fotos verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stevendemunter

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2002
Berichten
704
Ik heb een resem fotos staan en deze nemen ongeveer 120 mb in dit is veel te veel voor mijn webspace en ik zou deze moeten kunnen verkleinen (naar ongeveer 50mb)
Hoe kan ik dit snel doen, ik heb photoshop 7 staan maar ik kan er wel niet met werken.
 
welke extensie hebben de foto's op dit moment?

JPG is het kleinste formaat wat je kan hebben.

Rolator
 
In de (Windows XP) verkenner foto's selecteren en dan met rechtermuisknop kiezen voor "Resize pictures". Kijk eens welke mogelijkheden je daar worden geboden om de foto's te resizen.
 
Pasja zei:
In de (Windows XP) verkenner foto's selecteren en dan met rechtermuisknop kiezen voor "Resize pictures". Kijk eens welke mogelijkheden je daar worden geboden om de foto's te resizen.


Ik heb dat niet hoor "resize pictures"
 
tja, ik was iedere zaterdag de auto van Bill Gates, dus wie weet.............. heeft hij mij wel beloond met een extra functie in XP.........?
 

Bijlagen

  • resize 1.jpg
    resize 1.jpg
    49,4 KB · Weergaven: 54
en als je dan idd. kiest voor resize pictures dan komt het volgende scherm :
 

Bijlagen

  • resize 2.jpg
    resize 2.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 51
Maar goed, nu even zonder dollen, misschien komt het wel door een of ander progje dat ik ooit eens op mijn pc heb gezet. Als ook anderen deze functie niet hebben, dan zal het ongetwijfeld door een of andere applictatie komen die ik ooit geinstalleerd heb, maar ja daar heeft dan verder niemand hier wat aan.
Ik heb altijd gedacht dat het een XP standard feature was, maar als niemand 'm heeft :confused:
 
Laatst bewerkt:
@Pasja,
heb jij niet bepaalde software erop staan, waardoor je de mogelijkheid hebt. Ik kom het hier ook niet tegen(WinXp Pro). Daarnaast lijkt me je Windows Nederlands, terwijl het "Resize" in het Engels staat.:confused:

[edit] zie nu je laatste berichtje.:p[/edit]
 
In Photoshop selecteer je de foto [openen], vervolgens "opslaan als" [save as] .jpg selecteren, geef het plaatje een naam, ok, dan komt er een schermpje waar je de kwaliteit kunt kiezen met een "schuif" van low naar high.... hoe lager de stand, hoe kleiner het bestand.... [afmetingen blijven hetzelfde]

Met "resize" wordt het bestand natuurlijk ook kleiner, maar tevens de afmetingen.... [en dat is niet altijd de bedoeling.....]
 
Mijn favoriet IrfanView kan ook goed resizen en met "Groepsconversie" kun je een hele zooi foto's in één bewerking van grootte veranderen.
 
Irfan

Sidi zei:
Mijn favoriet IrfanView kan ook goed resizen en met "Groepsconversie" kun je een hele zooi foto's in één bewerking van grootte veranderen.

LS.,

Dank voor de tip, ook die van imagewalker, maar ik krijg het niet voor elkaar met één van deze programma's. Eén tegelijk lukt gemakkelijk, maar als je een hele folder vol foto's wilt verkleinen naar allemaal dezelfde maat? Ik heb geen functie 'groepsconversie' kunnen vinden.

Iemand een idee?

Alvast bedankt,
Klaas
 
Heb je van Irfanview de Nederlandse taalmodule geïnstalleerd? Deze kopiëeer je naar C:\Program Files\IrfanView\Languages. Deze moet je via Options - Language dan nog even instellen.

Meerdere foto's in één handeling van formaat wijzigen:

Voorbereiding:
Het beste zorg je er voor dat alle foto's die je wilt resizen in één map staan. Bij voorkeur een kopie van de originele bestanden. (Never touch your originals...) Maak in die map een 2e map met de naam "Resized" o.i.d.


Resizen
Open Irfanview. Ga naar Bestand - Groepsconversie/ -hernoeming of druk eenvoudigweg op "B". Het venster voor groepsconversie verschijnt. Bij Zoeken in: navigeer je naar de map met de originele foto's. Dubbelklik op de foto's die je geresized wilt hebben. (Je kunt ook Ctrl ingedrukt houden, foto's selecteren en op de knop Toevoegen drukken.) De geselecteerde fotos'verschijnen in het linkervenster.
Druk op de knop "Deze map als uitvoer gebruiken". Je huidige werklokatie wordt weergegeven. Druk dan op Bladeren en selecteer de map "Resized". Druk op OK.
Klik op de radiobutton "Groepsconversie". (Staat ie standaard al op). Kies een uitvoerformaat. Standaard is dat JPEG. Vink "Geavanceerde opties" aan en druk op Geavanceerde opties daaronder. Nu opent zich een scherm waarin je een nieuw formaat kan opgeven. (Er staan meer opties maar ik beperk mij tot het formaat.) Zet een vinkje bij FORMAAT en geef een nieuw formaat op. Dit kun je doen in exacte formaten ongeacht de verhoudingen, lange kant, korte kant of in een percentage van het origineel. Als je tevreden bent met de opties druk je op OK. Je komt terug in het eerste venster. Druk nu op de knop Start. Irfanview gaat nu resizen en laat dat zien in een voortgangsvenster.

Note:
Door een aparte uitvoermap te gebruiken voorkom je dat de geresizede images door de originele komen of dat je per ongeluk je originele bestanden gaat overschrijven.

Het lijkt misschien wat veel, allemaal maar bedenk dat Irfanview na het resizen over het algemeen een zeer goed resultaat geeft. En dat is toch best wat muisklikjes waard.
 
Laatst bewerkt:
Opgelost!

Sidi zei:
Het lijkt misschien wat veel, allemaal maar bedenk dat Irfanview na het resizen over het algemeen een zeer goed resultaat geeft. En dat is toch best wat muisklikjes waard.


Dit is geenszins veel in vergelijking met wat ik allemaal zou moeten doen als ik het handmatig moest doen. Erg veel dank, Sid!

Sonrisas,
Klaas
 
Daar heb je groot gelijk in. Succes :)
 
Waar Pasja op doelt is een onderdeel van powertoys, een aantal leuke gadgets gemaakt door de ontwikkelaars van Windows.
ImageResizer laat je inderdaad (als je wilt meer dan 1000 foto's/plaatjes) met 3 muisklikken verkleinen. Het grootste aantal dat ik in één keer gedaan heb was 2300 :eek:

Op onderstaande link vindt je de hele verzameling powertoys, zoek even naar ImageResizer en installeer dat, eenmaal geïnstalleerd is het nog geen 1 mb en je kan voortaan zeer simpel afbeeldingen verkleinen.


http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
 
Ja, nu je het "zegt", herinner ik het mij. Ik heb idd. ooit Powertoys geinstalleerd. Foto's resizen gaat idd. zeer makkelijk en zeer snel met deze tool.
Zo zie je maar weer, dat een mens al gauw vergeet dat 'ie ooit wat heeft geinstalleerd.
 
Hm, net bij mezelf gekeken want die Powertoys heb ik ook. Heb ik nooit geweten!? Is inderdaad handig en ook verreweg de snelste manier maar omdat Irfanview nog meer opties biedt dan alleen resizen hou ik het daar maar bij.

Oh Pasja? Ik had Bill nog even op sms; wil je vóór vrijdag zijn auto nog even doen? :D
 
IrfanView is inderdaad een goed programma hiervoor, alleen 1 nadeel is dat de kwaliteit van de verkleinde foto niet erg mooi is. Dan heb ik he tover 115x76 formaat.

Is deze kwaliteit met één van de andere programma's die hierboven genoemd zijn beter dan IrfanView?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan