Bestandsgrootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

jagert

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2004
Berichten
116
Een vraag die me al een tijdje bezig houdt:
Ik heb een Canon Powershot G3. Als ik de fotos overhaal naar de PC, dan zijn de .jpg's per stuk zo rond de 1 Mb groot.
Ik werk veel met PSP 6. Als ik daar zo'n foto in open en ik bekijk de eigenschappen van het bestand met Shift-i, dan zie ik 1600 x 1200 pixels en 24/16 miljoen colors.
Als ik vervolgens niets aan het bestand verander, maar het alleen maar opsla, overschrijf dus, dan blijkt het plotseling zo'n 300 à 400 Kb groot te zijn, een ruimtebesparing van meer dan 60%! Vraag ik met Shift-i opnieuw de eigenschappen op, dan zijn die gelijk gebleven. Ik zie ook geen kwaliteitsverschil.
De voor de hand liggende vraag: hoe kan dit? Hoe kunnen de eigenschappen van het bestand gelijk blijven en kan de schijfruimte met meer dan 60% afnemen? Met name bij grote aantallen bestanden tikt dit aardig door in de benodigde schijfruimte.

Anton
 
Hoi,

Ja ja scheelt veel...

Maar zoals je al zegt, opslaat en overschrijft. Je hebt dus een verlies van kwaliteit natuurlijk. aangezien de instellingen van psp wel zo staan dat de jpg die je opslaat gecomprimeerd wordt. Op het oog zul je niet veel verschil zien, maar met een goede printer kun je het wel weer zien. En bij verdere bewerking.


Groetjes, Anne
 
Geplaatst door jagert
hoe kan dit?
PSP past standaard een compressie van 15 % toe op JPEG-afbeeldingen.
Door op de knop Opties/Options te klikken kun je dit aanpassen - zie bijlage.
Overigens kun je het origineel beter nooit overschrijven; je bent dan definitief je exemplaar met de hoogste kwaliteit kwijt. Sla een bewerkte afbeelding daarom altijd onder een andere naam op.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Opgelost!

Perfect! Dit was precies wat ik zocht.
Hartelijk dank voor de hulp.

Anton
 
Geplaatst door jagert
Hoe kunnen de eigenschappen van het bestand gelijk blijven en kan de schijfruimte met meer dan 60% afnemen?
Als je een afbeelding comprimeert en onder dezelfde naam opslaat, zie je bij de info over dat bestand nog steeds de originele bestandsgrootte vermeld; die gegevens zijn onzichtbaar opgenomen in het jpg-bestand.
Pas als je het onder een andere naam opslaat en dan naar de info van die nieuwe afbeelding kijkt, zul je de huidige bestandsgrootte zien.

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan