FireFox en Mozilla Tips

Status
Niet open voor verdere reacties.

krugar

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 okt 2003
Berichten
1.086
'Mozilla' en 'Firefox' gebruikers, opgelet! Deze beide webbrowsers laden websites vaak niet zo snel als 'I.E.' Maar ik kwam de volgende modificaties tegen waarmee ze, bij een breedband verbinding (inbelverbinding werkt het niet bij) een stuk sneller laden. Het geldt in zijn geheel voor 'Firefox', voor 'Mozilla' zonder optie 2. (Die staat er niet in.)

Tik in de adresbalk "about:config" (zonder de aanhalingstekens). Je krijgt een lijst met geavanceerde opties. Wijzig de volgende opties door op de regel te klikken met rechts en te kiezen voor 'Modify':

1. network.http.pipelining = true
2. network.http.pipelining.firstrequest = true
3. network.http.pipelining.maxrequests = 8
4. network.http.proxy.pipelining = true
5. network.http.max-connections = 60
6. network.http.max-connections-per-server = 32
7. network.http.max-persistent-connections-per-proxy = 16
8. network.http.max-persistent-connections-per-server = 8

Er zijn trouwens nog een paar interessante opties, maar de meeste opties zijn niet aanwezig in 'Mozilla 1.7', wel in 'Firefox':

9. dom.event.contextmenu.enabled = false
(deze zorgt ervoor dat pagina's je rechts-klik menu niet kunnen uitschakelen)

10. dom.disable_window_open_feature.* = true
(deze opties bepalen welke onderdelen popups *gedwongen* worden te hebben. Bv. dom.disable_window_open_feature.close = true zorgt ervoor dat een popup altijd een bruikbare "afsluiten" knop heeft)

11. singlewindow.openexternal = true
en
singlewindow.openintabs = true
Samen zorgen deze ervoor dat alle links in één browser venster openen, maar in nieuwe tabs (in plaats van in allerlei losse venster). Dit geldt ook als in de link definitie staat "_blank": een nieuw tabblad wordt geopend i.p.v. een nieuw venster.

12. accessibility.typeaheadfind.linksonly = false
Zorgt ervoor dat je heel makkelijk tekst in een pagina kunt zoeken. Je hoeft niet meer Ctrl+F in te drukken, je kunt simpelweg de pagina openen en beginnen te tikken wat je wilt vinden. Met Ctrl+G kun je tussen de verschillende gevonden resultaten springen. Je kunt ook backspace gebruiken om je zoekopdracht aan te passen en het zoeken gebeurt *live* (dus terwijl je tikt - in tegenstelling tot zoeken met Ctrl+F/F3).
Deze optie is qua nut-graad vergelijkbaar met scrollwieltjes op muizen: het lijkt nutteloos als je het nog niet kent, maar als je het eenmaal hebt, wordt het briljant en kun je niet meer zonder.

13. browser.xul.error_pages.enabled = true
Als een pagina niet gevonden wordt, verschijnt er niet een vervelend bericht dat je weg moet klikken. In plaats daarvan wordt in het betreffende tabblad een nep-pagina getoond (vergelijkbaar met wat IE doet).

Bron
 
tips

het is me niet helemaal duidelijk: als ik rechtsklick zie ik verschillende opties: Tekst-Getal-Boolean. wat moet ik dan verder doen? Er verschijnt bij alle drie een venster met de tekst: voer de voorkeursnaam in


senior
 
Er is sinds een tijdje ook een extension genaamd "tweak network" die dit voor je kan doen, hoef je niet te klooien...
 
tips

Ik heb de extensie geinstalleerd, maar kan nou niet zeggen dat ik verschil merk. groetjes


senior
 
Het verschil in succes hangt idd van meerdere factoren af zoals je brandbreedte en de kwaliteit van de gehoste site.

Ik zelf merk het wel bij de snellere sites.
 
Firefox sneller laten opstarten (XP)

Gebruikers van Windows XP kunnen Firefox op de volgende manier sneller laten opstarten:

Klik met de rechtermuisknop op het Firefox-icoontje op je bureaublad (of op de snelkoppeling naar Firefox in Start -> Alle programma's) en ga naar Eigenschappen. Voeg aan de regel die bij "Doel" staat het volgende toe (met een spatie voor de slash):

/Prefetch:1

Dan ontstaat dus het volgende (waarbij C natuurlijk ook een andere letter kan zijn):

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" /Prefetch:1

Klik "Toepassen" en "OK"


Voortaan zal Firefox sneller opstarten.:)
 
Ik merk niet echt verschil met je tip Buffy, heb Win2k3 en dat is vrijwel gelijk aan XP.

Heb tweaknetwork extention geinstalleerd dus ben benieuwd hoe dat gaat op snelle sites.
 
Geplaatst door BrEeZeR
Ik merk niet echt verschil met je tip Buffy, heb Win2k3 en dat is vrijwel gelijk aan XP.

Ik merk duidelijk verschil! (Op XP dus.)
 
Firefox + AdBlock + Filterset.G = een reclamevrij internet!

Firefox + AdBlock + Filterset.G = een reclamevrij internet!


Een veelgebruikte extensie voor Firefox is AdBlock. Daarmee kun je alle mogelijke vormen van reclame blokkeren – niet alleen pop-ups, maar ook bijvoorbeeld banners die op sites staan. AdBlock is een uitmuntende extensie, maar het is niet eenvoudig om de juiste filters en regels te creëren. Al gauw wordt er te veel of juist te weinig geblokkeerd.

Vandaar de volgende tip voor AdBlock-gebruikers: http://www.pierceive.com/. Op die site vind je Filterset.G: een perfect werkende filterset voor AdBlock, die bovendien met grote regelmaat van updates wordt voorzien.

Wil je het gebruiken, lees de instructies dan zorgvuldig en volg die nauwgezet op.

Filterset.G is gratis voor persoonlijk gebruik.

Veel plezier op het reclame-vrije (nou ja, bijna dan) internet!
 
Firefox

Hallo Buffy

In je bericht van 24-12 geef je een tip om firefox sneller te laten opstarten. Bij mij lukt dat niet: Ik krijg de foutmelding: De map in beginnen in is ongeldig. Controleer of de map bestaat en of het pad geldig is. Ik heb Firefox op de D partitie geinstalleerd, dus de map luidt: D: Mozilla Firefox. Wat nu? groetjes


senior
 
senior
Dan ben jij ook, net als ik de eerste keer, de spatie tussen
\firefox.exe" en /Prefetch:1 vergeten.
Voeg je die spatie toe dan werkt het wel.

groetjes, Peter
 
firefox

Ik heb exact gedaan wat er staat en nogmaals eens geprobeerd maar de foutmelding blijft.

groetjes


senior
 
Senior,

Die foutmelding wijst er toch echt op dat je niet het juiste pad opgeeft. Maar aangezien ik niet in jouw pc kan kijken, kan ik je niet vertellen wat het bij jou moet zijn.

Heb je Firefox op de D: schijf in een map Program Files geïnstalleerd? In dat geval moet het zijn:

"D:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" /Prefetch:1

Let op: het komt heel precies. Het pad moet precies goed opgegeven worden, dus let goed op spaties, slashes, backslashes, aanhalingstekens...
 
firefox

Helaas.... ik doe het precies zoals je zegt: beginnen in: D:/programfiles/mozilla firefox........ blijft dezelfde foutmelding.



senior
 
firefox

Herstel: beginnen in: D:\programfiles\mozilla firefox....



senior
 
firefox

****a!!!! gelukt. het zat in de slashes. Bedankt voor de tip. groetjes


senior
 
In het blad Tips & Trucs (van juli/augustus 2005) staan een aantal pagina's met tips over Firefox. Hier zijn een aantal van die tips:

Tip 11: Rust in beeld
Vindt u al die gifjes op site's maar niets en hebt u liver wat rust in beeld? Via het configuratiescherm past u dat aan en hebt u voortaan geen kermis meer op websites. Open het configuratiemenu (typ about:config). Typ achter Filter. Anim. Dubbelklik op de naam die u in het scherm ziet staan. U kunt een waarde invoeren die uw voorkeur heeft. Vult u None in dan worden bewegende plaatjes niet meer weergeven. Wanneer u Once invult, krijgt u het bewegende beeld maar één keer te zien. Typ in wat u wilt, sluit en open Firefox en begin weer met surfen.

Tip 12: Letters vergroten Sommige site's hebben veel tekst in kleine letters. De informatie zoeken die u graag wilt hebben, ontaart dan in een ware speurtocht. Indternet Explorer heeft daar nog geen oplossing voor, maar Firefx biedt een handige sneltoetscombinatie. Houd Control vast en druk op +. Ellke keer dat u drukt wordt het scherm groter. Control en - zorgt ervoor dat het scherm kleiner wordt. Met Control+0 veranderdt de tekst weer in het oroginele formaat.

Tip 13: Meerdere startpagina's
Met Firefox opent u gemakkelijk meerdere startpagina's tegelijk. Ga naar Extra en kies voor Opties. Wul in de balk u startpagina in. Houd Shift vast en druk vervolgens rechts op het toetsenbord op de backslash ( \ ) en er verschijnt een streepje. Typ na het streepje uw volgende url, en zo kunt u doorgaan totdat u het genoeg vindt. Als u Firefox nu weer opstart, opent de browser een aantal tabbladen met uw startpagina's er op.

Tip 17: Throbber-link wijzigen
Rechtsboven in het beeld ziet een een ronddraaiend tekentje (trobber) staan. Als u daarom klikt opent de Mozilla-website direct. De url kunt u veranderen zodat u snel naar een pagina kunt waar u vaak komt. Open het configuratiemenu (typ about:config in de adresbalk). Scrol naar de waarde browser.trobber.url en dubbelklikken daarop. Tup uw url en klik op OK. Sluit de browser, klik op de trobber en u komt op uw url terecht.

Bron: Tips & Trucs, nummer 7/8

Het is about:config aan elkaar, maar om één of andere reden wordt er hier automatisch een spatie tussengezet:confused:

Zoals te zien is heb ik er maar een aantal gekozen. In totaal zijn het er 18.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan