Speed Touch Home configureren (Tiscali)

Status
Niet open voor verdere reacties.

HermanH

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2004
Berichten
33
Ik ben onlangs overgestapt van een HCCnet-ADSL abonnement via het netwerk van KPN naar eenzelfde abbonnement via het Tiscali-netwerk.
Daarbij heb ik een werkend modem gekregen.
Het oude modem wil ik echter ook bruikbaar maken op dat netwerk.
Volgens de gegevens moet dat ook kunnen.

Ik ben zo ver dat ik 1 Windows 98 PC wel op internet krijg via de oude Speed Touch Home.
Zodra ik dit modem koppel aan mijn firewall (Monowall) krijg ik echter vanaf mijn netwerk geen verbinding.

Zowel mijn PC bij de test, als ook de firewall machine leasen hun IP-adres (aan de WAN-kant) van het modem.
Vanaf mijn netwerk kan ik wel door de firewall op internet komen als het nieuwe modem is geplaatst. De instellingen van mijn firewall heb ik daarvoor niet hoeven wijzigen.

Als ik het oude modem aansluit kan ik wel naar het oude modem pingen. Zodra ik de firewall machine reboot, lukt ook dat niet meer. De DHCP-server doet het dan blijkbaar niet.

Weet iemand misschien of dit probleem op te lossen is?
En zoja, hoe?
 
Waarom 2 modems voor 1 netwerk?
Is 1 router niet veel eenvoudiger?
 
Ik snap ook niet helemaal waar je heen wilt met dit project??

Maar goed, als ik het goed begrijp heb je dus 1 binnenkomende lijn en daar wil je 2 modems op aansluiten en dan wil je ook nog dat het (netwerk) met mekaar comuniceren kan.
 
Niet 2 modems voor 1 netwerk, maar een reserve-modem. Ik heb wat twijfels over het laatst geleverde modem. Als ik het oude modem goed krijg, kan ik de nieuwe terug sturen voor een uitgebreide test.
 
Dat verklaard een hoop, als het goed is heb je voor beide een cd gekregen, deze zou je het best kunnen gebruiken voor het configureren van het modem.
Mocht je deze niet hebben.....
dan ga je naar het interface adres 10.0.0.138, daar zul je even moeten zoeken naar de instellingen omtrent de connectie, daar moet je dan kiezen voor nieuw en kiezen voor een pppoa verbinding en invullen de desbetreffende gegevens die je van je provider hebt gehad.
 
Dat gaat niet werken.
Het Tiscali netwerk maakt geen gebruik van 10.0.0.138, maar van 192.168.1.254.
Ook werkt het Tiscali netwerk niet met ppp0a.

De CD van de Speed Touch Home is dus niet meer te gebruiken.

Voor het wijzigen van de instellingen heb ik een tool gedownload bij alcatel.

Maar nu wil het modem dus geen connectie leggen met de firewall.

Ook voor de PC moest ik eerst handmatig de DHCP configuratie aanpassen in de Speed Touch Home.

Ik vermoed op dit moment dat mijn probleem te maken heeft met het niet vrijgeven van een DHCP-lease aan een bepaald mac-adres.
 
Of ik volg je nog niet of.....
Het gaat toch om het instellen van het modem, het modem ip adres is 10.0.0.138, tenminste bij de meeste speedtouch modems, je hebt een modem router combinatie of niet?
 
De instellingen die jij geeft, zijn voor het netwerk van KPN. Inmiddels ben ik gemigreerd naar het netwerk van Tiscali/babyxl. (allebei met HCCnet als provider) Daarvoor gelden andere IP-adressen en protocollen (en goedkopere prijzen!).

Onder het KPN netwerk draaide dit modem perfect. In 3 jaar tijd slechts 2 keer gereset. Destijds gebruikte ik inderdaad de door jou genoemde ip-adressen en instellingen.
Deze zijn gewijzigd dmv het draaien van een configuratie-programma van Alcatel. De fabrieksinstellingen zijn hiermee gewijzigd.

Voor de nieuwe aansluiting krijg je ook geen gegevens. Deze worden in de server ingeprogrammeerd op basis van nummerherkenning. Ik kan dus ook niet meer bij een ander met een ADSL aansluiting mijn gegevens invoeren en daar op mijn abonnement internetten. Bij het KPN netwerk kon dat wel.

Het probleem zit hem denk ik niet in de aansluiting naar het WAN, maar in de aansluiting op het LAN.

Ik heb overigens wat tips gekregen om toch een statisch adres te kunnen toekennen aan mijn firewall. Die ga ik morgenavond maar eens proberen.

De resultaten laat ik nog wel weten.

Tot zo ver bedankt.
 
Heb je al eens overwogen om je Speedtouch Home te tweaken naar een Pro en dan je andere router te vergeten ? Je modem wordt een modem/router en dat lijkt me makkelijker toch ?

Overigens zou je modeminstelling voor Tiscali :

Encapsulation = 1483 Bridged LLC
VPI = 0
VCI = 34

moeten zijn.
 
Uiteraard heb ik tweaken overwogen.

In feite had ik dat al een keer gedaan op het KPN netwerk. Omdat mijn firewall destijds perse het standaard protocol van KPN nodig had, heb ik de zaak weer terug gedraaid.

De instellingen van het modem heb ik geimporteerd via het programma van Alcatel. De genoemde instellingen staan daar inderdaad in.

Desondanks krijg ik geen verbinding.

Dat conversieprogramma voegt ook een aantal routes toe. Het interne IP-adres is immers gewijzigd. Wel heb ik alle routes die nog in het modem stonden mbt het oude netwerk verwijderd. Dit direkt nadat ik met een enkele PC contact kon maken met internet. Met een enkele PC lukt dat ook nog steeds.

Helaas is het mij nog niet gelukt met het complete netwerk dmv een connectie met mijn firewall-PC.

De andere router wil ik niet vergeten. Daarop zit nog garantie. De verbinding via die router stoort nogal eens. Soms moet ik een pagina 5 keer oproepen voor ik de pagina ook daadwerkelijk kan bekijken. Met het Alcatel modem heb ik dat probleem nooit gehad.

Ik heb na lang zoeken eindelijk gevonden hoe ik het IP-adres van mijn firewall statisch kan maken. Mogelijk lukt het daarmee wel.

Bij mijn oude verbinding liepen de routes van 10.0.0.0 naar extern. Bij mijn nieuwe verbinding lopen de routes van 192.168.1.0 naar extern.
Zou het kunnen dat ik nu plotseling nieuwe routes moet toevoegen vanaf het netwerk aan de andere kant van mijn firewall?
Bij het oude netwerk hoefde dat dus niet.
 
Toch nog even een vraagje:
Waar kan ik de keuze instellen voor 1483 bij Bridged LLC?
 
Bedankt voor de link. Dat is inderdaad het programma dat ik heb gebruikt om mijn modem te configureren.

De firewall is Monowall. Een op FreeBSD gebaseerde firewall.

Het rare is dat ik dus geen connectie kan leggen tussen de firewall en mijn Alcatel modem.

De netwerkkaart van de firewall werkt wel met het nieuwe modem. De netwerkverbinding van de Alcatel werkt wel rechtstreeks op de test PC. De netwerkkaarten in de test PC en de firewall machine zijn gelijk.
Op een of andere manier wordt de netwerkverbinding niet vrijgegeven voor de verbinding met de firewall.
 
Heb de firmware van het Alcatel modem geupgrade. Nu heb ik wel een connectie tussen mijn firewall en mijn modem. Ik kan het configuratiescherm van het modem via de firewall openen. Hiervoor heb ik uiteraard de verbinding open gezet. Mijn internetverbinding is echter nog niet te benaderen.

Mogelijk zit dit in verkeerde routes of in de instelling van de WAN verbinding.

Ik ben nog steeds benieuwd waar ik dat getal 1483 dien in te voeren.
Is dit de z.g. Aging? Zo ja, dan kan ik die wijzigen. Die staat nu op 300.
 
Kijk eens even hoe het gaat als je firewall uit staat.
Indien je dan wel internettoegang hebt,dan is het logisch dat in de configuratie van je firewall zit.

Maak anders eens een uitdraai met het commando ipconfig /all for XP en winipcfg bij W98 + en plaats die op het forum.
 
Het interne netwerk functioneert.

Alle PC's hebben dezelfde DNS-servers.

De firewall - pc dient ook als DHCP server voor de laptop's in het netwerk.

De instellingen daarvan zijn zoals het moet zijn. Alleen het IP adres wijkt af binnen de range die ik gebruik voor DHCP. De rest is conform de statische instellingen op de PC's.

De firewall draait niet onder Windows, maar onder FreeBDS. Met het commando ifconfig krijg ik echter ook daar de goede instellingen.

De firewall heb ik al diverse keren uit gezet. Dit wijzigt niets.

Zoals ik in mijn een na laatste posting aangaf, werkt de verbinding van het LAN met het Alcatel modem nu wel. Echter de connectie met internet blijft een probleem.

Langzamerhand begin ik er van overtuigd te raken dat de fout zit in de verbinding van het modem met het Tiscali-netwerk.
Doordat die verbinding niet goed functioneert, verstoort dit ook de werking van de DHCP-server op het Alcatel modem. Met een statisch ingesteld IP-adres werkt het interne gedeelte dus wel goed.

Ik zou graag eens van iemand met een dergelijk modem willen weten welke routes zijn ingesteld voor het netwerk van Tiscali.
 
Ik heb dit modem nog steeds niet aan de praat. De helpdesk van HCCnet geeft aan dat dit zou komen doordat het modem gehackt zou zijn. Volgens mij is dat niet het geval.

Is er iemand die met een dergelijk modem wel een verbinding heeft kunnen maken met het Tiscali/babyxl netwerk?

Zo ja, zou die voor mij een aantal configuratie-instellingen kunnen doorgeven?

Moeten die instellingen via telnet worden ingesteld?
Of kan dit ook via de web-interface?

Iondien dit moet via de telnet-interface, dan heb ik daar mogelijk nog wat hulp bij nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan