Wat is allemaal nodig om video op dvd te zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Berichten
1.005
Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal aan moet schaffen om videobanden op dvd te zetten? (een goede pc en een brander heb ik).
gr. Martin
 
Het allerbeste is een standalone dvd recorder.
Het grote probleem met het op dvd zetten van videobanden is het synchroon laten lopen van beeld en geluid. Beeld en geluid beginnen wel tegelijk maar lopen na een tijdje niet meer gelijk. Het geluid loopt langzamer dan de film.
Voorbeeld: je ziet iemand op de deur kloppen en hoort het geluid een halve seconde later.
Als het om opnamen gaat van bv natuur, vergezichten etc. is het allemaal geen probleem. Maar als het gaat om opnamen waarbij gesproken wordt (bv speelfilms), opname van een gesprek, verjaardagsfeestje etc. dan gaat beeld en geluid na een kwartier al hinderlijk uit elkaar lopen.

E.e.a. is te verbergen door dit soort opnamen te verdelen in afzonderlijke projectjes van max 10 minuten waarbij die 10 minuten als één geheel opgenomen moeten worden (dus geen 'knippen' erin).

Als iemand hier een oplossing voor weet houd ik mij aanbevolen.

Wat je aan hardware nodig hebt is een Capturekaart (bv een Pinaccle pctv-rave kaart van +/- € 50,-) en software. Als je XP gebruikt kun je Windows Moviemaker gebruiken wat standaard in XP zit. Wel upgraden naar versie 2.

Suc6
 
Ik heb tot op heden een stuk of 40 videobanden op CD en DVD gebrand, maar ben nog niet tegen het hiervoor genoemde probleem aangelopen.
Ik denk dat het te maken heeft met goeie spullen en software.
Ik gebruik een capture kaart van Pinnacle, de DC10.
Daarnaast gebruik ik OF Pinnacle Studio 8.12 OF Adobe Premiere.
Ik gebruik ook een goeie geluidskaart en heb voldoende RAM geheugen, absoluut een must.

Succes,
Fonz :thumb:
 
Haal je het geluid binnen via de geluidskaart of de DC 10 kaart?
 
Geluidskaart.
Ik heb voor m'n geluidskaart nog een mixer met een effectenrack zitten.
Vaak is het zo dat de banden die ik bewerk en ga branden, een erbarmelijke geluidskwaliteit hebben, dus gaat de audio eerst even door de compressor, gate etc. om er toch nog iets van te bakken. In ieder geval worden de diverse opnames qua audio een beetje hetzelfde.

Fonz :thumb:
 
Klinkt allemaal erg professioneel en ingewikkeld. is het voor een leek te doen??
 
'tuurlijk.
Iedere computer heeft een geluidsingang en -uitgang.
Normaliter stop je de audio uitgang van je videospeler of camera in de geluidsingang.
Nu stop je die in een audiomixer en daarna pas in de audioingang van je PC.
In die mixer kun je de audio manipuleren totdat jij het goed genoeg vindt.
Je kunt er voor zorgen dat alles even "hard of zacht" klinkt, dus dat de niveau's hetzelfde worden.
Niet onbelangrijk, je kunt het signaal met de toonregeling bewerken. Een beetje "oppeppen" a.h.w. etc. Of maffe effecten.
Je video signaal gaat gewoon rechtstreeks in je capturekaart.
Je hoort me niet zeggen dat het goedkoop is, maar het resultaat is er naar.
Het is natuurlijk ook allemaal middels software te doen, maar dat eist weer veel meer van de PC en geluidskaart plus is het moeilijker om "real time" te doen.

Succes,
Fonz :thumb:
 
Monaco

Waar kan ik in XP Moeviemaker vinden. Welke Software moet je hebben voor knippen en plakken
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan