tekst aanpassen in psp8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thea41

Verenigingslid
Lid geworden
4 jun 2001
Berichten
1.256
Tja, ben ik weer met een volgend probleem(pje) waar ik tegenaan loop in PSP8.

Ik wil een envelop afdrukken met een tekeningetje erop, tot zover geen probleem, maar nu: ik wil dus het adres erop printen en ik kan de vorm en kleur niet veranderen. Ik heb ooit een kleur van donker naar lichtblauw laten verlopen en ook tekst in Arial gedaan, maar nu krijg ik die ingetypte tekst niet meer gewoon zwart en een ander lettertype.... Waar kan ik dat veranderen?
Ik heb al verschillende tutorials bekeken en de help van psp, maar ik kom er niet uit, wie helpt mij?
 
Lettertype en kleur stel je zó in:
Kies het Tekstgereedschap en klik ergens in de afbeelding.
In het venster dat verschijnt kies je lettertype, -kleur en -grootte.
In datzelfde venster kies je of de kleur uniform moet zijn (pictogram met kwastje) of een verloop moet hebben (pictogram daarnaast) - zie bijlage.
Door op het verloop te dubbelklikken opent het venster Kleurverloop/Gradient.
Je ziet nu een verloop tussen de voor- en achtergrondkleur die je hebt ingesteld.
Door die kleuren te wijzigen krijg je weer andere effecten.
Je kunt ook kiezen uit vooraf ingestelde verlopen door op de knop naast het voorbeeldvenster te klikken.
Via de knop Bewerken/Edit kun je die verlopen bewerken en op die manier nieuwe kleurverlopen maken, die je weer kunt opslaan onder een andere naam, waarna ze onder de knop naast het voorbeeldvenster direct beschikbaar zijn.
In het voorbeeld wordt het kleurverloop per letter toegepast.
Wil je het verloop over het hele woord hebben, dan moet je de tekst eerst als selectie maken.
Vervolgens stel je het kleurverloop in op de rechter werkbalk, waar je normaal je voor- en achtergrondkleuren instelt en vul je de selectie met het Vulgereedschap (gekantelde emmertje).
Tip voor tekst: gebruik alleen de Vulkleur (Fill) en zet de Randkleur (Stroke) op null (rondje met diagonale streep). Zo worden je letters het scherpst. :)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Guus,

Ik krijg dus dit te zien, als ik op die 'A' klik:
zie bijlage.
 

Bijlagen

  • presentatie1.jpg
    presentatie1.jpg
    38 KB · Weergaven: 59
Geplaatst door Thea41
Ik krijg dus dit te zien, als ik op die 'A' klik:
zie bijlage.
In PSP 8 stel je de eigenschappen in de werkbalk bovenaan in - zie bijlage.
Door op die pijltjes naast de A en helemaal rechts te klikken krijg je nog meer mogelijkheden (denk ik, want ik ken PSP 8 niet).

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Nou Guus,

Als ik op die voorinstelling klik, krijg ik het volgende te zien:

zie bijlage


Daar kan ik niets (denk ik) in veranderen, toch? Ik zou niet weten hoe..?
 

Bijlagen

  • presentatie2.jpg
    presentatie2.jpg
    36,9 KB · Weergaven: 41
o-ooh, ik heb nu die hele werkbalk weggeklikt....waar jij dat rode omheen had gezet....hoe krijg ik die weer terug?????:eek: :eek: :eek:
 
Ik kan je dan eigenlijk alleen maar aanraden om in de Help van PSP te zoeken op Kleurverloop, Vulkleur en Tekst en/of via Google op Kleurverloop of Gradient.
Het principe is hetzelfde als wat ik in mijn eerste bericht beschrijf, maar omdat de interface van PSP 8 nogal afwijkt van die van PSP 7 kan ik je geen pasklaar antwoord geven. :(

Guus.
 
Ik ga dan maar eens op zoek, Guus, bedankt in ieder geval voor 't meedenken!

Groetjes,
Thee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan