tekst uitsnijden in photoshop of paintshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

martmix

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mei 2005
Berichten
3
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een cd layout. Niet voor een cd-r labelsticker, maar voor een echte cd die in de winkel komt te liggen.

Nu zie je vaak op cd's met een gekleurde achtergrond dat de tekst zilverkleurig is en dus dezelfde kleur heeft als de cd zelf. Het lijkt alsof de tekst is uitgesneden. Ik vraag me af hoe je dit moet doen.

Ik ben zelf nog een newbie wat betreft photoshop en paintshop en hoop dan ook dat iemand mij kan vertellen hoe je dit in één van deze programma's kan doen.

Alvast bedankt! :)

Martin
 
Geplaatst door martmix
Ik vraag me af hoe je dit moet doen.
Kleur je letters zilver. :)
Zilver is niet meer dan een lichte grijs-tint.
Of vul de letters met een verloop (gradient) en gebruik dan bijvoorbeeld de preset Metallic - zie bijlage.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Guus,

Bedankt voor je reaktie, maar de tekst zilverkleurig maken is voor mij niet de oplossing, ik wil echt dat het zilver van DE CD door de letters schijnt, oftewel uitgesneden letters. Ik denk dat dit met layers moet, maar ben er nog niet echt uit hoe.

Martin
 
Als je in Photoshop met de Text-tool een stukje tekst typt komt dit in een aparte layer te staan.

Als je nu met de CTRL-knop ingedrukt op die layer klikt in de lijst met layers zal je zien dat de tekst geselecteerd wordt.

Je kan nu alle layers selecteren, door erop te klikken in de lijst met layers, en op de delete knop drukken. Uit al die layers zal de tekst geknipt worden.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de achtergrond transparant is.

:)
 
Dan moet je de tekst transparant maken.
Geef alle tekst die doorzichtig moet worden één kleur die in de rest van de afbeelding niet voorkomt.
Zorg dat die kleur als achtergrondkleur staat ingesteld.
Klik in het menu Colours op Set Palette Transparancy.
Je krijgt dan waarschuwingen dat de afbeelding tot één laag wordt gereduceerd en de kleurdiepte tot 256 kleuren.
In het schermpje dat daarna verschijnt kies je voor de optie Set the transparency value to the current background colour.
Wanneer je vervolgens in het menu Colours op View Palette Transparency klikt, zul je zien dat de letters doorzichtig zijn.
NB. Dit werkt allemaal prima op een beeldscherm.
Of je letters ook transparant worden afgedrukt zou ik niet durven zeggen. Is dat niet het geval, dan zou ik toch voor zilverkleurige tekst kiezen.

Guus.
 
@ Guus

Je kan dan afdrukken op een zelfklevend transparant.
 
Guus & Japie82 heel erg bedankt voor jullie reaktie. Met jullie uitleg moet het gaan lukken. :thumb:
Zo niet dan meld ik me uiteraard weer ;)

Groetjes,

Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan