een mp3'tje maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimmy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
696
Tijdens het surfen op het internet, kwam ik ooit als achtergrondmuziekje bij een site, het nummer "Sadness" van Enigma tegen. Ik heb dat nummer later uit mijn temp-internet-files gevist om te bewaren.

Het viel mij toen op, dat de file zo klein was en de kwaliteit toch vrij redelijk. De gegevens van deze mp3 zijn:
Lame Mp3 - 24 kBit/s - 11.025 Hz - Stereo - lengte 4:15 - grootte 0,77 MB

Ik heb ook een "echte" mp3 van dit nummer. Gegevens:
MPEG1- Layer 3 - 128 kBit/s - 44.000 Hz - Stereo - lengte 4:15 - grootte 4,10 MB

Mijn vraag is simpel: ik probeer met dBpower Music Converter hetzelfde te doen, namelijk zo'n kleine file te maken. Als ik een lame mp3 maak van hetzelfde nummer met 24 kBit/s en 11.025 Hz, dan wordt de file niet 0,77 MB maar minstens 1,5 MB. En zelfs als ik nog een stap verder ga (16 kBit/s en 8000 Hz) zit ik nog ruim boven de 1 MB. Hoe krijg ik het voorelkaar om zo'n kleine mp3 te maken? Zie ik iets over het hoofd? Gebruik ik het verkeerde programma? Maak ik ergens een denkfout? Wie wil me wat verder helpen?
 
waarschijnlijk zijn er bepaalde frequenties uit het mp3'tje gehaald en is het daarom zo klein.
Als je dat zelf wil doen moet je dus onderzoeken welke fequenties er niet(of haast niet) in het nummer gebruikt worden. Die frequenties kun je er vast wel uithalen met cool edit ofzo.

Ik weet niet of het echt zo is, maar dit lijkt mij de enigste verklaren voor het grote-verschil.
succes ermee,

Berjan
 
BerryJan, dank voor je reaktie. Het klinkt niet zo gek, wat je vertelt. Mogelijk is er dus op een heel andere manier met de file gewerkt dan alleen van wav naar mp3. Ik zal eens een try-out versie van dat cool-edit downloaden, en het eens bekijken (als het programma niet al te ingewikkeld is)
Dank voor je tip!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan