netwerkkabels splitten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stanley19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Berichten
2.258
hi,

We kunnen geen utpkabels meer door de goten krijgen in het huis. Dus moet ik zoeken naar andere mogelijkheden.

In de bijlage zie je wat ik wil doen.

Ik wil dus vanaf pc2, pc3 ook laten verbinden met internet. In principe wil ik dus dat de verbinding bij pc2 gesplit wordt. Hoe is dit mogelijk??

Ik dacht aan een hub.
 

Bijlagen

  • netwerk.jpg
    netwerk.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 69
Dat kan. Zet de hub dan op de kabel die nu in pc2 zit. Verbind vervolgens zowel pc2 als pc3 met de hub. Je hebt dus nog 2 utp kabeltjes nodig.
 

Bijlagen

  • netwerk_02.jpg
    netwerk_02.jpg
    33,4 KB · Weergaven: 43
Wordt de binnenkomende snelheid dan niet gehalveerd die op de hub binnenkomt?

ik heb een 4mbit verbinding zal ik daarvan iets merken. En waarom kan ik niet kiezen voor een switch
 
Als je je internetverbinding deelt, hetzij met een router, een proxy of hoe dan ook, dan merk je dat in de snelheid zodra alledrie pc's ook daadwerkelijk op internet zitten. Maar als pc1 zwaar aan het downloaden is, kun je op pc2 nog behoorlijk surfen. Zelf heb ik 4 pc's en een laptop via een router en een switch gedeeld. Die zijn zelden allemaal tegelijk online. (Ze zijn, op 1 na, dan ook allemaal van mij :) )

Je kunt ook een switch gebruiken. Voordeel: een switch onthoudt waar een verzoek vandaan komt en routeert het antwoord rechtstreeks naar de betreffende pc. Een hub laat het antwoord net zolang langs de poorten lopen tot de betreffende pc een keer zegt: "Hé, da's voor mij bedoeld!" Maar met maar 2 pc's op een hub zul je dat nadeel niet echt merken.
 
Laatst bewerkt:
Dankje

Ik kies dus voor een switch.

Wat is een goede switch?
in combinatie met Motorola Modem, Broadband Premium (Wanadoo) 4 mbit download abonnement en een EDIMAX router?

Wat zijn de kosten van een switch en de kosten van een hub. Wat voor materiaal heb ik nog meer nodig dan 2 utp kabels en 2 netwerkkaarten?

grts

Stan
 
Een gewoon 10/ 100 Mbit 5 poorts switch heb je rond de € 30,- Wil je een Gigabit switch dan zul je wat dieper in de buidel moeten tasten. Merken: tja, laat je even oplichten, eh voorlichten in de winkel; mijn eenvoudige Sitecom switch doet het al jarenlang probleemloos. Voor het overige ben ik niet zo'n fan van Sitecom. Maar goede merken zijn bijv. Belkin, Linksys, Cisco etc.

Volgens jouw beschrijving heeft pc1 en pc2 al een netwerkverbinding. Alleen pc3 heeft dus nog een netwerkkaartje nodig. (€ 15,- ??) Verder 2 "straight" utp cat 5 kabels. (€ peanuts) (Een beetje switch maakt het tegenwoordig trouwens niet meer uit of er nou een straight danwel een crossed kabel inzit maar om het netjes te doen zou ik straight nemen)
 
Hartelijk bedankt!!!!!!!!!!

Ik ga binnekort aan de slag!:thumb:
 
Graag gedaan tot zover. Succes met installeren!
 
Bij de mediamarkt zag ik alleen maar HUBS en Switches met USB...

Geen een hub of switch waarin ik een utp kabel in kon stoppen. Hoe werkt dit?

Zag 1 switch met uplink poort. Maar snap niet hoe ik dat dan doe met mijn router en modem...:confused:
 
Geplaatst door Stanley19
Geen een hub of switch waarin ik een utp kabel in kon stoppen. Hoe werkt dit?

Zag 1 switch met uplink poort. Maar snap niet hoe ik dat dan doe met mijn router en modem...:confused:

Maar die zijn er wel, hoor. Kijk maar 's bij Dixons of zo.

Vanaf je router loopt een kabeltje naar de uplinkpoort van de switch van waaruit vervolgens weer kabeltjes lopen naar de pc.
 
ja ik snap het wel.


Maar zie de configuratie hierboven.

Wat gebeurt er dan met de 4 poorten van mijn router?
Als ik de uplink poort gebruik, moet ik toch al die pc's aansluiten op de hub/switch.

Wat is dan het nut van mijn router?
Of begrijp ik het niet goed?
 
De router wordt gebruikt om de internetverbinding te delen en om je netwerk te beveiligen. De switch die ook op de router is aangesloten is gewoon een uitbreiding van het netwerk. De pc's kunnen zowel op de router als op de switch worden aangesloten. De vrije poorten die je na de uitbreiding overhoudt kun je gebruiken voor nog meer pc's, een netwerkprinter of een webcam of zoiets.

Als bijlage vind je een schema van mijn eigen netwerk. Zoals je ziet gebruik ik ook zowel de router als de switch. De groene lijn is de uplink van router naar switch. Werkt als een tierelier.
 

Bijlagen

  • netwerk.jpg
    netwerk.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan