Printer delen maar internet zo houden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bamekipa

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Berichten
529
Wij hebben drie pc's die allen verbonden zijn met het internet via een Trust 445 A speedlink ADSL webstation.

Maar nu wil ik eigenlijk de andere pc's toegang geven tot de printer die op dit moment alleen is aangesloten op mijn pc.

Op alle pc's staat winxp. Is dit op te lossen zonder de huidige internetaansluitingen te wijzigen? En zo ja hoe?

gr Paul
 
Het delen van printers heeft geen invloed op de instellingen van Internet.

Open Instellingen > printers, kies de printer die je wilt delen, klik erop met de rechtermuis en klik op "delen'.
 
Beste Tiborv,

Ik ben die wizard printer delen gaan volgen, maar ik ben een beetje geschrokken van de volgende mededeling:

U hebt er voor gekozen bestand- en printer delen in te schakelen, terwijl uw pc rechtstreeks met internet is verbonden. Dit wordt niet aanbevolen omdat deze configuratie iedereen op het internet de mogelijkheid biedt om uw bestanden te bekijken en de printer te gebruiken.

Of wordt hier alleen mee bedoeld de pc's die via het adsl modemrouter zijn verbonden???????


gr Paul
 
Ja, als je een map deelt zou iedereen in theorie die map kunnen bekijken. Aangezien je achter een router zit is deze kans echter bijzonder klein geworden. Eventuele hackers zien namelijk alleen de router en die heeft niets gedeeld. Voordat ze door een router zijn gekomen.....
 
Nou ok Tiborv dat heb ik begrepen, maar de printer delen wil absoluut niet lukken. Raak al aardig gestresst!

De wizard printer delen op mijn pc gestart (waar printer aanhangt).
Printer delen gekozen enz.
Op de andere pc de wizard mbv diskette gedraaid. Gaat redelijk maar ik vind nergens nog de printer??

Via een "oude " vraag van brbr er achter gekomen dat je ook iets met de ipadressen kan doen.

Nu blijken de ipadressen van mijn pc en die van de andere hetzelfde te zijn?

Wat nu Ik begrijp er echt niets meer van.

gr Paul
 
Open in 'netwerkomgeving' van een willekeurige computer de PC waarop de printer gedeeld staat. Je ziet de printer, als alles goed is gegaan, staat de printer daar aangegeven, dubbelklik erop en de printer is vanuit die PC te benaderen, eventueel moet je wel nog de drivers installeren.
 
tja ik denk dat daar dus een probleem zit.

Op de "andere" pc geklikt op mijn netwerklokaties en vervolgens op zoeken naar computers in werkgroepen maar dan staat er niets! Een leeg scherm!

Voor de duidelijkheid:

Mijn PC met wxp home daar is de printer aangesloten en de pc is verbonden met een Trust speedlink xdsl web station.
De andere twee pc's (een met xp home, de tweede met xp pro) zijn apart ook aangesloten op het webstation.
De twee andere pc's kunnen dus zonder dat mijn pc aan staat op het internet.
Echter voor het delen van de printer is wel een thuisnetwerk nodig.

Maar daar gaat het dus nu fout.

Ik probeer nogmaals met behulp van de diskette op de andere xp home pc aan te sluiten op het "thuis"netwerk (werkgroep).
Jouw laatste bericht wel begrepen maar ja ik zie mijn pc dus niet in de netwerkomgeving op de andere genoemd worden!??

????
gr Paul
 
Trust :confused:

Als dat apparaat ook als switch/hub werkt zou het geen problemen moeten opleveren. Het gebruiken van die gare netwerkdiskette's raad ik je af, alleen maar verwarrend.
 
Ik krijg nu de volgende foutmelding:

Windows netwerk instellen is niet voltooid. Er is een fout opgetreden tijdens het configureren van het netwerk op deze computer (de andere dus).
U kunt het netwerk handmatig configureren (HOE?) of de wizard opnieuw (paar keer al gedaan met zelfde resultaat) uitvoeren maar dan met andere instellingen.

????????

Paul
 
Elke computer krijg, naar ik aanneem, een IP-adres van de de speedlink. Dit betekent dat alle computers met elkaar kunnen communiceren. Als je de printer deelt dan hoef je op die PC niets meer te doen.

Op de andere PC's kun je via 'printer toevoegen' een netwerkprinter aanmaken, in het invuldveld path zet je dan \\computernaam\printernaam

Computernaam = naam van de computer de de gedeelde printer heeft.
printernaam = de naam van de SHARE, deze heb je opgegeven tijdens het delen van de printer.
 
Op de tweede pc vind ik nu wel mijn pc in de netwerkomgeving terug. Maar als ik daar op klik krijg ik de foutmelding dat je niet gemachtigd bent om die bron te raadplegen oid??

Als ik op printer toevoegen klik en de namen invoer dan kan de pc niks vinden??

Paul
 
De share van de printer kun je beveiligd hebben, maar standaard staat dit op 'afdrukken voor iedereen' (tabblad beveiliging in de eigenschappen van de printer).

Kun je vanuit de ene PC wel de andere benaderen via PING [computernaam]?
 
Hoe werkt dat pingen ook alweer.
En het tabblad beveiliging staat niet bij eigenschappen van de printer!

Ik moet overigens nu weg, maar zal je antwoord vanaovond laat of anders morgen wel lezen. Bij voorbaat mijn dank Tiborv en een goed weekend!!

Paul
 
Start > uitvoeren
CMD [enter]

C:\> ping [computernaam]

Welke XP-versie gebruik je?
 
Pingen vanaf mijn pc naar de andere geeft geen resultaat ............. kan niets vinden. Naar de eigen naam van de pc geeft wel resultaat en een goed resultaat.

Als ik ping vanaf de andere pc naar mijn pc (met de printer) kan die pc ook niets vinden. Als die pc pingt naar naam van zichzelf dan geeft het reultaat overigens dezelfde id als mijn pc (10.0.0.3) maar de terugmelding geeft alleen maar time-outs.

Enig idee wat er niet goed zit?

gr Paul
 
O ja de pc's waarmee ik nu bezig ben hebben allebei windows xp home.
Een derde pc, die ik nog niet in het netwerk heb betrokken heeft windows xp prof.

gr Paul
 
nOG STEEDS GééN oplossing voor het probleem!
Ik denk dat een printer erbij kopen nog makkelijker is??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan