verbindingsvraag DVD->monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

El_Rey_Leon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 sep 2004
Berichten
4
Ik heb misschien een uitzonderlijke vraag. Namelijk: ik zou graag mijn 21" Philips monitor willen aansluiten op mijn Medion MD-7457 DVD-speler.

De monitor heeft naast een normale VGA-aansluiting ook 4 ingangen voor RGB (aparte digitale kanalen) en mijn DVD-speler heeft nogal wat uitgangen, namelijk: normal video, s-video, optical/coaxial (audio), scart and component video out for YUV (with progressive scan.

Ik dacht dat het misschien via die laatste (YUV) zou kunnen lukken...

Heeft iemand tips, ervaring, oid?

Ik hoor het graag!

yuv.jpg
 
antwoord

1 antwoord heb ik al...

1 telefoontje naar de servicedesk van Medion (fabrikant van mijn DVD-speler) was voldoende om dit antwoord te krijgen.

De aansluiting YUV (zie onder de uitleg) moet in eerste instantie geschikt zijn om direct aan te sluiten op een monitor. Bij mijn DVD-speler is dat dus het geval, dus heb ik geen extra converter nodig, maar gewoon een adapter-kabeltje...

Ideaal gewoon, want als ik ergens een hekel aan heb, is het aan televisies :D

Hier enige uitleg van MCScomputers

ComponentVideo

Een van de nieuwste toegepaste aansluitingen op diverse DVD spelers en plasmaschermen is Component Video

Component video wordt vaak verward met RGB(Rood Groen en Blauw) Het hele kleurenspectrum kan worden weergegeven in gevarieerde samenstellingen met deze 3 kleuren..

De overeenkomst is dat ze alle twee hoge kwaliteitssignalen geven maar zijn niet direkt compatibel, (alleen met een soort decoder)

Bij RGB is de helderheid gecombineerd binnen het RGB signaal.

Dit is nu gescheiden in drie component videosignalen ook wel YPbPr of YCbCr YUVsignaal genoemd..

De Y staat voor het helderheids signaal . Pb en Pr zijn de kleursignalen. Alle drie ontrokken uit het oorspronkelijke RGB signaal.

De kabels voor component video zijn er met tulpaansluitingen en BNC aansluitingen

Volgens kenners is DVD door middel van Component Video de maximale beeldkwaliteit van dit moment.

Component video is er in 2 soorten: progressive en interlaced.

Standaard is interlaced(480i). Dit kan alleen aanwezig zijn, maar bij de betere DVD/plasmaschermen etc.kan je kiezen tussen interlaced of progressive(480p). De beste combinatie die je kan maken is een DVD met progressive en een scherm of projector in de progressive stand. Let hier op bij je aankopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan