digitale camera

Status
Niet open voor verdere reacties.

1marcel

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Berichten
782
Kon niet de juiste sectie vinden, maar ik zoek een goede digitale camera tussen de 150 en 300 euro.

Er zijn veel sites op dat gebied, maar door de bomen zie ik nog niet de camera.

Misschien dat jullie ervaringen op gebied van digitale camera me een beetje op het juiste pad kan brengen.

Wat is jullie ervaring en wat zou een degelijke camera kunnen worden.

Je hoort zoveel over weinig batterij cap. gebruiksvriendelijkheid etc.

Daarom deze vraag aan jullie.

b.v.d.
gr. Marcel
 
De eerste vraag die bij me opkomt, voor welk doeleind wil je de camera gaan gebruiken.

Let op, dit is zeer belangrijk.
 
zoals een huis en tuin camera,,


beetje indoor familie , en wat kiekjes van de natuur.
Ik volg wel wat en hoe,,maar zo veel aanbod is niet door heen te spitten.

Beetje genoeg pixels, optische zoom en digitale zoom.

Beetje elk apparaat heeft het wel, van trekpleister tot de prof. foto zaak. Daarom is de een keuze zo moeilijk en vraag aan diegene de ervaringen van hun camera.

Ik neig wel meer naar de bekende merken, maar kan het mis hebben.

gr. Marcel
 
In de compact serie zie je inderdaad door de bomen het bos niet meer.

Wat mij het meeste ergenis opleverd bij een compact (ja , ik schiet spiegelreflex digitaal), is de shutterlag(ontspanvertraging).
Je drukt op de knop, en zoveel tiende van een seconde, tot zelfs bijna 1 sec later wordt de foto gemaakt.

Moet je bij dat soort toestellen eens een kind op de schommel fotograferen. Lukt je echt niet.
Sportfotografie, ook niet mogelijk.

Dit punt heb ik het zwaarst mee laten wegen in mijn keus.

Een toestel wat het zeer goed doet, is een Ricoh.

Dit toestel is uiterst snel, en heeft een goede lens aan boord.
En dan heb ik het over dit toestel.

Nog 1 tip, staar je niet blind hoe diverse fabrikanten roepen over hun aantal Megapixels.
Je kan wel veel pixels hebben, maar zijn de pixels van slechte kwaliteit, heb je nog slechte foto's.

Ik hoop dat ik je op deze manier wat duidelijk heb verschaft.

Welkom in de wereld van de digitale fotografie.

Mvg Patrick
 
Ik heb zelf een canon powershot A75 en die bevalt me zeer goed. Er zijn nu nieuwe modellen die hem vervangen hebben.
Oorspronkelijk kocht ik hem om er gewoon plaatjes mee te schieten, maar zo langzamerhand ben ik wel erg blij dat ik ook veel handmatig kan instellen. Sluitertijd en diafragma bleken een half jaar na aanschaf ook erg interessant te zijn, dus misschien een idee om een camera te zoeken waarbij dit handmatig in te stellen is.
 
Geplaatst door Sauria
dus misschien een idee om een camera te zoeken waarbij dit handmatig in te stellen is.

Ricoh Caplio R2 - Instellingen
De icoontjes vertegenwoordigen basis modes en instellingen zoals belichtingsmodus, flits- en macro instellingen, die verder vergroot kunnen worden om met één blik de instellingen van het moment te kunnen checken. Andere handige functies omvatten een histogram voor het vaststellen van de beeldbelichting en de benodigde aanpassingen voor het nemen van de foto. Er is ook een ADJ (Adjust) knop aanwezig, die onmiddellijk de meest gebruikte instellingen voor belichting, witbalans en ISO instellingen oproept. Voor het terugkijken van de beelden bestaat de mogelijkheid om te kiezen uit het weergeven van één, drie of twaalf foto's op de display. Als er één beeld getoond wordt, is zelfs het kleinste detail zichtbaar, terwijl het tonen van twaalf foto's tijdbesparend werkt als er een foto opgezocht moet worden.
 
bedankt Patrick,

Het is ook niet meer te overzien,, wat en hoe en welke beter is dan de ander.

Ik hou me wel een beetje vast aan de merken die altijd met camera,s te doen hebben.

En ja Ricoh hoort daar ook bij. Uiteindelijk moet de lens het resultaat geven, bijkomende opties is dan niet meer belangrijk.

Ik zal dit zeker meewegen welk het ga worden.

gr. Marcel
 
Wat betreft de instellingen moet je denk ik gewoon een paar camera's proberen in de winkel en kijken of je alles snel en eenvoudig kunt vinden.
Verder is het wel verstandig om voor een bekend fotomerk te kiezen, want die maken meestal ook wel goede lenzen. Je kunt inderdaad nog zoveel megapixels hebben, maar zonder goede lens worden de foto's ook niet beter.
 
Geplaatst door 1marcel
Ik hou me wel een beetje vast aan de merken die altijd met camera,s te doen hebben.

En ja Ricoh hoort daar ook bij. Uiteindelijk moet de lens het resultaat geven, bijkomende opties is dan niet meer belangrijk.

Haha, je bent me net voor!
 
Even wat betreft de woorden van Sauria: een paar camera's proberen in de winkel.

Dit bracht iets in me boven wat ik vergeten te vermelden was. Erg belangrijk is, hoe ligt de camera in de hand.
Je hebt kleine handen, en grote. Kleine en grote camera's.
 
Ik denk dat de grote camera,s dan juist boven de 300 euro gaan.

¿¿¿¿¿¿¿¿¿
 
Misschien dat je eventjes kan doorsparen, en kiezen voor een Nikon D50 kit.

Heerlijk instapmodel, en perfecte foto's.
En weet je in de toekomst niet waar je met je geld moet blijven, kan je uitbreiden met lenzen en flitsers naar hartelust.

Waarom mijn keus voor Nikon? Tja, ik ben nu eenmaal Nikon minded.
 
Ja, ik wil ook wel een spiegelreflex, maar het geld he...

Bij de compactcamera's heb je toch zeker wel verschillen in grootte. De hele kleine zijn erg makkelijk mee te nemen, maar bieden vaak weinig extra opties. Bij de iets grotere kun je meestal meer instellen en, maar dat is mijn persoonlijke mening, het is toch wat meer camera om vast te houden. Wel zo fijn.
 
Geplaatst door Sauria
Ja, ik wil ook wel een spiegelreflex, maar het geld he...


Zoals ik al zei, de Nikon D50.
Instapmodel voor niet veel centen. Tja, wat is tegenwoordig niet veel.

Ikzelf schiet met een D70, flitser(2x), en een assortiment aan lenzen.

Nu komt binnenkort de D200 uit, en ben ook uitgenodigd op de introductiedag.

Ik kan je wel vertellen dat mijn spaarvarken staat te trappelen op de kast. Alleen mijn vrouw heeft het varken een kalmeringsmiddel gegeven. :evil: :evil:
 
Die spaarvarken ook... zelf die kan je niet vertrouwen..

Maar zo,n nikon D50 wat heb je daar voor betaald¿
Het is dan voor de prijsindicatie¿

Moet ook aan mijn spaarvarken denken, misschien een persoonlijke vraag, maar vergeef me daar dan op.

gr. Marcel
 
Geplaatst door 1marcel

Maar zo,n nikon D50 wat heb je daar voor betaald¿

Ik heb de D70.

Prijzen van de D50. Klik

Neem wel de prijs met lens.
Loop eerst bij een vakhandel binnen en maak je keus. Loop daarna eens door internet.
Ga je voor goedkoop, kies je via internet, wil je service, koop je hem bij de vakhandel.

Zelf heb ik gekozen voor de vakhandel. Oa omdat je dan een nederlands model, en handleiding hebt.
 
Hier staan nog meer prijzen van de D50 kit. Op de site zijn ook prijzen te vinden van compactcamera's. Zeker omdat je in je eerste post hebt aangegeven iets te zoeken tot 300 euro is de D50 kit met 620 euro wel aan de hoge kant.

Als je nog niet goed weet of je met de camera alleen af en toe een paar foto's maakt of er echt meer uit wil halen dan zou ik je aanraden om gewoon voor een compactcamera te gaan. Als het dan bevalt kun je altijd nog aan de dSLR.
 
Foutje,, niet goed gelezen. Moest de D70 zijn.

Toch ff een vraagje tussen door... Zie wel vaak zo,n sony met carl zeiss lens. Denk dan ¿ Sony¿ maar wel een naam van een goeie lens. Is dit misleidend?

Hoe sta je daar tegen over?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar ben dankbaar met je antwoorden .

gr.Marcel
 
Sauria,


Ook jij natuurlijk bedankt voor je reply.
Alle info is welkom.


gr.Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan