Omzetten kleurnegatieven

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
844
Ik heb 35mm kleurnegatieven ingelezen. Wie weet welke truc ik moet toepassen om de echte kleur (zoals op de foto) terug te krijgen.:eek:
 
Openen in Paint.
Afbeelding-->Kenmerken--->negatief
 
Hmm... denk niet dat de kleuren dan 100% gaan zijn. Kleur negatieven hebben namelijk een oranje masker. Die moet eerst geleveld worden, en dan omzetten.
Maar je kan proberen.
 
Ik zou er ook zelf Photoshop o.i.d. op los laten, maar niet iedereen heeft dat op de PC staan.
Paint wel.
 
Zou goed kunnen, weet niet of de negatief omzetting van dat progje zoveel beter is, maar dat zullen we snel horen van TS.
 
vanzwam zei:
Hmm... denk niet dat de kleuren dan 100% gaan zijn. Kleur negatieven hebben namelijk een oranje masker. Die moet eerst geleveld worden, en dan omzetten.
Maar je kan proberen.

Er zou dus ergens een oranje masker te vinden moeten zijn. Gaan we zoeken.
 
JaapJvanVeen zei:
Er zou dus ergens een oranje masker te vinden moeten zijn. Gaan we zoeken.

In photoshop, kan je dit levellen, maar ik weet natuurlijk niet dat je dit prog hebt.

Maar via je scanner, kan je dit ook al oplossen denk ik.
Welke scanner heb je?
 
vanzwam zei:
In photoshop, kan je dit levellen, maar ik weet natuurlijk niet dat je dit prog hebt.

Maar via je scanner, kan je dit ook al oplossen denk ik.
Welke scanner heb je?

Ik heb photoshop niet maar ik denk dat het probleem alleen op te lossen is met een filter die die oranje kleur er uit kan halen of neutraliseren.
Scanner, hi, hi, nee daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Ik heb sinds kort een digitale camera en met een hel witte achtergrond heb ik wat negatieven gefotografeerd. De beelden zijn scherp alleen die oranje kleur nog.
 
A.J. zei:

Gevonden:thumb:
Bij de beschrijving van VueScan stond dat de oranje kleur gecorrigeerd kon worden met Blauw 3,5 en Groen 2,5 x.
Ik gebruik nu Irfanview om de kleur om te draaien (van negatief naar positief) en dan blauw te corrigeren met -110 en groen met -55, en dat leverde het gewenste resultaat.

Hartelijk dank voor het meedenken.
 
Mooi zo.
Klik je even op vraag opgelost?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan