brom in geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan de Ruyter

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2000
Berichten
152
Ik probeer via mijn computer het geluid af te spelen op mijn stereo installatie.
Het probleem is dat ik een enorme brom krijg.
De kabel die tussen de pc en de stereo set ligt is een UNP 5 kabel, plus minus 10 meter lang.
Als ik aan het eind van de kabel, dus bij de stereo set een klein setje boxen set met een apparte voeding aansluit dan werkt alles goed.
Waarschijnlijk is het dus iets met de versterking van het geluid.
Ik heb al verschillende type kabels geprobeerd maar dat help helaas niet.

Ik begrijp er inmiddels niet veel meer van, ik hoop dan ook dat iemand hier iets van afweet.

Alvast bedankt voor de moeite
 
Ik denk dat het een probleempje met aarde is.
 
Geplaatst door A.J.
Ik denk dat het een probleempje met aarde is.

Welke aarde bedoel je, de aarde van de computer of de stereo installatie, beide zijn op aarde aangesloten.
 
Geplaatst door Jan de Ruyter


Welke aarde bedoel je, de aarde van de computer of de stereo installatie, beide zijn op aarde aangesloten.

Wat wel zou kunnen zijn is dat de computer op de ene fase is aangesloten en stero set op een andere fase
 
Het heet dan een dubbele aardlus meen ik.
Wanneer de massa van de versterker dan bijvoorbeeld nog een keer aarde zou maken is het weg. Of de versterker totaal geen aarde laten maken.
 
Dit soort kabel verbindingen veroorzaakt bijna altijd [50Hz] brom... Zit de kabel aan de PC kant op de line-out en niet de speaker out? [staat het volume van de PC niet té hoog]

Zoals gemeld moeten beide apparaten ook op dezelfde fase zitten... ze moeten op dezelfde aarde zitten [anders heb je kans op je een zg "ground-loop"...] dit bereik je het handigst door een verlengsnoer van de pc naar de stereo te leggen zodat je dit alles in één keer ondervangt... boven dien moeten alle apparaten die eventueel ook nog aan die stereo hangen, óók op deze doos aangesloten worden....

Een goede oplossing is "draadloos" die kastjes worden steeds goedkoper... [liggen soms bij de Aldi], heb je ook geen dradenzooi door je hut...

De ultime oplossing is die van o.a. Sitecom, die maakt van je tv en stereo een "netwerkstation" waardoor je alles digitaal wordt overgeseind en waardoor je ook alle type films waarvoor je een codec op je pc, hebt op je tv kunt afspelen..

Nadeel: moet je ook een draadloze router hebben... + het bereik van die sitecom is ongeveer een kwart van wat de fabrikant op de doos heeft gezet.......
 
Laatst bewerkt:
brom opgelost

Allereerst worden de beide helpers hartelijk bedankt.

De brom is bijna geheel verdwenen.

Wat ik had aangegeven was dat ook de stereo set op aarde was aangesloten, dat klopt maar gedeeltelijk wel op een geaard stopcontact maar dan met een euro stekker naar de stereo set, dus geen aarde, ik heb een extra aarde draad tussen een stopcontact en een aarde punt van de stero set aangebracht en bijna geen brom meer.

Dit is weer weg te krijgen door inderdaad de geluidskaart iets zwakker te zetten en de stereo set het geluidsnivo te laten regelen.

Zit nu te genieten van de mooie muziek die door jullie mogelijk is gemaakt top en nogmaals bedankt
 
Het is inderdaad aan te bevelen om de geluidskaart ongeveer op "drie kwart" te zetten ivm. vervormingen en onverwachte pieken.
Veel plezier!
 
zit er geen knik in de kabel.
zodat hij kapot is aan de binnen kant??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan