spraakherkennings programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

skillet

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2004
Berichten
197
hoe lang duurt het ongeveer voordat een spraakprogramma je stem herkent en (bijna) foutloos alles schrijft wat jij zegt?

het programma dat ik heb is dragon naturally speaking preferred windows xp edition.

heeft het ook te maken met de microfoon of geluidskaart of je stem eerder herkent word?

bedankt voor mogelijke antwoorden
 
Na een kwartier programmatraining moet je al vrij goed kunnen dicteren. Helemaal foutloos wordt het nooit, maar hoe meer je dicteert en fouten verbetert, hoe minder fouten in principe. Een goede microfoon en geluidskaart zijn essentieel. Zorg ook dat je microfoon goed gepositioneerd is: niet vóór, maar vlak naast je mond, zodat je geen ongewenste bijgeluiden krijgt. Zorg ook dat de microfoon altijd dezelfde positie heeft. Bij grote afwijkingen verandert de karakteristiek van je stemgeluid, en zal het programma je spraak minder goed herkennen.

Arthur
 
ik had eigenlijk nog een vraag. weet iemand welke van deze twee headsets beter te gebruiken is voor spraakherkenning?

Bluetooth Mobile Pro V1.2 Headset Retail
of
Plantronics Audio 90 Headset retail

ik weet eigenlijk niet eens of de eerste voor pc of gsm is maja :)
ik heb liever een draadloze headset maar ik weet niet of een draadloze headset onderdoet in kwaliteit voor een met kabels dus...
 
ik zie nu opeens dat er ook usb microfoons zijn daarbij heb je dus geen geluidskaart nodig. maar hebben die usb aansluitbare microfoons dezelfde kwaliteit als degene die je op een geluidskaart aansluit? omdat de gegevens dus via de usb binnen komen en niet via de geluidskaart.
 
Er bestaan inderdaad uitstekende usb-microfoons voor spraakherkenning. Hele goede, en niet al te duur, zijn bijvoorbeeld die van het merk Andrea, die trouwens ook losse "usb-pods" hebben. Deze zijn ongeveer zo groot als een luciferdoosje, en bevatten meestal een "eenrichtings-geluidkaart", wat wil zeggen dat je er niets over kunt afspelen, alleen stemgeluid naar de computer sturen. Groot voordeel van de usb-apparaten is dat je ze op elke computer aan kunt sluiten zonder nadelig effect voor de spraakherkenning, wat je wel hebt als er verschillende geluidkaarten in de computers zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan