AVI MPEG2 of MPEG4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Berichten
645
Beste computerhelpers,

Heb ik het goed begrepen dat een AVI bestand in MPEG2 of MPEG4 formaat is. Zo ja hoe kan ik zien welk formaat het is ?

Groetjes
 
Heb je niet helemaal goed begrepen....

Avi is geen echte videostandaard maar een soort "envelop" waarin Audio/Video bestanden staan... AVI's kunnen bijvoorbeeld DiVx of Xvid bestanden zijn.... mpeg [1,2 en 4] is wel een video standaard... maar een avi is dus geen mpeg2. Mpeg 4 is een [nieuwe [1998] video standaard...

Met een programma als "G-Spot" kun je zien wat de eigenschappen van een videobestand zijn....
 
Dat heb ik inderdaad nooit begrepen. Weer wat geleerd !! Maar wat is dan het voordeel van AVI ?
 
Avi, op zich, heeft geen voor of nadelen... Bill had indertijd gewoon een type map nodig waarin hij Audio en/of Video [vandaar A V i] kon pakken.... Maar als je bedoelt wat is het voordeel van typische avi bestanden als divx en xvid boven mpeg2, dan is dat vooral dat [omdat het modernere compressie methoden zijn] de bestanden kleiner zijn maar de kwaliteit [meestal] veel beter.... een goede [divx]avi van 1,3 Gb kan bij conversie een sprankelende DVD opleveren [zelf één van zo'n 700 Mb leidt tot een heel behoorlijk resultaat]... mpeg wordt vooral voor vcd 's gebruikt....
 
Het meest interessante [en informatieve] vakje bij GSpot [het programma....] is "Video" omdat daar meteen staat of je de juiste codec op je systeem hebt om het bestand te lezen [soms heb je er zelfs meer dan één], zoniet kun je daar zien naar welke codec je even moet 'googelen".... hetzelfde geldt voor audiostromen..........
 
AVI staat letterlijk voor Audio Video Interface en is zoals reeds gezegd een manier om video op te slaan. Het grote voordeel is dus dat een .AVI (met je juiste codec) van 700MB een veel hogere kwaliteit heeft dan dezelfde film in een mpeg2formaat van 700MB.
De meest gangbare codec voor .AVI is tegenwoordig Xvid, dat is een variant van de DivXcodex, alleen dan gratis en zonder spyware. Als je een goede Xvidcodec hebt, kan je daar ook de meeste DivXfilms mee decoderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan