Illegaal & legaal downloaden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deejay59

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Berichten
120
Hoi,

reeds enkele jaren downlaod ik muziek via Kazaa-Lite. Ik weet wel dat dit illegaal is, maar de verleiding is natuurlijk groot. Let wel: de gedownloade MP3-tjes zijn enkel voor eigen gebruik, en blijven meestal op mijn harde schijf staan (ik brand weinig cd's). Je kan ook 'legaal' downloaden bijv. via 'iTunes' (dat zal wel betalend zijn, vermoed ik).
Mijn probleem is nu het volgende : binnenkort moet ik de muziek verzorgen op een (kleinschalig) evenement. Ik heb als (ex-)DJ natuurlijk een heleboel CD's, maar ben toch van plan om mijn 'gebrande' CD's ook te gebruiken. Kan ik, bij eventuele controle, zeggen dat ik alles 'legaal' heb gedownload of kan men controleren waar men gedownload heeft ?? Met andere woorden : kan men het verschil zien tussen een 'legaal'-gedownload plaatje en een 'illegaal'-gedownload plaatje??

thx voor jullie bereidwillige hulp & info !!

Geert.
 
Ook al is het legaal gedownload, dan denk ik nog dat je het niet mag gebruiken op een evenenment. Je mag het voor eigen gebruik gebruiken, maar niet voor een groter publiek. Dat is nog een soort verspreiden van muziek.

Als anderen het niet met die stelling eens zijn hoor ik het wel. Dit is mijn mening :)
 
Het is zo dat je van een gewone originele cd 1 kopie mag hebben voor eigen gebruik in huiselijke kringen. Dus dan nog mag je het niet op een evenement draaien. Dit geld dan zeker voor gedownload spul
 
Geplaatst door Tanja1968
Ook al is het legaal gedownload, dan denk ik nog dat je het niet mag gebruiken op een evenenment. Je mag het voor eigen gebruik gebruiken, maar niet voor een groter publiek. Dat is nog een soort verspreiden van muziek.

Als anderen het niet met die stelling eens zijn hoor ik het wel. Dit is mijn mening :)

In België werkt het momenteel zo : als je een CD koopt, betaal je automatisch auteursrechten (in België SABAM genoemd). Dus ga ik ervan uit dat, als je 'legaal' en dus betalend download, dat je die auteursrechten dan ook betaalt. En dan mag je, denk ik, die muziek dan ook 'publiek' gebruiken. Maar ... zekerheid hierover heb ik niet, dat is nu juist het probleem.
 
In Nederlaand is het niet toegestaan om zomaar publiekelijk muziek te laten horen op een evenement.

Dit moet je in nederland melden bij de Buma/stemra.
Ook al heb je de orginele cd's bij je.
Je moet dan ook nog eens aan de buma/stemra betalen.
 
Dus ga ik ervan uit dat, als je 'legaal' en dus betalend download, dat je die auteursrechten dan ook betaalt. En dan mag je, denk ik, die muziek dan ook 'publiek' gebruiken.

'Publiek gebruiken': ja als je de muziek voor jezelf draait in bv het park.
Gebruik je muziek om te draaien op een openbaar evenement dan moet je opnieuw SABAM betalen (ongeacht of die muziek zelf dan legaal is verkregen of niet. Indien niet heb je misschien 2 keer prijs :( )

Groeten
 
Geplaatst door Papajo


'Publiek gebruiken': ja als je de muziek voor jezelf draait in bv het park.
Gebruik je muziek om te draaien op een openbaar evenement dan moet je opnieuw SABAM betalen (ongeacht of die muziek zelf dan legaal is verkregen of niet. Indien niet heb je misschien 2 keer prijs :( )

Groeten

Na contact met de inrichters van het evenement, blijkt er geen probleem te zijn, zij betalen SABAM voor die avond. Maar ook zij weten niet of het toegelaten is om 'gedownloade' muziek te draaien. Illegaal gedownload raden zij ten stelligste af, maar 'legaal-gedownload' is voor hen ook een vraagteken. Maar nu mijn vraag: hoe zie je het verschil tussen een legale en een illegale download ??
 
Er bestaat geen legale download.
Muziekanten die iets legaal willen verkopen brengen een cd uit dan weten ze zeker dat zij hun geld krijgen.

Hoe kom jij trouwens aan legale muziek op het internet.
Geef eens een link waar je dat kunt ophalen.
 
Geplaatst door puppie
Er bestaat geen legale download.
Muziekanten die iets legaal willen verkopen brengen een cd uit dan weten ze zeker dat zij hun geld krijgen.

Hoe kom jij trouwens aan legale muziek op het internet.
Geef eens een link waar je dat kunt ophalen.

Het schijnt (volgens 'Netwerk', dat Belgische computerblad) dat je bij iTunes legaal kan downloaden.
Wellicht zal dit wel betalend zijn, maar ik heb er geen enkele ervaring mee.
 
Krijg jij dan ook een bewijs dat jij hiervoor betaald hebt.
Dan zou daar ook de titel en muziekkant op moeten staan.
 
Geplaatst door puppie
Krijg jij dan ook een bewijs dat jij hiervoor betaald hebt.
Dan zou daar ook de titel en muziekkant op moeten staan.

als je even via google zoekt dan zul je hoogstewaarschijnlijk vinden dat de de muziek die via dingen als itunes gedownt wordt zo beveiligd zijn dat ze op een pc afspeelbaar zijn en maximaal een aantal keren op een cd te zetten zijn.

kijk dat als het eenmaal op cd staat niets is wat je tegenhoud om daar weer kopieen van te maken enz is vers 2 ;)

wat muziek draaien op evenementen betreft denk ik dat het zo is dat de organisatie van een evenement verantwoordelijk is voor het betalen van eventuele rechten aan bv buma/stemra of sabam.
Als wij zelf hier een feest organiseren dan wordt alle muziek vanaf pc gespeeld / gedraait of hoe je het wil noemen, dit staat allemaal als mp3 op die pc en is dus feitelijk niet te controleren waar iets vandaan komt.
 
Legaal of ilegaaal

Beste DJ’s

Ik ben zelf ook al jaren met muziek bezig en ik vraag me nog steeds af of er iemand weet dat nu iemand hoe het zit?

Ik las b.v. in een artikel dat Marco Borsato tegen het Spaanse Weblisten ( legale download site ) een proces
Wou aan gaan in verband met de nieuwe DVD van hem die daar als MP3 te downloaden is. Volgens de rechter was Weblisten echter perfect met hun auteurs rechten in orde.
Persoonlijk denk ik eer de wetgever klaar is met een wet hieromtrent dat er weer een ander systeem is uitgevonden om muziek te downloaden. Als er firma’s zijn die hun muziek aan bieden kijk maar naar de free reccord shop waarom zou het downloaden dan in Godsnaam illegaal zijn?.
Het schort hier rond deze materie op dit moment over veel onduidelijkheden, kijk maar naar de processen die verschillende muziek uitgevers hebben aan gespannen. De uitslagen hier van zijn altijd verschillend en mijn inziens na de mening van de rechter en niet de wetgever
Wat het downloden betrefd er zijn legale download sites die een zogenaamd watermerk plaatsen op hun MP.3’s maar of dit werkt weet ik niet. Ik vind persoonlijk dat deze discussie echter niet thuishoort in dit forum maar op die plaats waar het thuis hoort waar dat ook mag zijn. Misschien dat het dan voor iedereen duidelijker wordt wat Legaal of Illegaal is

DJ Indalo
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan