Computer geluid via vesterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Berichten
981
Hoi,

Ik heb mijn versterker via een optische kabel aangesloten aan mijn computer. Werkt goed, qua geluid dan. Alleen de aansturing is een probleem. Ik wil graag mijn spellen kunnen horen via mijn versterker, dus ook in 5.1. Met FarCry bijvoorbeeld zou dat moeten kunnen. Maar het probleem is dat ik de versterker niet op DTS of DIGITAL kan zetten, hetgeen nodig is om alle 6 kanalen apart aangestuurd te krijgen.

Wie weet hoe ik werkelijk 5.1 geluid uit mijn boxen kan laten klinken?

Groets Kay
 
Wat voor versterker heb je?
Ik heb de pc op m'n Yamha pro-logic aangesloten en kan wel uit alle boxen geluid krijgen. Hoewel dit niet echt Dolby Pro-logic is.
 
Ik heb eeh harman/kardon avr 2000. Ik krijg ook wel uit alle boxen geluid, maar dan heet het 5-channel stereo. En ik wil juist geen stereo maar dolby surround.
 
Whoei, dat is een mooie.:thumb:

Heb je bij de instellingen van je geluidskaart gekeken of de Optical aansluiting wel Dolby digital output kan geven?
 
Nou nee, dat staat nergens. Maar ik heb bij dat programmaatje dat meekomt met het moederbord (heb alles on-board) wel ingesteld op S/PDIF out. En het aantal boxen heb ik op 5.1 gezet.
 
Welke onboard geluidskaart heb je?
AC97 (6 channel) mischien met Soundmax software?
 
Ja de AC97, maar gewoon met Asus software. (bijgeleverd)
 
Staat er in configuratiescherm ook "Geluidseffectbeheerder" bij jou?
 
Bij "S/PDIF uit" staat het op "alleen digitaal" neem ik aan?
Bij "Configuratie van luidsprekers" staat het op "only surround-kit"?

Wat hoor je via de versterker als je de luidspreker test doet?
 
Alleen digitaal staat aan bij mij. Configuratie via luidsprekers staat er neit bij mij en de luidsprekertest klopt ook niet.. (alleen links voor en rechtsvoor doen het).
 
Ik heb het idee dat het signaal wat eruit je geluidskaart komt, dan toch niet helemaal 5.1 digitaal is, waardoor je versterker dat als het ware niet herkent en er dan "maar" een stereo signaal van maakt.
 
Geplaatst door A.J.
Ik heb het idee dat het signaal wat eruit je geluidskaart komt, dan toch niet helemaal 5.1 digitaal is, waardoor je versterker dat als het ware niet herkent en er dan "maar" een stereo signaal van maakt.
Dit idee begon ik ook eigenlijk te krijgen.:(
 
Zijn de laatste drivers geinstalleerd?
Op welke samplerate staan beide apparaten?
Is dat in beide gevallen 44.1?
 
De "huis tuin en keuken" samplerate is voor consumenten apparaten 44.1.
Dus CD's ed. zijn allemaal met die smaplerate "opgenomen".
Wanneer jouw geluidskaart ingesteld staat op bijvoorbeeld 32, kan de versteker daar niets mee. Dat is een andere frequentie.
Misschien kun je dat ergens terugvinden in de help sectie van je geluidskaart.

Het is maar een "schot voor de boeg" hoor, ik weet ook niet of dat de oplossing is.
Ik ben aan het zoeken voor je!
 
Zou in dat geval het niet zo moeten zijn dat ik helemaal niets hoor? Ik hoor namelijk wel geluid uit alle boxen, alleen als ik een luidsprekertest wil doen dan krijg ik alleen geluid uit rechts voor en links voor.
 
Daarom zei ik dat ik een schot voor de boeg gaf.
Ben aan het zoeken, maar heb ook nog wat andere dingen te doen.
 
Ik denk dat ik erachter ben:
over het algemeen is de optische uitgang van de huidige geluidskaarten bedoeld om het signaal bijvoorbeeld op een geluidsdrager te kunnen overzetten. En dat zal dan met een stereosignaal gebeuren, omdat een 5.1 koptelefoon wat ingewikkeld wordt.
Dus volgens mij is dit de reden waarom dit bij jou dus gebeurd.
Misschien zijn er inmiddels al kaarten waar een 5.1 signaal vanuit de optische uitgang komt, maar ik vermoed dat die van jou er nog "gewoon" en stereosignaal uitgooit.

Fonz
 
Daar ben ik ook bang voor. Maar is er niet iets van een programma dat ervoor zorgt dat mijn digital-uitgangen wel 5.1 uit gaan zenden. Het is immers mogelijk. Mijn kaart kan namelijk ook 5.1 geluid genereren omdat ik er 6 boxen op aan kan sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan