Foto's opeens onscherp, wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bugs Bunny

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2004
Berichten
406
Ik heb een (mogelijk) vreemde vraag over digitale foto’s.
We hebben met onze (5 mill. Pixel) digitale camera vakantie foto’s gemaakt. Er zijn heel wat: 180.
We hebben ze op de PC gezet, als ik kijk dan zijn de foto’s per stuk rond de 2-3 MB.
Mijn vrouw dacht: ik laat ze online afdrukken (€ 0,10/foto voor een 10 x 15 cm)
Omdat het uploaden erg lang ging duren heeft ze de foto’s met Irfan View verkleind.
Ze werden dus 20% van de originele grote.
Vandaag haalt ze de foto’s op bij de winkel: een ramp, 90% ziet niet uit, ze zijn onscherp, net alsof de pixels verschoven zijn.
Nu kan ik makkelijk zeggen: ik weet wel wie/wat op de foto staat.. maar dat is dus niet de bedoeling.
Ligt het aan het verkleinen met Irfan of waar zou het aan liggen.
 
Je geeft zelf het antwoord al, de foto's zijn verkleind, dat gaat dus niet goed.
Als je een plaatje van 2400×2100 (dat is ongeveer een 5megapixel foto) verkleind tot 20% daarvan, blijft er 480×400pixels over, dat is zelfs al weinig voor een pasfoto.
Voor een foto van 10×15 cm heb je ongeveer 2megapixel nodig (1600×1200)
Vreemd trouwens, de meeste online foto services geven een waarschuwing als je te weinig pixels upload voor de af te drukken grootte.
 
Geplaatst door maestro12
Je geeft zelf het antwoord al, de foto's zijn verkleind, dat gaat dus niet goed.
Als je een plaatje van 2400×2100 (dat is ongeveer een 5megapixel foto) verkleind tot 20% daarvan, blijft er 480×400pixels over, dat is zelfs al weinig voor een pasfoto.
Voor een foto van 10×15 cm heb je ongeveer 2megapixel nodig (1600×1200)
Vreemd trouwens, de meeste online foto services geven een waarschuwing als je te weinig pixels upload voor de af te drukken grootte.

Hmm... ik vermoed dat er wat anders gebeurd is. Als ik in photoshop, een foto, met die resolutie, ga verkleinen, dan blijft de scherpte bestaan. Anders is, een lage resolutie en je wil vergroten, dan???? maar verkleinen, nooit problemen mee gehad.
 
In principe ligt het dus niet aan Irfan maar aan het verkleinen, als ik het goed begrijp.
Ik heb nogmaals de gegevens (foto info) bij een van deze foto’s bekeken op de PC.
De originele heeft 2560 x 1920 beeldpunten (4,32 Mpixels) en is 3,25 MB
Hetzelfde maar verkleind heeft 425 x 329 beeldpunten en is 379 kB.
Bij de 2e staat geen Mpixel maar staat wel een vermelding bij resolutie van 72 x 72 DPI.

Wat en hoe moet je het doen dat het goed gaat? Ik bedoel scherpe foto’s van 10 x 15 cm.
 
Geplaatst door vanzwam


Hmm... ik vermoed dat er wat anders gebeurd is. Als ik in photoshop, een foto, met die resolutie, ga verkleinen, dan blijft de scherpte bestaan. Anders is, een lage resolutie en je wil vergroten, dan???? maar verkleinen, nooit problemen mee gehad.


Nee, want dat is anders.
De foto's zijn verkleind (dus pixels weggehaald) en door de foto service weer 'vergroot' naar 10×15 cm.
Als je aanhoudt dat je ongeveer 100 tot 120 pixels per cm nodig hebt om een fatsoenlijke afdruk te krijgen, kan je niet verwachten van een bestand van 480×400 pixels daar een scherpe afdruk van 10×15 cm te krijgen.
 
Geplaatst door Bugs Bunny
In principe ligt het dus niet aan Irfan maar aan het verkleinen, als ik het goed begrijp.
Ik heb nogmaals de gegevens (foto info) bij een van deze foto’s bekeken op de PC.
De originele heeft 2560 x 1920 beeldpunten (4,32 Mpixels) en is 3,25 MB
Hetzelfde maar verkleind heeft 425 x 329 beeldpunten en is 379 kB.
Bij de 2e staat geen Mpixel maar staat wel een vermelding bij resolutie van 72 x 72 DPI.

Wat en hoe moet je het doen dat het goed gaat? Ik bedoel scherpe foto’s van 10 x 15 cm.


Voor foto's van 10×15 cm heb je dus 1632×1232 pixels nodig en niet minder. (dat is ongeveer 700 tot 800 kb per foto)

p.s. ik hoop voor jullie dat de orginele bestanden er nog zijn, anders heb je niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door maestro12



Nee, want dat is anders.
De foto's zijn verkleind (dus pixels weggehaald) en door de foto service weer 'vergroot' naar 10×15 cm.
Als je aanhoudt dat je ongeveer 100 tot 120 pixels per cm nodig hebt om een fatsoenlijke afdruk te krijgen, kan je niet verwachten van een bestand van 480×400 pixels daar een scherpe afdruk van 10×15 cm te krijgen.

Nu ja, dat zou natuurlijk het probleem kunnen zijn.

Ik stel voor aan TS, als de originele foto's nog op HD staan, copieer deze naar CD, in elke stad is er wel een fotowinkel, die dit voor u kan fixen. Zo ga je zeker zijn, om ferfecte foto's te ontvangen. Ik ben zelf niet zo'n voorstanderom dit via internet ten doen, maar..
 
O.K. dat is dus duidelijk, bedankt.
Ik ga het in de ochtend proberen, nu ben ik te ‘onscherp’ voor dit.
Duurt dan niet lang dat uploaden?
Het lijkt handig, de online foto’s maar dat is dus niet.

groetjes
:thumb:

Rudi: de aanbieding € 0,10/foto is online (blokker, wehkamp, primera)
 
Geplaatst door Bugs Bunny
O.K. dat is dus duidelijk, bedankt.
Ik ga het in de ochtend proberen, nu ben ik te ‘onscherp’ voor dit.
Duurt dan niet lang dat uploaden?
Het lijkt handig, de online foto’s maar dat is dus niet.

groetjes
:thumb:

Rudi: de aanbieding € 0,10/foto is online (blokker, wehkamp, primera)

Ja ok, maar .. je hebt 180 foto's, à +/- 3 Mb is 540 MB. Je cd kan 700 Mb branden. dus geen probleem zou ik zeggen.Je gaat in de fotowinkel wel iets meer betalen, maar dan heb tenminste goede foto's. Is mijn persoonlijke mening hoor.
 
O.K., je hebt gelijk, het zou wel op een Cd kunnen. Meer betalen? In deze moeilijke tijden? Dat is makkelijk praten vanuit Belgie hahaha. Het maakt wel een verschil als ik € 18 moet betalen of € 40 ;)
 
0,10 per foto is heel weinig
hier in belgie doen soms wel akties 100 fotos voor 25 €
maar goedkoper heb ik nog nooit gezien

je betaald wel meer maar heb dan de garantie ze allemaal goed zijn ;)
 
Foto’s zijn retour naar leverancier (garantie).
Volgens mij heeft/had Maestro gelijk.
Ik laat ze elders, vanaf Cd, ontwikkelen nog steeds voor 0,10/stuk.

Belgie lijkt mij duur. Garantie heb je altijd
;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan