optische en digitale zoom

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericvanbelgie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 apr 2002
Berichten
1.327
Wat bedoeld men met digitale zoom, BV bij DV camera's of digitale fototoestel ziet men BV 12x optisch en 500 x digitaal, is dit reeel ?
 
Mijn mening, vergeet digitaal, meestal wordt het er niet mooier van.
Digitale zoom is niet anders dan dat de camera er zelf pixels bij gaat verzinnen. Het ene merk presteert daar wat beter mee dan de andere maar echt perfecte resultaten heb ik er nog noit van gezien.
 
Op zich heb je alleen wat aan optische zoom want dan blijft het beeld scherp. Digitale zoom kun je ook gewoon op je computertje uitvoeren, die gebruik ik dus ook nooit op me fototoestel.
 
Digitale zoom: is meer gewoon inzoomen op de foto zelf, wat dus ook kan op je computer.

Optische zoom: Is net zoals een verrekijker, de kwaliteit is wat beter, als je het echt nodig hebt, maar je betaalt ook iets meer
 
Zoom
Optische zoom = vergroot het beeld met een vergrotende lens, zodat er meer licht op de gehele beeldsensor komt. De vergroting wordt uitgedrukt in gradaties, zoals 2x of 3x. Een 2x optische zoom kan bijvoorbeeld een voorwerp twee zo dichtbij halen dan met een normale focus.

Digitale zoom = een digitale zoom haalt niet het voorwerp dichterbij, maar vergroot het aantal bestaande pixels door 'interpolatie'. De camera gebruikt bijvoorbeeld de helft van de pixels in het midden van de sensor (bij 2x zoom) en berekent welke waarde de extra omringende pixels moeten krijgen. Je zou hetzelfde resultaat kunnen krijgen door een niet-ingezoomde foto te maken en via software op de computer uit te vergroten. Het is handig bij een beeld met een hoge resolutie maar het kan ook leiden tot een waziger, onscherper beeld.

Bron: hccmagazine
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan