XP installeren , een aantal vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smilodon

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2005
Berichten
53
Hallo,


Ik ga windows opnieuw installeren op de C: schijf, maar wil eerst deze schijf geformateerd hebben. Dit kan dus niet vanuit de C: schijf, dus wil ik tijdelijk Windows op mijn D: schijf installeren, om van daaruit C: te formateren. Mijn (eerste) vraag is of dit niet erg moeilijk doen is.

Ik heb het eerder zo gedaan, en steeds 70 GB aan muziek/films heen en weer gekopieerd. Dus windows XP stond op C: , maar was vastgelopen dankzij SP2 .. Toen dus eerst XP op D: geinstalleerd, toen 70 GB aan muziek/films van C: naar D: gekopieerd, C: geformateerd, windows weer op C: gezet, 70 GB naar C: gekopieerd, D: geformateerd, en daarna weer 70 GB naar de D: schijf :8-0:

Mijn allerbelangrijkste vraag is dus of het mogelijk is om Windows op D: te installeren, terwijl daar dus 70 GB aan bestanden staan, zonder dat deze verwijderd en/of aangetast worden.
Zodat ik van daaruit de C: schijf kan formateren. Aangezien het kopieren van 70 GB bijna een hele dag duurt, zou dit wel prettig zijn als dit kon. Of moet ik hiervoor een aparte partitie maken op D: ?

Als je XP opnieuw installeerd vanaf de cdrom, en je hebt XP er nog op staan, dan zegt ie dat het niet verstandig is om 2 besturingssystemen op 1 schijf te zetten (opzich logisch) met een verwijzing naar een microsoft website. Ik hoorde dat als je dat bericht negeert, en doorgaat, je de optie krijgt om de C: schijf te formateren. Klopt dit ? Dat zou alles in 1 keer oplossen.

Mijn laatste vraag is deze ..

Ik las ergens dat als je de XP bestanden vanaf de originele XP cd op je C: schijf zet, en dan de setup draait
, dat je dan XP opnieuw installeerd zonder verlies van data op je C: schijf ..
Nu is die data niet zo belangrijk, meeste programma's heb ik toch al verwijderd, (ivm de aankomende nieuwe installatie) , maar ik vroeg me af of dit klopt, en wat gebeurd er dan b.v. met de map program files, waar b.v. ook de map Windows Media Player instaat, die het dus o.a. (naast de zoekassistent en nog wat andere dingen) begeven heeft.

Bedankt voor de eventuele reactie's

Groeten

Smilodon
 
Laatst bewerkt:
Ik raad je aan om geen extra windows er bij te installeren op de D:schijf, dat is nergens voor nodig.

Zet in je bios de firstboordevice op je cdromspeler en start de computer opnieuw op met de xp cd in die betreffende romspeler.
Je computer wordt nu vanaf cdrom gestart en de setup van winXP start automatisch. In de setup kan je op een gegeven moment kiezen op welke partitie je windows wil installeren, kies hier C:
Sla de waarschuwing dat het onverstandig is om meerdere windowsen op één partitie te installeren in de wind, want daarna krijg je de optie om je C: te formatteren, waarna windows netjes wordt geïnstalleerd op je geselecteerde en geformatteerde C:schijf.
Denk er van te voren aan om al je bestanden die je niet kwijt wil naar een andere partitie te verhuizen:

mijn documenten (inhoud), afbeeldingen, tekstdocumenten, favorieten, emails etc etc

Geupdate onderdelen van windows zijn na installatie van een nieuwe windows ook verwijderd, dus SP2 moet ook opnieuw geïnstalleerd worden en ook evt. nieuwere versies van mediaplayer, msn messenger enzo
 
Dank U , That's all i need to know :thumb: :thumb: :thumb:

Ik wist dit trouwens, alleen dus niet dat als je die waarschuwing in de wind slaat, je de optie krijgt om te formateren. :cool:

Had ik het maar eerder geweten ;)

Bedankt

Groeten

Smilodon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan