verschil AVI <-> MPEG2

Status
Niet open voor verdere reacties.

rve

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2005
Berichten
2
Als ik vanuit Pinnacle een AVI bestand maak van een uur film, krijg ik een bestand van 10 GB!! Indien ik van deze zelfde film een MPEG-2 bestand maak is deze iets meer dan 1 GB.
Kan iemand mij vertellen waar het verschil in zit en wat is uiteindelijk de beste kwaliteit?
 
Het verschil zit hem vaak simpelweg in de kwaliteit
 
Avi Versus Mpeg

Een Avi File vanuit Pinnacle is een ongecomprimeerde Video File.

Dat houdt dus in dat alle beelden direct zijn opgeslagen.

Omdat 10 gig niet op een DVD past zijn er compressie technieken bedacht om de file kleiner te maken.

Dat is ongeveer het zelfde als het verschil tussen Wave en MP3.

De kwaliteit wordt bepaald door het aantal pixels en de byte rate. Pinnacle kan automatisch de beste kwaliteit kiezen voor de door jou gemaakte film. Hij stemt kwaliteit af op de hoeveelheid op te branden data.

Daarnaast is er ook nog DivX die ook AVI files maakt. Dat werkt echter op een ander principe. Mpeg comprimeert elk beeldje, maar DivX zegt dat is zonde.
Je comprimeerd het eerste beeldje en daarna onhoud je alleen de veranderingen in het beeld.

Als er te veel veranderd is (een nieuw plaatje) dan slaat hij weer een beeldje volledig op.

Hierdoor kun je een uur DVD kwaliteit comprimeren tot 700 Mb wat je in Mpeg 2 ongeveer 4 gig kost.

Je kunt Pinnacle ook vragen te renderen in VCD kwaliteit, dan past het dus ook op een CD maar de kwaliteit is duidelijk minder dan DivX

Tot slot:
Er zijn nog geen TV's waar je het verschil tussen ongecomprimeerde AVI en DVD hoge kwaliteit (maximaal 1 uur) kunt zien.

Eric.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan