MP3's converteren, wat gebeurd er?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AquaDiGio

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2003
Berichten
207
Regelmatig converteer ik MP3's naar desgewenst formaat.
De kwaliteit die ik over het algemeen gebruik is 192kbps.
Wie kan mij uitleggen wat er precies gebeurd als je MP3 bestanden converteerd en wat de beste manier is om dit te doen.
Wat is het voordeel van de verschillende grootte's (320 kbps zijn joekels van bestanden).
Er is me eens verteld dat als je deze verschillen op een discman o.i.d. niet hoort, maar als je je muziek op een home cinema set afspeeld je dan wel degelijk verschil in kwaliteit hoort. Tussen 64, 96 en 192, 224 hoor je het natuurlijk wel.
Raakt een MP3 z'n kwaliteit kwijt als je naar een lager kbps converteert?
 
Een goede kwaliteit is een bitrate van 192, daaronder is al behoorlijk snel een merkbaar slechter geluid.

Ik zou dus gewoon op een bitrate van 192 blijven zitten, want die wordt ook bij veel omroepen gehanteerd.
 
Het ligt niet alleen aan 192 of 160 enz.
Het meest belangrijke is de encoder.
Een lame klinkt bij 128 nog goed.
Een Xing sist de pan uit.
Als je werkelijk de kwaliteit van je mp3's wilt weten zoek dan in Google naar:

Encspot (laat je zien wat je in huis hebt, welke encoder en welke kwaliteit. Slecht, beter, best)
WinLame (codeert opnieuw in Lame en foutloos)

Als je eigen cd's ript doe het dan met een programma dat lame encoder gebruikt. Er is trouwens nog een goeie maar daar kom ik even niet op. In Audiograbber kun je b.v. de lame.dll toevoegen.
Ook MP3directCut (Albums knippen) werkt met lame.
 
Easy CD-DA Extractor gebruik ik zelf het liefst. Ze zitten al op versie 7 of hoger en netjes in Lame codering.

De bitrate kan je zelf instellen en de artiesten worden indien het een originele cd is netjes ingevuld.

Dit programma is dus niet voor het omzetten van slechte coderingen, want zoals Elisa al aangaf is WinLame daar een zeer goed programma voor.

Houd er wel rekening mee dat een bitrate van 128 na omzetting in 192 nooit beter als 128 kan worden.
 
Houd er wel rekening mee dat een bitrate van 128 na omzetting in 192 nooit beter als 128 kan worden
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Als Encspot met een mp3 eerst een slechte kwaliteit van encoder aangeeft met rood en oranje en na WinLame plotseling groen geeft van goede kwaliteit dan heb ik wel terdege gewonnen.
Zowiezo zijn de fouten er uit die door MP3test werden geconstateerd. En dan dat groen.
Nooit meer erger ik me aan een nummer dat afgebroken wordt (Encspot herkent)....de pan uit sist door Xing (WinLame wijzigt) en error-vrij ( dankzij WinLame en MP3test.

Ik weet niet of Miauw mannelijk of vrouwelijk is maar ik zou zeggen: Meid........deze 3 programmaatjes gaan bij mij nooit meer de deur uit!!! Of ik nou 129, 150, 240 320 heb. Het maakt me niets uit, het gaat om datgene wat ik hoor. That's the question! :thumb:
 
Kun je het beste even in Google opzoeken voor de technische details.
Lame, Xing, Blade enz zijn encoders. Misschien kun je het vertalers noemen van de bron.
 
Het wordt er inderdaad wel beter van, maar om een bitrate van 128 naar 192 op te trekken is volgens mij erg veel, maar ik kan het mis hebben.
 
Weet je wanneer je een 'echte' 320 hebt?
Als je zelf een cd ript en die kwaliteit aanhoudt.
Zul je ook nog een goede kwaliteit cd moeten hebben.

Wat je op het internet vind zal altijd zeer twijfelachtig zijn. Daarom ga ik dus op mijn oren af.
Iedereen die zijn verstand gebruikt weet dat je met die bitrate kan sjoemelen.

Hollandse cd's hebben bij mij ook een slechte naam. Bah altijd 192 en niet aan te horen. Dan heb ik dus liever een 128 die aan de basis goed is.
 
Daar moet ik je helaas wel gelijk in geven. Er is veel troep te vinden waar je niet veel mee kan.
 
Ik heb de nieuwste lame 3.96 (nog niet de uiteindelijke geloof ik) op mijn pc gezet maar ik zal je vertellen. Deze gaat er weer af.
Zelfs mijn man zegt: "Wat klinkt die cd licht".
Bovendien heb ik nog nooit zoveel cd's weg moeten gooien :rolleyes:
Ik ga dus weer snel terug naar de Lame 3.92.


PS Als ik niet reageer op een eventueel bericht: Mijn verbinding valt steeds voor lange tijd weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan