foto formaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

wojo00

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2002
Berichten
114
Hallo allemaal,

Ik heb een (heel veel) paar foto's die ik nu wel eens wil uitprinten. Ik zou ze graag in lijstjes willen plaatsen.
Helaas zijn al mijn foto's in verschillende dimensies.
Is er een programma die zeg maar standaard dimensies heeft?

Bv. als ik een foto op A4 grote wil, of op A5 grote dat die foto dan wordt aangepast op die grote zonder de kwaliteit te verzieken?

Andere vraag.. wat zijn de dimensies van een A4 of A5 in pixels? Is een A4 1024-768? Als ik de dimensies weet van een A4 of A5 dan kan ik mn foto's aanpassen naar die grote in photoshop.

Ik stel de vraag waarschijnlijk beetje vreemd maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Groetjes :)
 
Niet moeilijk doen

De volgende formaten gelden:

A6 (105 x 148 mm)
A5 (148 x 210 mm)
A4 (210 x 297 mm)
A3 (297 x 420 mm)

Zoals je ziet is een A5 even groot als 2 A6 velletjes naast elkaar en zo verder.

Als je Photoshop gebruikt hoef je je niet druk te maken over hoeveel pixels breed en hoog een A4tje is, want dat wordt bepaald door de resolutie waarmee je foto genomen is. Als je de foto in Photoshop zou willen aanpassen naar A4 formaat, dan kan je dat ook in millimeters opgeven (menu: Image-Image Size... en dan in het venster je Document Size veranderen in mm vanuit het drop down menuutje)

Photoshop biedt echter ook de mogelijkheid om te printen op een ander formaat dan dat de foto is.
Dat bespaard een hoop tijd!
Kies hiervoor uit het menu voor: File - Print with Preview... en dan in het venster bij Scaled Print Size kiezen voor een formaat in mm óf voor het aanvinken van Scale to Fit Media als je op A4 wilt printen en je A4 in je printer hebt zitten.

Zo wordt het een makkie.

Suc7

Erwin
 
Het is alleen jammer dat de formaten van de foto's die je met een DSC maakt anders zijn dan de analoge Camera's hierdoor zijn de lijstjes vaak niet passend en moet je werken met paspertouch (als je het zo schrijft :eek: )
Ga je namelijk wel volgens die formaten printen dan krijg je een vertekening in je foto

Als het echt om veel foto's gaat raad ik je aan ze naar bijvoorbeeld de hema te brengen dat scheeld dan weer in je portomonee (en die kunnen ook op de formaten van DSC printen)
 
Formaat?

Je kunt meestal best "lijstjes" foto's maken van digitale opnames met andere verhoudingen. Maak dan een resized afbeelding, waarvan of de hoogte, of de breedte van de afbeelding wordt aangepast aan het lijstje.
Zorg dan dat de optie aspect-ratio behouden aangevinkt staat. Dan vertekend je beeld niet. Het lijstje bepaalt wat je kiest; hoogte of breedte. Meestal kun je er wel een stukje afsnijden zonder dat dat schade doet aan het beeld.
De meeste lijstjes hebben een verhouding (ouderwets) van 2:3 (12x18 cm, bv), met uitsneden kun je daar al rekening mee houden en met formaat-aanpassing kun je bepalen van welke rand er een stukje vervallen mag.

Was ik te begrijpen? Anders moet je maar even nader vragen;)

Borryklots:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie reakties! Ik denk dat ik nu wel wat verder ga komen :thumb:

Wat ik eigenlijk wil is.. bij het kiezen van new file in PS de formaat opgeven van een A4 of A5, zo zou (d8) ik een beeld hebben van mn A4 of A5 en deze dan kunnen vullen met 1 of 2 foto's.
Dan zou ik weten dat mn foto niet uit wordt gerekt maar gewoon netjes past. En als mn foto te groot zou zijn zou ik deze netjes kunnen aanpassen naar de grote die ik he wil hebben op de A4-A5.
Met irfanvieuw opende ik een foto, maar kan ik nog niet zien hoe deze foto eruit ziet op een A4 of A5.

Ik ga nog ff kuntselen :)
 
IrfanView:

Ga naar Weergave en pas het venster aan de afbeelding aan. (weergaveopties, bovenste keus; 1:1. Geeft een betrouwbaar beeld.
Bij Afbeelding, Formaat aanpassen kun je een nieuwe maat opgeven, dat kan ook in centimers. Je venster veranderd mee, zodat je een goed idee hebt wat het worden gaat. A4 en A5 maten zijn voorheen al aangegeven. Denk je aan de verhouding? (aspect ratio) anders krijg je hele rare afbeeldingen. Zie vorig bericht..

Een nieuw formaat voor je afbeelding kiezen geeft in elk programma dezelfde problemen: Als je de verhouding verandert verandert ook je beeld. Vooraf de grootte bepalen en daar een afbeelding inplakken heeft hetzelfde resultaat... als je hier niet op let!

Borryklots
 
Het is gelukt!

Bedankt voor al jullie hulp, ben er heel erg blij mee :thumb:
 
Afronden??

Even een vraagje:

Voor mij is het geen dagelijks werk anderen wat uit te leggen. En dus twijfel ik of mijn antwoorden klaar en duidelijk waren, of dat je zelf nog veel zoekwerk gehad hebt.
Wil je dat nog even laten weten? En als het gelukt is, is het misschien verstandig de vraag met opgelost aan te merken, dan heeft een ander er ook nog wat aan, lijkt me..

Groets!

borryklots.
 
Sorry, ik ben niet zo vaak online :rolleyes:

Ja ja, je antwoorden waren erg duidelijk en heb er veel aan gehad, echt heel erg bedankt :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan