer ze ook allemaal naar een zelfde bitrate (128kb/s = oke). Je zult zien dat het dan veel minder is, en je cd's op een volume blijven! Software die je hier voor kan gebruiken zijn bijvoorbeeld acid-pro,wavelab,cubase maar ook veel versies van magic ondersteunen dit!(weet niet of mp3gain deze fucntie heeft maar dat lijkt me zo gevonden)
Succes

Groeten peter
 
Als je met Nero een audio cd brandt, met als bron mp3, kun je ook 'on-the-fly' normaliseren. Dan maakt Nero alle nummers even hard.

Poekie
 
Poekie,

Dus als ik "On-the-fly" aanvink, wordt er automatich voor gezorgd dat alle muziek even hard is?

Groeten Lucia
 
Met 'on the fly' bedoel ik; terwijl Nero brandt. Je hoeft dus alleen een vinkje te zetten bij 'alle audiobestanden normaliseren' en dan zal Nero het volume van alle nummers gelijk maken.

groetjes

Poekie
 

Bijlagen

  • normaliseren.jpg
    normaliseren.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 70
Het is allemaal in orde gekomen.
Bedankt voor alle begeleiding!

Met groet,
Ineke
 
Ik download heel veel MP3's via nieuwsgroepen....er zitten dan veel verschillen in de bitrates en het volume. Om dit tegen te gaan doe ik het volgende en voor mij naar alle tevredenheid:

Via MP3 Gain op de standaardvolume zetten (89) dan met het programma DB Power Amp Converter
( www.dbpoweramp.com ) zet ik de bitrates over naar 196.
En uiteindelijk als ik ga branden in Nero dan normalize ik daar nog eens, zet de equalizer aan, maak een beter stereo (breder) geluid en fade in en uit........

Dat programma DB Power Amp Converter is gratis en heeft ook nog een TAG finder inzich (ripper van Audio CD's) en een player met extraas en een hele mooie database...alle programmaas hebben met elkaar te maken maar kunnen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden.

Ook een programma als MP3Doctor is heel leuk maar helaas is dat shareware.

Wat ik nog zoek is een MP3 reparatie tool.......wie weet er eentje....ik zet de vraag hierna ook nog even in een aparte vraag.
 
Digitale muziek kan alleen in stappen van 1,5 db opgewaardeerd of neergewaardeerd worden, dus als je op 90 db wil uitkomen gaat de ene er 1,5 boven en de ander er 1,5 beneden zitten, dat hangt ook een beetje van de dynamiek af of sterke uitschieters in de muziek zelf of hij naar boven of naar beneden schiet, vandaar dat je toch volume verschil blijft horen.
Normalliseren is geen dynamische manier van volume aanpassen maar een soort olifant in een porseleinkast die alle pieken gewoon wegkapt, maar als je geen absoluut gehoor hebt is het aanvaardbaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt helemaal, maarja, wie heeft er een absoluut gehoor? Dat zijn er toch niet zoveel. Ik laat regelmatig mijn gemaakte cdtjes horen (ik dwing mijn hele gezin mijn creaties aan te horen:evil: ) en krijg alleen maar goede kritieken,(ze durven niet anders :mad: . Mijn partner heeft zelfs een beter gehoor dan ik (ze hoort dingen die ik niet hoor) en heeft het er nooit over....:)
 
Wat zal jou partner je veel te vertellen hebben al die dingen die zij hoort en jij niet en wat je dan allemaal gemist hebt,maar je hebt gelijk het blijft gewoon goed klinken, ik heb muziek van cassete naar mp3 omgezet waar niemand iets van wou weten want dat was niet digitaal weet je wel, ik heb dat toen eens uitgetest toen de tegenstanders weer eens bij mij waren en het is niemand opgevallen, trouwens over geluid raak je nooit uitgeboomd wat de een goed vind vind de ander niet om aan te horen, er is een grens maar het moet vooral gewoon leuk blijven als je niet proffesioneel bezig bent.

Groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan