Fat 32

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maan42

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2004
Berichten
313
Ik heb gisteren XP proff met SP1 en SP2 op de computer geinstalleerd. De computer is een pentium 3, ik heb 128MB Ram geheugen bijgestoken zodat ik nu 256 MB Ramgeheugen heb. Harde schyf van 20 MB.
Ik heb 2 partities met Fat 32. Hier gaat eigenlijk mijn vraag over. Ik twijfel over Fat 32 of NTFS. Wie kan mij hier een antwoord opgeven: welke van de twee kan ik in deze situatie het beste op de PC hebben en zou het NTFS zijn, kan ik van Fat 32 schwitchen naar NTFS.Alvast bedank.
Grtz. Herman
 
Ik vind NTFS prettiger, maar dat is persoonlijk. Een overweging voor jou zou kunnen zijn, wil je met grote (> 4Gb) bestanden werken voor b.v. dvd's dan moet je wel overstappen naar NTFS omdat FAT32 dat niet ondersteunt.
 
NTFS is stabieler, schijfdefragmentatie gaat sneller, en je kunt onder NTFS qua bestands- en mapbeveiliging veel meer regelen.

Converteren van FAT32 naar NTFS:

Start/uitvoeren--->>> intikken: cmd ENTER.

Nu intikken: convert c: /FS:NTFS en op enter drukken. De computer wordt opnieuw opgestart. Na de reboot start het conversieproces en zal ongeveer 10 - 20 minuten in beslag nemen. :)
 
Laatst bewerkt:
ik vind dat ntfs voordelen heeft tov fat32
xp kan ondermeer je schijf comprimeren wat zeker in het geval van een wat kleinere schijf zeker tot extra ruimte kan leiden. verder heb ik begrepen dat xp beter overweg kan met ntfs geformatteerde schijven.
 
Het belangrijkste voordeel bij ntfs vind ik dat het een file system is met journal. In theorie gaat het iets trager zijn dan fat32.
Omwille van dit journal heb je minder kans om data kwijt te zijn bij het verkeerd afsluiten van je pc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan