afbeelding watermerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jheroen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2001
Berichten
2.102
mensen, ik heb geen idee hoe ik een afbeelding die als achtergrond moet gaan dienen voor een webpagina zo kan wijzigen dat je nog wel de afbeelding ziet maar zeg maar met een soort waas eroverheen een soort mist zodat je wel de afbeelding ziet maar dat tekst ed die eroverheen komt gewoon leesbaar is
wie weet hoe dit moet, ik heb zo ongeveer alle populaire beeldbewerkingsprogjes
wie helpt me?
:rolleyes:
 
ja die heb ik, maar inmiddels is de vraag iets anders, ik heb een afbeelding waar veel wit in zit, nu wil ik kijken of ik alle witte gedeeltes in de afbeelding een andere kleur kan geven zodat als je minder helderheid etc toepast de witte gedeeltes niet grijs worden
weet je toevallig hoe dat dan moet?
 
Geplaatst door Jheroen
ik heb geen idee hoe ik een afbeelding die als achtergrond moet gaan dienen voor een webpagina zo kan wijzigen dat je nog wel de afbeelding ziet maar zeg maar met een soort waas eroverheen een soort mist
Dat kan bijvoorbeeld zó:
Maak een nieuwe laag boven je afbeelding, vul hem met wit en regel de transparantie van die laag tot je het gewenste resultaat hebt - zie bijlage voor voorbeeld.
Als je een echt onopvallende achtergrond wilt hebben, kun je een gekleurde afbeelding eventueel eerst in zwart-wit omzetten.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook kan; Ga naar Afbeelding/Corrigeren/Kleur vervangen. Kies met het pipetje in de kleurenafbeelding de kleur die je wilt vervangen en speel daarna wat met de schuifjes. Klik op OK om toe te passen. Daarna kun je met helderheid en contrast de gehele afbeelding lichter maken.
 
Geplaatst door Jheroen
ik heb een afbeelding waar veel wit in zit, nu wil ik kijken of ik alle witte gedeeltes in de afbeelding een andere kleur kan geven zodat als je minder helderheid etc toepast de witte gedeeltes niet grijs worden
weet je toevallig hoe dat dan moet?
Selecteer met de Magic Wand/Toverstaf alle witte gedeeltes. Zet Feather/Doezelen op 2 à 3 pixels om scherpe randen rond de selectie te voorkomen en zorg dat Anti-alias ingeschakeld is.
Keer de selectie dan om. Nu is alles geselecteerd wat NIET wit is.
Als je vervolgens de helderheid aanpast, zal dat witte gedeelte niet aangepast worden omdat het buiten de selectie valt.
Een andere mogelijkheid is om tegelijk met het verlagen van de helderheid het contrast te laten toenemen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het in de omschrijving van je vraag over watermerken.
Ook dat kan heel makkelijk door een nieuwe, transparante laag boven je afbeelding te maken en daar een tekst op te plaatsen.
Kies dan als Blend Mode voor die laag Soft Light - zie bijlage (de letters zijn oorspronkelijk wit).
Met de transparantieschuif kun je die tekst dan weer meer of minder met de achtergrond laten versmelten.

De screenshots hier zijn van Paint Shop Pro, maar in Photoshop werkt het ongeveer op dezelfde manier.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan