(draadloze) router trager?

Status
Niet open voor verdere reacties.

casual

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2004
Berichten
131
Goede dag,
Mijn vraag is of een router merkbare vertraging geeft voor internet bij het aansluiten van 2 of 3 pc's. En is het zo dat draadloze routers trager zijn dan niet-draadloze?
 
Dit is iets wat ik me ook afvraag. Wat ik weet is dat het functioneren van draadloze netwerkapparatuur kan afhangen van andere apparatuur in de omgeving, zoals magnetrons, verschillende metalen en sommige draadloze telefoons. Door een huis heen zullen tenminste sommige punten wel met vertraging te maken krijgen, dunkt me.

De capaciteit over de kabels, heb ik horen zeggen, zou doorgaans 100Mbit zijn, terwijl de capaciteit via draadloze routers doorgaans 54Mbit zouden zijn. Je kunt je echter afvragen in hoeverre je gebruik maakt van deze capaciteit.

Feit blijft wel dat om het goed en soepel en beveiligt werkend te krijgen, de kabelvariant de betere optie is. Je hebt immers geen last van storingselementen. Nu we echter wat extra computers in huis krijgen, en door het hele huis heen, is het overwegen van een draadloze variant het wel waard. Maar wanneer het merkbaar snelheidsverlies oplevert om mijn kamer, trek ik wel een extra UTP-kabeltje langs mijn TV-kabel.

Maar goed, hopelijk dat iemand uitsluitsel kan geven over hoe het daadwerkelijk zit met de surfkwaliteit via een draadloos thuisnetwerk.
 
Ik kwam er vandaag achter dat de maximale snelheid van 100 mb bij bedrade en 54 mb bij draadloze netwerken alleen betrekking heeft op het LAN-gedeelte van een netwerk. Een lokaal netwerk dus. Bij internet (WAN) haal je het maximum van wat je provider aangeeft als download. Bijvoorbeeld 2 mb bij een gemiddeld kabel- of adsl-abonnement. Hoop dat dit nu iets duidelijker is :) Maar mijn vraag of je ook inlevert qua snelheid op het internet als je meerdere pc's aansluit op je router is hiermee nog niet opgelost... Wie weet het antwoord?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan