Server van oud '98 systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freakiej

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Berichten
1.424
Hallo,

Kan iemand mij wat uitleggen over het maken van een server?
Hier thuis hebben we een Pro, een Home en een oude '98.
Ik wil van de '98 een server maken die tegelijkertijd het internet deelt.
Dus het internet komt op de '98 binnen, deze deelt het internet naar de Pro en Home PC's.

Welke software/hardware moet ik aanschaffen om de '98 om te bouwen naar een server?
Is dit wel mogelijk of niet?

HG,
Simon
 
Volgens mij heb je alleen maar een switch nodig, afhankelijk van het aantal computers dat je er op aan sluiten. Je zegt dat je 2 pc op de server wilt aansluiten dus dan denk ik dat een 8-poorts switch meer dan voldoende is.

Daarna moet je het internet naar de '98 pc overzetten (aansluiten) en via een netwerkkabel (straight) met de switch in verbinding brengen (Let wel, gaat je internetverbinding ook al via de netwerkkaart, dan heb je dus een 2e netwerkkaart nodig) en dan de andere pc's ook via een straight-kabel op de switch aansluiten.

Vervolgens zet je op de '98 de optie aan dat hij het internet deelt, en zorg je dat de XP pc's via een bridge (dacht ik, ben ik niet zeker van) verbinding met de internetverbinding van de '98 pc maken (Over dit stuk ben ik niet zo zeker of het allemaal klopt, wellicht dat jijzelf of een andere gebruiker hier het wel zeker weet)
 
Dus dan gaan er vanaf de '98 PC 2 straight kabels naar de switch?
Bedankt voor je uitleg trouwens :)
 
Switches, hubs, kabels en een proxy server

Hoi,

Je hoeft maar 1 UTP kabel naar de switch (een hub kan ook) te laten lopen en voor elke PC waar je internet op wilt hebben ook 1 UTP kabel naar de switch.
De PC's moeten natuurlijk wel voorzien zijn van een netwerkkaart.
_
S |------------ [XP Pro]
W|
I |
T |------------ [WIN 98] ------------------ telefoonuitgang/ADSL modem
C |
H |
_ |------------ [XP Home]

Zo dus.

Nóg makkelijker is natuurlijk alles draadloos uitvoeren, dan hoef je geen kabels te trekken, maar da's weer een stukkie duurder natuurlijk hè.

Overigens, je Windows 98 PC wordt in feite een "proxy server", die de hele tijd aan moet staan.
(Je kan in plaats van de switch ook een router kopen (duurder) die dan het internet deelt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, omdat ik een ADSL modem heb, met ingebouwde router. Als je een router koopt, hoef je geen PC meer aan te laten staan)
De meest eenvoudige manier om een PC om te toveren in een proxy server is door gebruik te maken van een piepklein gratis programmaatje van AnalogX, dat (hoe toepasselijk) Proxy heet!
Je kan het hier downloaden: http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm
Je hoeft dan alleen dat programmaatje te laten draaien op je WIN98 PC en verder niets softwarematigs te doen aan je XP machines.

Suc7!

Erwin
 
Laatst bewerkt:
Het klopt wat je zegt: 1 kabel van de '98 pc naar de switch MAAR let dan toch op dat je wel 2 netwerkkaarten hebt in je server als ook je internetverbinding via een UTP/Straight kabel loopt.

Dus:

--
S |[]<-------------- Modem
E |
R |
V |
E |
R |[]<--------------> Switch
--


[Pijltjes geven communicatierichting aan en [] is een netwerk kaart]

Overigens werkt een router hetzelfde als de server die je nu wilt gaan bouwen, je sluit je modem op de router aan. Configureert de router iets (verschilt per router, toch zijn gebruikersnaam en wachtwoord van je ISP wel standaard nodig anders kan de router geen verbinding maken met het internet) en vervolgens sluit je de computers aan.

Het is maar net wat je makkelijker vindt...

Voordelen server t.o.v. router:

- Je kunt verschillende servers laten draaien. Denk aan webservers, mailservers en FTP-servers.
- Het is een extra computer, pc's bezet en je wilt toch ff surfen. Het kan ;)

Nadelen t.o.v. router:

- computer moet 24/7 aanstaan -> geluid (Of je moet hem ergens neerzetten waar niemand er last van heeft)
- Wil je meerdere pc's erop aansluiten, ben je genoodzaakt een switch(of hub, maar ik heb de voorkeur voor een switch) aan te schaffen, terwijl een router zelf al poorten heeft (De meesten hebben 4 stuks, dus 4 computers minimaal)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zo niet dan geef je maar een gil.
 
Laatst bewerkt:
Top :thumb:
Uitleg is heel duidelijk.
Dat wordt morgen met een grote tas met geld langs Alternate rijden ;)

Nogmaals bedankt,
Simon
 
Valt mee

Nou die kosten vallen nog wel mee hoor:

Op z'n aller goedkoopst via www.tweakers.net gevonden:



Bestelkosten berekenen

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de bedrijven met de absoluut laagste prijs per geselecteerd produkt.De rembourskosten worden eenmalig per bedrijf verrekend.
Landenfilter:> Benelux

Product Leverancier Prijs Rembours

3 Sweex 10/100Mbps PCI Netwerkkaart MNM Computers € 11,97 € 2,-

1 Sweex Router (4x 10/100Mbps) Cool-prices.nl € 20,99 € 7,-

3 UTP Cat5e Kabel (10m) MNM Computers € 10,50

Totaal € 43,46 (incl verzendkosten) / € 52,46 (rembours)


Met 50 euro is geen grote tas te vullen, toch?

www.tweakers.net is echt heel handig voor het uitrekenen van je totale kosten. Vanuit de Buyers Zone - Price Watch kan je uit alle categoriën je producten kiezen en door op het mandje/aarde teken (zie bijlage) e klikken kan je ze in je vituele boodschappenmand stoppen. Als je klaar bent, kan je bij winkelmand de bestelkosten berekenen, zelfs inclusief de verzend c.q. rembourskosten, ook als je bij verschillende leveranciers koopt.

Retehandig!
 

Bijlagen

  • mandje.gif
    mandje.gif
    70 bytes · Weergaven: 55
Was ook maar een grapje :cool:
Ik wist niet dat er zoiets bestond, ik kan het goed gebruiken!
Bedankt!
 
De pricewatch is idd handig, maar je doet het niet goed als je elk onderdeel bij een andere winkel besteld "omdat ie zo goedkoop is".

Kies gewoon een winkel waar je alles wilt en kunt kopen, dan zit je later ook niet met het versturen van tig pakketjes naar verschillende bedrijven als er eens iets mankeert ;)
 
Het is een P2, vierhonderzoveel Mhz, 92 RAM.
Hoezo dat? :)
 
Vraag me af of dat niet een beetje magertjes is maar ok.
Die keuze moet je zelf maken.
 
Wat zou je dan aanbevelen voor server?
Sneller systeem?
 
Ligt er maar net aan waar hij voor gebruikt gaat worden...
 
Ik ben van plan om hem te gebruiken als dataopslag. 24 uur dag, 7 dagen week, 52 weken in 't jaar.
Teveel gevraagd van zo'n oud systeem? :)

Af en toe moeten de overige gezinsleden op internet kijken op die PC. Dat is hooguit twee uur in de week.
 
Volgens mij kan ie dat dan wel aan...
 
Persoonlijk ben ik van mening dat je wel aan de ondergrens zit maar je kunt het proberen.
 
Ik probeer het gewoon anders tover ik m'n P4 op 3.2 om tot server :D
 
Ondergrens???

Zeker goed mogelijk hoor, dit systeem als fileserver.

Ik heb hier een P I, 90 MHz draaien met 64 Mb geheugen op Windows NT server 4.0. Draait al jaren als een zonnetje, ook met een RAID 1 kaart erin.

Win 98 is nog minder zwaar voor je compu hoor. Een fileserver staat gewoon altijd niets te doen als je maar met een paar man gebruik maakt van dat ding!

En zo'n oude PC is lekker energie zuinig hè...

Ik heb ook een PII in gebruik als mail en webserver, werkt ook prima, als er geen tientallen mensen tegelijk gebruik van maken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan