Printen in netwerk lukt niet, printer wordt wel gevonden....

Status
Niet open voor verdere reacties.

freakie

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2002
Berichten
26
Ik heb 2 printers en 3 pc's in een netwerkje hangen. Ik maak gebruik van een sweex router en alle 3 de pc's zijn voorzien van OS XP met SP1. De XP firewall staat overal uit. Aan de eerste 2 pc's hangen de beide printers dmv USB.

Het vreemde is dat ik wel de printers kan vinden en kan toevoegen. Ook heb ik gewoon toegang tot de gedeelde mappen op de andere pc's. De 1ste en de 2de pc kunnen wel "over en weer" printen.

Echter wanneer ik op de 3de pc een pagina probeer te printen dan gebeurt er helemaal niets. Wanneer ik op de "printer zoeken" functie in Word druk krijg ik wel een foutmelding , namelijk "Active directory is momenteel niet beschikbaar".

Ik ben hier al weken mee aan het klooien en kom zonder jullie hulp niet verder. Wie weet de oplossing of heeft een tip?

Thnx,
Freakie
 
In een netwerk moet je wel een netwerk printer toevoegen.
Heb je dat op de pc waar geen printer aan hangt wel gedaan.
 
Even wat aanvullende info:

Wanneer ik een printer toevoeg met de optie "printer toevoegen", dan vind hij de beide printers met de benaming bijvoorbeeld \\PARADIGIT\HP Desley. Na het toevoegen staat er bij poorten: USB001 Virtual printer port for USB. Ik kan dit trouwens niet wijzigen.

Daarna heb ik zonder de printer zoekfunctie te gebruiken een nieuwe printer toegevoegd met behulp van de HP software. Nu kan ik wel de poort aanpassen. Wanneer ik dan bij een local poort toevoeg en \\PARADIGIT\HP Desley opgeef, dan krijg ik de melding dat de printer niet kan worden gevonden.

Overigens de printers staan gewoon bij "Printers en faxapparaten". Het afdrukken van een testpagina lukt niet, omdat de printer niet gevonden wordt of niet goed is aangesloten.

Eindelijk…., tijdens het vele malen verwijderen, toevoegen en uitproberen, lukt het me nu om op 1 printer te printen. Wanneer ik de andere printer op exact dezelfde wijze toevoeg dan krijg ik, wanneer ik wil printen, de melding dat de printer niet gevonden wordt. Ik wordt er stapelgek van……

Het lijkt er op dat de netwerkverbinding niet erg stabiel en/of erg traag tot stand komt. Wanneer ik met de verkenner naar de gedeelde mappen op de andere pc's ga, dan duurt het soms zo'n 5 a 10 seconden voordat de inhoud van deze mappen worden getoond. Op de andere pc's gaat dit vele malen sneller, terwijl dit oudere pc's zijn.

Ook gebeurt het soms dat wanneer een groot bestand naar een andere pc overzet, dit na een minuut wordt onderbroken. Ik krijg dan de melding dat (even uit mijn hoofd) er geen netwerkverbinding tot stand kan worden gebracht.

Kan dit met het printprobleem verband houden? Waar zou dit (ligt in ieder geval niet aan een firewall) aan kunnen liggen? Hoe kan ik het beste mijn netwerk testen? Wie o wie weet het verlossende antwoord? Ik zou hem/haar zeer dankbaar zijn want het lijkt er op dat er anders alleen nog maar een reinstall van XP over blijft.

Tot slot, waar kan il zien (XP Home) of de pc in een domein staat of niet? Ben al 1 ½ uur aan het zoeken en ik kan het niet vinden.

Thnx en alvast een prettige jaarwisseling toegewenst,
Freakie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan