Vreemd fotoprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

flaviooooo

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2005
Berichten
8
Hallo,

ik heb al enkele jaren een HP Photosmart 320 digitaal fototoestel. Voorlopig maakte ik enkel foto's in de laagste kwaliteit, maar omdat mijn nichtje dit weekend werd gedoopt besloot ik een Memorykaartje aan te schaffen en foto's in de hoogste kwaliteit te maken.

Alles verliep zonder problemen, tot ik de foto's op mijn pc zette. De meeste waren prima, maar enkele foto's hadden een erg vreemd kwaliteitsprobleem. De onderkant lijkt wel verschoven naar rechts, en bij sommige is ook de kwaliteit van de onderkant slechter.

In thumbnail preview in explorer is alles nochthans ok, net als op het schermpje van de camera.

Een voorbeeld van zo'n mislukte foto heb ik hier gezet:
http://users.pandora.be/spartakuringen/doop060.jpg

Weet iemand of deze foto's nog te redden zouden zijn (ik heb ze al met een drietal programma's overgezet, telkens met dezelfde probleen). Indien dit niet meer mogelijk lijkt, weet er iemand waarom de kwaliteit zo slecht is bij sommigen en misschien tips om dit te vermijden?

Alvast bedankt
 
Wanneer je de andere helften kan vinden, is er wel wat mogelijk mbv photoshop.

Mvg Patrick
 
En dat er evt. foto's slecht of wazig zijn, ligt aan de sluitertijd van je toestel.

De voorbeeld foto is gemaakt met een diafragma van 4.5, met een sluitertijd van 1/30 sec.

Je moet al aardig kunnen fotograferen om met 1/30 niet een bewogen foto te krijgen.

Normaal gesproken werk je met een sluitertijd lager dan 1/60 met een statief.

Mvg Patrick
 
Geplaatst door flaviooooo
In thumbnail preview in explorer is alles nochthans ok, net als op het schermpje van de camera.
...
ik heb ze al met een drietal programma's overgezet, telkens met dezelfde probleen
Kun je ook eens een voorbeeld posten van een foto die wel goed wordt weergegeven nadat je hem hebt overgezet?

Guus.
 
Met welk(e) programma('s) zet je ze over naar je pc en hoe doe je dat precies?

Guus.
 
En nog een vraagje: zitten de slechte en goede exemplaren door elkaar heen of heb je eerst een stel goede en dan een stel slechte fotos?

Guus.
 
Wanneer ik mijn camera aan de PC aansluit en opzet krijg ik enkele keuzes om de upload te doen. Deze heb ik al gekozen:

Microsoft Digital Image Import Wizard
Wizard scanner en camera van Microsoft
Photoshop

Bij de eerste twee krijg ik een lijstje met foto's die op de camera gevonden zijn,en dan kan ik aanvinken welke ik wil importeren. Normaal neem ik ze allemaal ineens, maar om te testen had ik ook eens alleen zo'n slechte genomen. Bij beide pogingen bleef hij ook slecht.

Met Photoshop had ik ook de test gedaan van 1 foto in te laden via File-Import. Ook deze bleef slecht.


De slechte en goede foto's staan verspreid door mekaar; Van de 63 gemaakte zitten er zo'n negental slechte tussen :(
 
Als je de camera hebt aangesloten, wordt die in de Verkenner zichtbaar als verwisselbare schijf.
Als je die opent, zie je als het goed is je foto's - zie bijlage.
Probeer het nu eens zo: selecteer één van de slechte opnamen en klik op Kopiëren.
Open dan Photoshop en klik op Plakken.
Kijk eens of de foto nu wel goed wordt weergegeven.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Kopieren-plakken lukte niet op deze manier, maar wanneer ik de foto open via de 'verwisselbare schijf' in Photoshop blijft het probleem bestaan.

Ik heb daarnet ook een Firmware update gedaan van mijn toestel, maar ook dit had geen succes... :(
 
Misschien dat je na die firmware-update geen problemen meer hebt; dat zou je even uit moeten proberen door een stel nieuwe foto's te maken.
Blijft het probleem bestaan, dan denk ik toch dat het in de memorycard zit.
Maar die kun je ongetwijfeld ruilen.
Het probleem van de mislukte exemplaren is daarmee nog niet opgelost, maar zoals Patrickt al zegt kun je van die foto's nog wat maken in Photoshop:
Open twee exemplaren van je foto in dat programma.
Breng op één ervan twee nieuwe, transparante lagen aan.
Knip dan uit het andere exemplaar eerst het linker onderstuk. Zorg ervoor dat in je selectiegereedschap anti-alias en Feather/Doezelen uit staan.
Plak het uitgeknipte deel in laag 1 boven de andere foto en verschuif de laag naar de juiste plek - door hem even te vergroten krijg je dat stuk makkelijk precies op de goede plek.
Doe het zelfde voor het rechter onderstuk en plak dit op laag 2.
Selecteer dan één voor één de lagen waarvan de kleur niet goed is en regel die kleur bij met de kleurbalansregelaars tot hij goed is.
Eventuele naden die je tussen de stukken nog kunt zien kun je met de Clone tool (stempeltje) en/of de Smudge tool (handje met vinger) onzichtbaar maken nadat je de lagen hebt samengevoegd.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Mijn complimenten, hoor. :thumb:
Iemand die het origineel niet gezien heeft merkt hier volgens mij niets van. En zelfs als je het wél gezien hebt moet je nog heel goed kijken wil je ontdekken waar de naden zitten.

Als je het rood uit de ogen in de rest van de foto stopt wordt ie nog mooier.:D :p

Op fotopapier van A4-formaat krijg je ongeveer het formaat als in de bijlage. Lijkt me toch een heel goed resultaat.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Nog 'n lijstje derom en 't is helemaal af. :D

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Wow, erg knappe resultaten moet ik zeggen. Ik ben er gisteren even mee bezig geweest, maar foto's bewerken blijkt toch niet mijn sterkste punt te zijn :eek:

Nu heb ik een vervelend vraagje:

we hebben nog een drietal foto's (van in de kerk), die we er zeker wel bij zouden willen. Ik ga zeker mijn best doen om deze mooi te bewerken, maar zou er hier iemand deze ook even willen bekijken?

Het zijn redelijk belangrijke foto's voor mijn zuster, en de kans dat ik er iets moois van kan maken zoals jullie lijkt mij erg klein.

http://users.pandora.be/spartakuringen/doop1.jpg
http://users.pandora.be/spartakuringen/doop2.jpg
http://users.pandora.be/spartakuringen/doop3.jpg

PS Eventuele tips zijn uiteraard ook altijd welkom, want ik zou zulke problemen maar al te graag ook zelf kunnen aanpakken. Hoe kun je overigens op een makkelijke manier het rode-ogen probleem oplossen?

Alvast bedankt voor de goede zielen :)
 
Ik heb die foto's bekeken. Met nr. 2 kan ik nog wel wat, maar de kleur- en helderheidsafwijkingen in de overige twee zijn wel erg groot. Ik wil het wel proberen, maar het kan even duren.
Om die rode ogen weg te halen heeft Paint Shop Pro een handig tooltje - zie bijlage.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Cool. Kijk even wat je ervan kan maken. Indien het niet gaat dan is het natuurlijk zo.

Bedankt alvast Guus! :)
 
Geplaatst door flaviooooo
Indien het niet gaat dan is het natuurlijk zo.
Ik heb het een en ander geprobeerd, maar helaas. De verschillen in kleur en contrast zijn zo groot dat ik hier niets behoorlijks van kan maken.:(

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan