VHS videobanden naar PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkkist

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2002
Berichten
278
Ik capture nu oude vhs banden met "coax" kabeltje van video naar tv kaart in pc. Kwaliteit niet al te best maar de banden stammen dan ook uit eind 1980.
Zou verbinding via scart op video naar de firewireaansluiting op de pc duidelijk betere resultaten geven? Of kan dat helemaal niet?
Henk
 
Heeft je tv kaart geen video-In?
anders kun je eventueel met een verloop van scart naar av-cinch proberen alles over te zetten.

Verwacht geen wonderen. Vooral bij oudere vhs banden is de kwaliteit al zo slecht dat er weinig verschil zit tussen een hf kabel en een av kabel. Tenzij je met stereo of Svhs werkt.

Er zijn wel bepaalde filters in de handel die de kwaliteit van vhs wat kunnen verbeteren, zoals sneeuw verwijderen of edge enhancement. Dit is wel vaak een langdurig proces en levert ook niet altijd het gewenste resultaat.

Zelf gebruik ik een tv kaart van Terratec, die ik 2 jaar geleden kocht voor 70 euro. Die heeft behalve antenne in, ook Svhs in en standaard Video in en is dus direct via scart aan te sluiten.
 
Hallo,

Op mijn (Aldi) PC zit ook Composite en S-Video in waarmee ik van een moderene camera de DV bandjes al heb ingelezen.

Bestaat er dan een kabel met een kant scart en andere kant S-Video of Composite ?

Had het idee dat de Firewire aansluiting eigenlijk het beste zou zijn.
 
Composite is als het goed is een normale cinch aansluiting.

Een kabel als deze zou due moeten werken:
fi2292704.jpeg



Via firewire heeft geen zin, tenzij je videorecorder dat zou ondersteunen. Anders moet je nl eerst gaan omzetten naar firewire.
 
Blijf maar even tamelijk onnozel doen:
De 4 cinch stekers: 1 voor Composite, de andere drie voor het geluid ? v.l.n.r. blauw, wit, rood ?
 
Nee :)

4 kabels zijn (even uitgegaan van een monorecorder):

Video out
Video in
Audio out
Audio In

Staat over het algemeen ook op de stekkers aangegeven wat wat is.

Mocht je een stereo video hebben dan heb je eenzelfde kabel nodig maar dan met stereo audio uit/in (zitten er een paar stekkers meer aan ;) )
 
Pppphhhhhhhhh, 't wordt ingewikkeld. Ik hou het even kort.

Van Scart van de videorecorder naar Composite van PC:mogelijk ?

Van Scart van de videorecorder naar S-Viodeo van PC :mogelijk ?
 
Scart naar Composite = mogelijk

Scart naar svhs = niet mogelijk


simpel toch ;)
 
Sorry, iets te vlug opgelost aangeklikt. Benieuwd of deze nog doorkomt....

Je zegt scart naar svhs niet mogelijk, maar de vraag was naar S-Video. Dat is op de PC de Video-in plug naast de Composite- plug.
Of bedoelde jij die ook ???
 
Die bedoelde ik ook :)

SVideo heeft een andere beeldresolutie (hoger) dan normale video en werkt alleen als je videorecorder dat ook heeft (zoals bv SVHS recorders).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan