Assembler -> embedded system ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hussajun

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2004
Berichten
8
Hallo,

Ik heb een algmene vraag over assembler programmeer taal. Is dit programmeer taal specifiek bedoeld voor embedded systems te programmeren?

en wat kan je er allemaal mee...
en kennen jullie een goed boek waarmee ik kan beginnen om dit te leren..


Alvast bedankt
 
Assembler is een programmeertaal die heel dicht bij de computer staat. In tegenstelling tot bijvoorbeeld C of Java (high level) is assembly low level.
Met assembly kun je bijvoorbeeld direcht het geheugen aanspreken en functies van de processor gebruiken. Het is van belang dat je het hexadecimale stelsel erg goed kent.
De taal is afhankelijk van het type processor (bijvoorbeeld x86 voor je eigen Intel of AMD, maar anders voor de processor in je wasmachine).
Assembly code kan rechtstreeks omgezet worden naar machinecode (de 1'en en 0'en dus), maar is daardoor wel lastig als het programma groot wordt.
Voor het begrip van programmeren is het handig om assembly te kennen, maar grote programma's wil je echt niet in assembly schrijven.

Het is dus helemaal niet specifiek voor embedded systems bedoeld, maar gewoon een taal die heel dicht bij de machinecode staat.
 
Dankjewel voor de reactie,

Ik had even wat vragen.
Ooit had ik op tv gezien dat iemand speelgoed had aangesloten op zijn pc en een programma had geschreven die ervoor zorgde dat de speelgoed kon functioneren, allerlei bewegingen kon het maken en de snelheden waren ook aan te passen.

Zou dit in Assembler gemaakt kunnen zijn?
En welke prog-taal wordt voor embedded systems gebruikt?

Alvast bedankt.
 
cobol , c , java worden voor embedded systemen gebruikt. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke taal, als je maar een compiler hebt voor de betreffende processor.
 
Kan je

Ik heb een kleine camera hier liggen,
dus alleen de camera zoals je die bij conrad koopt,

nu wil ik die installeren in een behuizing, niet zo moeilijk
maar hoe zorg ik er nu voor dat die camera heen en weer beweegt
net zoals een bewakingscamera

iemand een idee

of andere info wat betreft deze onderwerpen:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan