foto met zijaanzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thea41

Verenigingslid
Lid geworden
4 jun 2001
Berichten
1.256
Hallo allemaal,

Ik stuit op het volgende probleem: Ik wil met 2 foto's in zijaanzicht van een gezicht een kaart maken. 1 foto links en 1 foto rechts van de kaart, daartussen wil ik tekst schrijven en dan moet die tekst gelijk lopen met het haar, voorhoofd, neus, kin en hals. Nu dacht: dat doe ik even in Word, daar kun je om een foto heen schrijven, maar nu zie ik dat de foto's gewoon recht blijven ipv een lijn met het zijaanzicht van het gezicht mee.....
Weet iemand een manier hoe ik dat voor elkaar krijg..? Ik heb PhotoExpress van Ulead en ook wel PSP8.
 
Ik heb momenteel geen tijd, maar vanavond of in het weekend krijg je een uitgebreide beschrijving van de manier waarop je dat in PSP kunt doen. :)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Guus,

Ik wacht geduldig af.

Groet,
Thee.
 
Je bedoelt dat de regelafstand niet goed is? Die kan je gewoon aanpassen met de knop 'regelafstand'
Je zou ook nog voor iedere regel een apart tekstblok kunnen maken.

Overigens ook in PSP zou ik het zo doen, de afbeeldingen plaatsen en daartussen iedere keer op de gewenste plaats een nieuw tekstobject plaatsen. Houdt er overigens wel rekening mee, dat in PSP niet alle lettertype even 'scherp' zijn.
 
Geplaatst door maestro12
Houdt er overigens wel rekening mee, dat in PSP niet alle lettertype even 'scherp' zijn.
Kan je de alias niet veranderen?
 
Geplaatst door maestro12
Houdt er overigens wel rekening mee, dat in PSP niet alle lettertype even 'scherp' zijn.
Maar je kunt ze wel zo scherp mogelijk krijgen. Wacht rustig mijn antwoord even af. :)
Geplaatst door maestro12
Overigens ook in PSP zou ik het zo doen, de afbeeldingen plaatsen en daartussen iedere keer op de gewenste plaats een nieuw tekstobject plaatsen.
Maar die kun je ten opzichte van elkaar niet verschuiven, wat wel zo handig is. Hoe dat wel kan lees je vanavond of morgen.
Geplaatst door Rimsic
Kan je de alias niet veranderen?
Dat heet anti-alias en heeft er bovendien niets mee te maken.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe je kennis van Paint Shop Pro is, dus ik leg het maar uit op beginnersniveau. Dan is het meteen een leuke tutorial voor mensen die nog nooit met lagen gewerkt hebben. :)

Mocht je een Engelse versie van PSP gebruiken, dan vind je hier een vertaling van bijna alle termen in de menu's en werkbalken.

Start PSP en open via het menu Bestand > Openen de beide afbeeldingen van de gezichten.
Je kunt twee (of meer) afbeeldingen tegelijk openen door ze te selecteren terwijl je Ctrl ingedrukt houdt.
Zorg dat het Lagenpalet geactiveerd is.
Door je muisaanwijzer op de afbeeldingen te zetten worden rechts onderin de taakbalk de afmetingen in pixels getoond.
Als die afmetingen nog gewijzigd moeten worden, doe je dat via het menu Afbeelding > Formaat wijzigen.
Daarna kun je het formaat van de uiteindelijke afbeelding bepalen.
Klik dan in het menu Bestand op Nieuw, vul de juiste afmetingen in, bepaal de kleur en klik op OK.
Je nieuwe, lege afbeelding verschijnt. Wil je die toch een andere kleur geven, dan doe je dat met het gereedschap Vlakvulling (icoontje met het gekantelde verfbusje). Als je een kleur uit een van de foto's als achtergrondkleur wilt gebruiken, dan stel je die in door met de Pipet op de betreffende kleur te klikken.
Klik vervolgens even op de titelbalk van een van de andere afbeeldingen om het betreffende venster te activeren en klik op Bewerken > Kopiëren.
Klik op de titelbalk van de lege afbeelding en vervolgens op Bewerken > Plakken > Als nieuwe laag.
De foto verschijnt nu in het midden van je nieuwe afbeelding, maar dat komt later wel goed.
Doe hetzelfde met je andere foto.
Hierna heb je de afbeeldingen van de gezichten niet meer nodig, dus die kun je sluiten.
Klik nu op het Verplaatsgereedschap (het kruisje met vier pijltjes). Door hiermee op de afbeelding (en straks op de tekst) te klikken, selecteer je de laag waarop deze staat en kun je hem verschuiven.
(Lagen kun je beschouwen als doorzichtige plastic vellen die afbeeldingen en/of tekst kunnen bevatten. En net als plastic vellen kun je ze op elke gewenste volgorde leggen door ze in het Lagenpalet met de muis omhoog of omlaag te slepen.)
Schuif de laag naar de juiste plek in de afbeelding. Klik op de andere foto en schuif die ook op zijn plaats.
Klik dan in het menu Lagen op Nieuwe rasterlaag. In het Lagenpalet zie je dat die erbij is gekomen.
In dat palet kun je, door je muisaanwijzer op de verschillende lagen te zetten, zien wat er op elke laag staat - dat wordt in een klein venstertje getoond. Door met je rechter muisknop op een laag te klikken kun je ook de naam van de laag wijzigen, waardoor je alles makkelijk uit elkaar kunt houden - zie voorbeeld hieronder.
Klik nu op het Tekstgereedschap (het icoontje met de hoofdletter A) en klik vervolgens ergens in de afbeelding. Het venster Tekstinvoer verschijnt - zie eveneens hieronder
Zorg dat alleen de Vulkleur staat ingeschakeld. In het voorbeeld hieronder zie je dat die op Solid staat. De Randkleur (die voor onscherpte kan zorgen) zet je op Null. Het menuutje hiervoor klap je open door op het zwarte driehoekje te klikken.
Kies nu de juiste kleur (door een klik in het gekleurde vlakje), het gewenste lettertype en de grootte van de letters.
Zorg dat Floating (Zwevend) en Antialias zijn ingeschakeld, typ je eerste regel tekst en klik op OK.
De tekst verschijnt als zwevende selectie op de derde laag. Klik in het menu Selecties op Niets selecteren.
De eerste regel tekst kun je nu op dezelfde manier verplaatsen als je met de foto's hebt gedaan. Mocht de tekst om een of andere reden niet goed zijn, dan verwijder je simpelweg de hele laag (in het Lagenpalet rechts klikken op de laag en Verwijderen kiezen) en maak je een nieuwe.
Als hij op de goede plek staat, maak je weer een nieuwe laag aan, zoals hiervoor beschreven.
Daarop komt je tweede regel tekst.
Zo ga je door tot je hele tekst klaar is.
Doordat alles nog steeds op aparte lagen staat, kun je de verschillende delen van je afbeelding nog altijd ten opzichte van elkaar verschuiven - net zolang tot alles naar wens is.
Tenslotte klik je dan in het menu Lagen op Samenvoegen > Alle samenvoegen en sla je je afbeelding in het gewenste bestandsformaat op.

Tip: in het midden van het Lagenpalet zie je een stel schuifregelaars. Die regelen de transparantie van de lagen.
Voordat je de lagen samenvoegt zou je eens kunnen proberen de regelaars van de lagen waarop de gezichten staan iets naar links te schuiven. :)

attachment.php


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er net weer Guus, in het weekend ga ik er eens goed voor zitten.
Alvast bedankt voor je uitgebreide uitleg:thumb:
Ik ga nu naar mijn nest, moet morgen om 715 beginnen!

Thee.
 
Hallo Guus,

Ik ben er mee bezig, tot zover goed, maarre...
is dat PSP zo'n 'zwaar' programma?
Het duurt bij mij vreselijk lang voordat iets geladen is, de opening van de eerste 2 afbeeldingen ging goed, maar als ik alles op een nieuw blad wil zetten duurt het vreselijk lang voordat ik de de afbeeldingen kan verschuiven..en op de goede plaats kan zetten( ong 15/20 sec)..ik krijg ook een foutmelding van windows nu...onvoldoende virtueel geheugen, wat moet ik daarmee? Ik heb XPHome
Ik heb verder niets open staan, btw...

Hellup....
 
Ik heb ooit PSP 8 geprobeerd en dat bleek op mijn computer bepaalde handelingen ook een stuk trager uit te voeren dan PSP 7.
Ik denk dus dat het feit dat die bewerkingen bij jou zo lang duren daaraan ligt.
Ik heb 256 MB RAM, maar als je bijvoorbeeld 128 MB hebt, zullen die bewerkingen nog trager verlopen en zit er niets anders op dan steeds even te wachten tot PSP ermee klaar is.
Het virtuele geheugen kun je vergroten. Klik.

Guus.
 
Ik kijk net in Everest, maar waar staat die RAM?
 
bij mij staat dit:
 

Bijlagen

  • presentatie1.jpg
    presentatie1.jpg
    32,6 KB · Weergaven: 66
Door het virtuelegeheugen te vergroten maakt de werking van je pc alleen maar trager. Dit is een bewezen feit, omdat er nog meer extra aan I/O-operaties op de HD worden verricht, i.p.v. dat deze handelingen in het RAM moeten plaatsvinden. De oplossing is door er extra RAM aan te brengen op je pc.

Dennis.
 
heren...kunt u me vertellen wáár dan die RAM staat??
bij virtueel geheugen èn bij fysiek geheugen zie ik alleen maar MB's staan...
Wat is dan die/dat RAM-geheugen....
(ben blond...toch....:p )
 
en is het dan voldoende als ik er een bankje (jaja...;) ) bij in zet? van hoeveel??
 
191 MB is inderdaad wat krap.
Ik heb verder weinig verstand van wisselbestanden en virtueel geheugen. Als Dennis zegt dat het vergroten hiervan je pc trager maakt, neem ik dat zonder meer aan en kun je die optie beter niet toepassen.
Geheugen bijplaatsen is altijd het beste, maar op zondagavond haal je niet zo snel ergens zo'n latje vandaan.
Op dit moment zou je kunnen proberen een paar processen die in de achtergrond draaien te stoppen.
Je zou zelfs je internetverbinding kunnen verbreken gedurende de tijd dat je met die afbeelding bezig bent, zodat je je firewall en virusscanner ook uit kunt zetten.
Misschien geeft dat net het beetje extra ruimte dat je nodig hebt.
Bij systeemvereisten voor PSP 8 lees ik overigens 256 MB RAM.
Die traagheid zal dus door het tekort aan RAM worden veroorzaakt.

Guus.
 
Aaaah, juist ja.
dan zal ik daar van de week eens naar kijken...
bedankt.
 
dan ga ik weer vrolijk door met jouw 'workshopje', want op zich ging het natuurlijk best goed!
Ik laat je nog weten hoe het geworden is.

Doei,
Thee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan