Illustrator opmaak 2 kleuren druk

Status
Niet open voor verdere reacties.

King Graham

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2005
Berichten
12
Hallo Ik heb een nieuw bestand gemaakt, in illustrator 9.0

Hierin tekst en paths gemaakt met 2 kleuren uit het pantone uncoated swatch pallette.

Nu wil ik dit project exporteren naar een pdf, zodat de drukker dit kan verwerken als een 2 kleuren druk.

Wat moet ik doen? Is opslaan als pdf voldoende? Of moet ik nog iets extra's doen?
 
zul je toch echt een pdf maker moeten hebben.
opslaan als is niet genoeg.
 
Waarom is opslaan als pdf niet genoeg?

Illustrator 9.0 heeft toch die functie...
 
als die functie in dat programma zit dan zou je dat kunnen gebruiken.
Dat is dan wel een programma wat aan de prijs is.:D
 
Ik heb de indruk dat je Illustrator niet gebruikt en of kent.

Mijn vraag is echter wel belangrijk en daar heb ik een klaar en duidelijk antwoord op nodig. Zodat ik mijn bestand Als een echte professional kan doorsturen naar de drukker.

Dus, mijn vraag is:

"Hallo Ik heb een nieuw bestand gemaakt, in illustrator 9.0

Hierin tekst en paths gemaakt met 2 kleuren uit het pantone uncoated swatch pallette.

Nu wil ik dit project exporteren naar een pdf, zodat de drukker dit kan verwerken als een 2 kleuren druk.

Wat moet ik doen? Is opslaan als pdf voldoende? Of moet ik nog iets extra's doen?"
 
Jij hebt helemaal gelijk ik ken dat programma niet, jij dus wel.
Dus dan zou jij het antwoord toch ook kunnen geven.

Helaas kan ik jou dan niet verder helpen.
Ik hoop dat er dan wel mensen zijn die dit programma kennen.
en die jou dan kunnen vertellen hoe je iets bij de drukker moet aanleveren.

Ik wens jou veelsuc6.
 
Dat kan je gewoon exporteren naar PDF
Het kan op 2 manieren , opslaan als *.pdf of exporteren naar een map die je zelf aangemaakt hebt.
 
Geplaatst door BANDIT123
Dat kan je gewoon exporteren naar PDF
Het kan op 2 manieren , opslaan als *.pdf of exporteren naar een map die je zelf aangemaakt hebt.

In illustrator kan je kiezen in welke extentie je wil opslaan. Dit prog is ook van adobe ( zoals photoshop).

@ King Graham

Sla je gegevens op in .PDF en,dit mag zelf in meerkleur zijn.

Als je de gegevens vermeld (pantone uncoated swatch pallette) en je vertelt er bij dat dit in 2 kleuren afdruk moet, dan zou de drukker daar geen enkel probleem mogen mee hebben.(zou toch moeten)
 
PDF is een goed middel, maar ik denk dat een drukker meer heeft aan .EPS of CF2 files.
Dit stuurd rechtstreeks de drukmachines aan.

Dit is wat ik via mijn werk verstuur naar een drukkerij,
dit is zonder tussenvoeging te gebruiken in de bestaande software.
De machines worden voor 80% aangestuurd door CF2 files, en EPS licht daar heel dicht tegen aan.

JvD
 
Geplaatst door kcnuts
PDF is een goed middel, maar ik denk dat een drukker meer heeft aan .EPS of CF2 files.
Dit stuurd rechtstreeks de drukmachines aan.

Dit is wat ik via mijn werk verstuur naar een drukkerij,
dit is zonder tussenvoeging te gebruiken in de bestaande software.
De machines worden voor 80% aangestuurd door CF2 files, en EPS licht daar heel dicht tegen aan.

JvD

Dit is zeker een goede oplossing. Ik maakte in de tijd mijn flyers in PSD formaat,en daar wist de drukker ook altijd raad mee.Ik heb dus altijd gewerkt met Photoshop. Maar een goede firma, kan met alle formaten overweg. Ze zullen waarschijnlijk dit wel converteren. Op dit punt,qua drukkerij, ben ik dan weer een leek.

Ik zou graag weten hoe ik een frontplaat voor een voeding, die ik zelf heb ontworpen ,moet zeefdrukken. Heb reeds prijs gevraagd, maar dit is voor 1 plaat niet betaalbaar.
 
Geplaatst door vanzwam


In illustrator kan je kiezen in welke extentie je wil opslaan. Dit prog is ook van adobe ( zoals photoshop).

@ King Graham

Sla je gegevens op in .PDF en,dit mag zelf in meerkleur zijn.

Als je de gegevens vermeld (pantone uncoated swatch pallette) en je vertelt er bij dat dit in 2 kleuren afdruk moet, dan zou de drukker daar geen enkel probleem mogen mee hebben.(zou toch moeten)

Ik heb eerst het ontwerp gemaakt in photoshop in 2 kleuren (maar geen pantone kleuren), en dit dan doorgestuurd naar de drukker in pdf bestand en cmyk. Daar het 2 kleurendruk betrof kreeg ik een e-mail terug dat hij liever de opmaak in pdf zag met effectief 2 kleuren en niet in cmyk.

Dus heb ik het opnieuw gemaakt in illustrator, wederom in cmyk, maar deze keer met 2 pantone kleuren.

Als ik dit dan terug exporteer naar pdf (zoals de drukker vroeg) dan gaat dat toch weer in cmyk zijn????

Ik zie het verschil niet in eigenlijk. Wat de inhoude van dat pdf bestand is toch ook cmyk.


Kan iemand het verschil uitleggen?
 
ik ken de basisen tussen cmyk en rgb.


MAar ik snap niet goed voor de drukker.

In photoshop was het ook in cmyk opgemaakt en als pdf doorgestuurd.


toen kreeg ik antwoord:
------------
Ik heb het etiket eens bekeken en merk op dat er eigenlijk maar 2 kleuren gebruikt werden, geel en groen. Maar het etiket werd wel opgemaakt als een 4 kleurendrukwerk.
Is het niet mogelijk dit etiket op te maken als een 2-kleurendrukwerk ? Dat is financieel voordelig dan 4-kleuren.
------------------

In illustrator wordt het ook als cmyk opgemaakt en doorgestuurd als pdf. (want men kan niet kiezen file-new-2 color, enkel RGB of CMYK)


dus waar gaat voor hem het verschil zitten?
 
Ik vermoed dat hij bedoelt, dat RGB voor hem makkelijker is. Nu snap ik dit wel niet. Een goede drukker kan toch alle systemen aan.
 
Eerlijk gezegd ik ook niet.Dat mailtje van hen klinkt nogal verwarrend.
 
een pdf is op zich zich wel genoeg maar voordat je er een pdf van maakt moet je het bestand ff dupliceren en je de tekst selecteren en dan create outlines(command + shift i of control + shift i)..
En als het mogelijk is meerdere ontwerpjes op op een A3 te zetten Op z'n manier dat de drukker het goed kan snijden dat namelijk in de kosten schelen.
 
aan rgb heeft een drukker helemaal niets.
rgb staat voor rood groen blauw: en dat zijn beeldscherm kleuren. houdt het maar op cmyk
 
heb het uiteindelijk allemaal opnieuw gemaakt in illustrator

daar heb ik dus de text outlines toegepast, alsook 3mm snijlijnen. Het volledig ontwerp is in 2 pantone kleuren gemaakt. gesaved als cmyk. dit dan geprint met adobe naar een pdf met instelling press quality.

Dus nu KAN de drukker niet meer lastig doen.

NéH :)))

Dank U allemaal voor de reacties
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan