Kwaliteit DVD film?

Status
Niet open voor verdere reacties.

T._de_vries

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 sep 2003
Berichten
1.600
Hallo,

Ik heb een DVD-speler in mijn pc en een standalone DVD-speler. Nu dacht ik dat DVD kijken op de computer juist mooier moest zijn, omdat dat een kleiner scherm is en hogere hertz. Dit is dus niet het geval. Als ik een DVD afspeel is hij pas mooi als ik hem verklein. Als ik hem vergroot is hij nogal pixelig. Kan iemand mij uitlege geven? En als ik een TV-kaart koop? Is die dan ook zo pixelig?

Ik draai WINXP op 1024 x 768.

Bedankjes,
Timothy
 
de normale resolutie van een (PAL) dvd is 720 x 576 .

Sommige oudere dvd's die bv van televisieprogramma's overgenomen zijn, halen die resolutie niet.

Op een computerscherm met te hoge resolutie kun je dus inderdaad pixels zien die je op de TV niet ziet.
 
En is dat te compenseren op 1 of andere manier?

Of is het ook grotendeels op te lossen door op 1280 X 1024 te draaien?
 
Ik denk dat dat ook veel afhangt van de kwaliteit van de DVD en of het originele films zijn.

Bij bv originele dvd-films is de film ook echt de resolutie van de dvd en zul je nagenoeg geen pixels zien.

Oudere of goedkopere dvd's zijn somd niet digitaal gemaakt , maar gewoon vanaf de opnamebanden overgezet en hebben vaak nog een lage resolutie.
(ik heb hier bv een exemplaar van kinderserie 'knofje' op dvd, waarbij de resolutie om te huilen is.

Dan heb je nog de 'minder legale'films. Die zijn vaak lager in resolutie en ook in bandbreedte, waardoor je pixels kunt gaan zien of blokjes daar waar de bandbreedte te laag was voor het beeld.
 
Ok, ik weet genoeg. Het is dus gewoon, nieuwe DVD's die digitaal zijn opgenomen zijn beter dan ouwe en zijn ook mooier te bekijken op de pjoeter?

Bedankt voor je hulpjes,:thumb:
 
meestal wel :)

Als je nog betere kwaliteit wil dan kun je kijken of de films die je zoekt in superbit versie verkrijgbaar zijn.

Bij superbit dvd's zijn alle extra;s weggelaten en wordt de volledige ruimte van de dvd benut voor de film, wat de kwaliteit ook ten goede komt.

Succes :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan