uit zichzelf opstarten pc (win98SE)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wurrem

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2004
Berichten
24
Sinds kort staat mijn pc op de gekste momenten uit zichzelf aan. Ik heb de pc volledig afgesloten, alles is uit, en na enige tijd staat hij uit zichzelf weer aan! Ik zet nu de stroomschakelaar uit; als ik deze aanzet staat de pc in slaapmodus. Mijn modem moet ik uithebben en pas aanzetten als de pc geheel is opgestart, anders heb ik problemen met verbinding krijgen met mijn server.
Heb het volgende al zelf gedaan:
na afsluiten pc modem uitgezet
in Bios gekeken bij wake up on LAN/Ring. Deze stond al [OFF]
Ik heb Windows 98 tweede editie; Norton Internet Security, Spybot en Ad Aware.
Rara wie weet wat dit is???
 
Geplaatst door wurrem
Rara wie weet wat dit is???
Zou spyware kunnen zijn.
Je kunt ook mijn "reparatiepakket" voor Windows 98 eens proberen:

Probeer om te beginnen een registerkopie terug te zetten - het vaak vergeten "systeemherstel" van Windows 98.
Start op in veilige modus (tijdens opstarten Ctrl ingedrukt houden) en kies in het opstartmenu Alleen MS-DOS-Prompt in veilige modus.
Typ achter de prompt scanreg /restore (spatie na scanreg!) en druk op Enter.
Je krijgt dan een DOS-scherm met 5 registerkopiën te zien met namen als rb001.cab, rb002.cab, etc. In de eerste kolom zie je de data waarop ze gemaakt zijn.
Selecteer - met de pijltjestoetsen - een kopie van een datum waarop de computer nog goed werkte en druk weer op Enter.
De kopie wordt dan teruggezet.
Start hierna opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken.

Scanreg /restore repareert eventuele fouten in het register.
Als er echter systeembestanden beschadigd zijn of ontbreken dan helpt dit niet.
In dat geval kun je Controle systeembestanden uitvoeren.
Ga naar Start > Uitvoeren, typ sfc en klik op OK.
Kies de bovenste optie (Controleren op gewijzigde bestanden) en klik op Uitvoeren.
Als er een beschadigd of ontbrekend systeembestand wordt ontdekt, krijg je de vraag de cd-rom van Windows in de drive te doen. Het bestand wordt vervolgens teruggezet.

Helpt ook dat niet, dan kun je eens proberen Windows over de huidige installatie heen te installeren.
Dat is iets anders dan een hele nieuwe installatie. Op deze manier worden eventueel ontbrekende of beschadigde bestanden - ook als dat geen systeembestanden zijn - vervangen door de goede bestanden. Het is heel simpel en duurt een half uurtje tot 3 kwartier.
Stop de Windows cd-rom in de drive.
Open Windows Verkenner, klik met je rechter muisknop op je cd-romstation en klik op Verkennen. Klik in het rechter venster op Setup.exe en volg de aanwijzingen.
Als je wordt gevraagd de oude gegevens op te slaan om dit ongedaan te kunnen maken, kun je voor Nee kiezen (kost je anders 130 Mb schijfruimte).
Al je systeem- en programma-instellingen en reeds geïnstalleerde updates blijven behouden. Je hoeft ook de registratiecode niet opnieuw in te voeren. Je moet waarschijnlijk alleen wat overbodige pictogrammen van je bureaublad en uit je startmenu halen na afloop.

Mocht dit allemaal niet helpen, kijk dan eens hier om te zien hoe je van eventuele spyware af kunt komen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
poging

Ik ga dat eens rustig bekijken en eventueel uitproberen. Ben niet erg gevorderd bij dit soort handelingen. Hoe schadelijk het kan zijn of wat de gevolgen zijn.
Als ik die snelle herinstallatie van Windows doe, hoef ik dan niet al mijn programma's en software opnieuw te installeren?
 
aanvulling bericht

Iemand suggereerde dat mijn aanknop wellicht kortsluiting maakt, waardoor deze de pc aanzet? Hoe plausibel is dat?
 
Re: poging

Geplaatst door wurrem
Ik ga dat eens rustig bekijken en eventueel uitproberen. Ben niet erg gevorderd bij dit soort handelingen. Hoe schadelijk het kan zijn of wat de gevolgen zijn.
Als je gewoon precies de aanwijzingen opvolgt kan er niets fout gaan. Het meest ernstige gevolg zou kunnen zijn dat je probleem nog steeds niet is opgelost.:)
Waar je wel even op moet letten bij het terugzetten van een registerkopie zijn de programma's die je de laatste tijd geïnstalleerd hebt. Als je bijvoorbeeld een kopie van 18 november wilt terugzetten en je hebt na die datum nog een programma geïnstalleerd, dan kun je dat programma het best eerst verwijderen, dan de kopie terugzetten en vervolgens het betreffende programma weer installeren. Zou je dat niet doen, dan werkt dat programma niet meer, omdat de bijbehorende registerverwijzingen er dan niet meer zijn.
Geplaatst door wurrem
Als ik die snelle herinstallatie van Windows doe, hoef ik dan niet al mijn programma's en software opnieuw te installeren?
Nee. En je hoeft ook je registratiecode niet opnieuw in te voeren. Het enige wat er in feite gebeurt is dat eventuele fouten in Windows gecorrigeerd worden.
Geplaatst door wurrem
Iemand suggereerde dat mijn aanknop wellicht kortsluiting maakt, waardoor deze de pc aanzet? Hoe plausibel is dat?
Zou eventueel kunnen, maar het feit dat de computer in de slaapstand komt bij handmatig inschakelen en het modemverhaal doen mij toch meer aan een softwareprobleem denken.

Guus.
 
Switch mogelijke oorzaak

Heb eens terug zitten denken naar begin en mogelijke oorzaak van het probleem. Dit is eind oktober, dus of er nog een registerkopie is weet ik niet. Ik heb toen het programma Switch verwijderd, op advies van een belgische (!) computer helpsite. Ik heb Switch verwijderd uit add/remove software en kwam toen op een website waar ik heb aangeklikt dat ik inderdaad het programma wilde verwijdereen. Later hoorde ik dat dit niet slim was, en dat ik waarschijnlijk door deze actie een andere bug van de makers van Switch heb gekregen in mijn pc. Ik had nog geen anti spyware op mijn pc. Inderdaad is hierna het probleem met afsluiten begonnen.
Is hier wat over bekend: of dit inderdaad de oorzaak kan zijn; of dit dan om eem registerwijziging of een syteembestand gaat? Als het om het register gaat zou ik dus de versie van voor het verwijderen van Switch terug moeten zetten, maar of dat er nog is gezien de datum??
 
Re: Switch mogelijke oorzaak

Geplaatst door wurrem
Heb eens terug zitten denken naar begin en mogelijke oorzaak van het probleem. Dit is eind oktober, dus of er nog een registerkopie is weet ik niet.
Ik denk niet dat er dan nog een registerkopie is.
Overigens kun je daar heel snel achter komen door in veilige modus op te starten. Kies voor Alleen MS-DOS-Prompt in veilige modus en typ scanreg /restore. Je krijgt dan dit scherm te zien. In de linker kolom zie je de data waarop de kopieën gemaakt zijn.
Gezien je verhaal denk ik echter dat je last hebt van spyware.
Hier lees je wat je daartegen kunt doen.
Plaats daarna je log in deze sectie.

Guus.
 
Ga ik doen, zal dus wel een HijachThis log worden. Bedankt Guus, je bent de eerste die mij een reactie geeft die ook wat oplevert.
 
paranoia

Word nu toch een beetje paranoide; een collega vond mijn pcprobleem erg interessant omdat een 'bug' die je pc aan kan zetten volgens hem lekker gevaarlijk is. Is dit zo?
Over een Hijack This log had hij ook wat kritische opmerkingen. Wat kan een ander hiermee, toon ik anderen nu niet het verhaal van mijn pc met allerlei gegevens om die te kraken erop??
 
Re: paranoia

Geplaatst door wurrem
Word nu toch een beetje paranoide; een collega vond mijn pcprobleem erg interessant omdat een 'bug' die je pc aan kan zetten volgens hem lekker gevaarlijk is. Is dit zo?
Van die collega zou ik me niets aantrekken.:) Je hebt gewoon een vervelend stukje spyware op je computer waar de spyware-experts hier op het forum je wel van kunnen verlossen..
Geplaatst door wurrem
Over een Hijack This log had hij ook wat kritische opmerkingen.
Nou, nou. Blijkbaar iemand met veel verstand van dit soort zaken. Misschien kan hij hier op het forum de groep helpers komen versterken.:)
Geplaatst door wurrem
Wat kan een ander hiermee, toon ik anderen nu niet het verhaal van mijn pc met allerlei gegevens om die te kraken erop??
Met een Hijackthis-log en de gegevens daarin kan een ander weinig aanvangen.
Je kunt er onder meer in zien welke programma's opgestart worden, welk besturingssysteem en browser je gebruikt, wat je startpagina is en welke virusscanner en firewall je gebruikt. EN wat voor spyware er eventueel meedraait.:)
Deze gegevens hebben de experts nodig om je goed te kunnen helpen.
Als kwaadwillenden hier iets mee zouden kunnen, zouden er niet dagelijks tientallen logs op het forum geplaatst worden.
Als je je zorgen maakt over je beveiliging kun je hier eens een kijkje nemen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Nou Guus, je hebt me weer helemaal gerustgesteld. Dat is ook het vervelende: iedereen heeft zijn mening wel klaar over computerproblemen en maar weinig weten het echt! Voor mij als leek lastig! Nogmaals bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan