rand van tekst is wazig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thea41

Verenigingslid
Lid geworden
4 jun 2001
Berichten
1.256
Hoi allemaal,

Ik heb Paint Shop Pro 8, daar wil ik een kaart in maken, nu heb ik er een getal ingezet, maar de randen blijven heel wazig. Hoe krijg ik dit strak? En kun je ook op een bepaalde manier een rand/omtrek maken? Ik kan het maar niet vinden....wie wel?

Ik zal er een bijlage bijdoen.
 

Bijlagen

  • 0600.JPG
    0600.JPG
    37,6 KB · Weergaven: 64
Kun je niet beginnen met een resolutie van b.v. 400? Letters/cijfers die je dan typt zijn wel strak. Zo doe ik het tenminste in Photoshop, kan me voorstellen dat psp ook zo werkt.
En wat bedoel je precies met randen/omtrek maken?
 
Het wordt er allebei niet beter van, helaas.

Misschien moet ik er nog bij vermelden dat ik die 56 er in zet in "grootte 72 "en dan via de trekpijltjes vergroot.
 
Met randen/omtrek bedoel ik: zit er ook een omtrekgereedschap in? In Coreldraw wel nl.
 
Thea41 zei:
Het wordt er allebei niet beter van, helaas.

Misschien moet ik er nog bij vermelden dat ik die 56 er in zet in "grootte 72 "en dan via de trekpijltjes vergroot.

Ja ok, maar als je in een lage resolutie werkt, en je gaat dan vergroten, dan krijg je dit resultaat natuurlijk.

Wat betreft de omlijning, in PS kan dit met "stroke", maar ik denk dat pSP dat ook wel zal kunnen.
 
Het heeft te maken met je pixels.

Als je een plaatje inscant doe je dit normaal op 75 dpi, voor gebruik op een website.
Is het niet scherp genoeg, dan scan je het op 300 dpi, na opslaan breng je het met irfanview terug naar de gewenste breedte en hoogtemaat, nu zijn de kleuren en belijningen wel scherper.

Idem voor een zelf gemaakt plaatje, in dit geval cijfers.
Het getal van 400 is al genoemd.

Voor het bijgevoegde voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van Drawplus4.
Gewoon plaatje gemaakt en weggeschreven, export als jpg.
Bij het opslaan kun je kiezen voor de standaard dpi van 96, doch ik heb het op 800 gezet.
Wel bijna 400 kb groot.
Maar met irfanview terug te brengen tot 60 kb door gewoon de breedte maat aan te passen.
Het plaatje wat je hier hebt neergezet is 34 kb en inderdaad onscherp, omdat de originele opmaak ook te klein was.

Drawplus ( http://www.freeserifsoftware.com/ ) is een vector tekenprogramma, werkt dus niet met pixels, alleen de uitvoer is wel in pixels als je het als jpg opslaat.

Dus wens je dit in Paint Shop Pro 8 uit te voeren, dan moet je een zo groot mogelijk plaatje maken -afmeting 2000 x 2000- en bij het opslaan kijken welke opties je nodig hebt.
Ik werk niet met Paint Shop Pro 8 dus ken die opties niet.

:cool:
 

Bijlagen

  • 56_6-klein1.gif
    56_6-klein1.gif
    61,6 KB · Weergaven: 62
Hierbij het scherm wat je krijgt als je in DrawPlus een plaatje exporteerdt naar jpg.

:cool:
 

Bijlagen

  • vb-56-drawPlus.jpg
    vb-56-drawPlus.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 61
Hoi Peter,

Ik wil in die '56', in het rondje van de '6, ' een hoofd zetten, kan dat ook met dat programma? Ik heb dat al in Coreldraw geprobeerd, maar daar kan ik het hoofd niet transparant maken zoals in PSP8, daar blijft een witte rand omheen staan.
Als dat niet kan, dan hoef ik het nl niet de downloaden;) .
 
Ja, je kunt er en kop inzetten.
Drawplus werkt met lagen van de objecten die op elkaar liggen.
Om een kop in een plaatje te krijgen moet een deel transparant worden.
In dit geval de ovaal in de zes.
Hier zet je nu de kop achter.
De objecten kun je naar voor of achter verplaatsen en positioneren.

Het is even vogelen, omdat je het transparante deel moet samenvoegen met een egale kleur om de 'doorkijk' te krijgen.
Vormen kun je dus samenvoegen of optellen bij elkaar.
De opties zitten bovenin het werkmenu,
De opties join en group dienen om vormen als één aan te spreken.

Het zal niet in een keer lukken om het voor elkaar te krijgen, zoals met elk programma moet je de diverse opties leren kennen.

Bij DrawPlus zit een handleiding, en op de site kun je een pdf file downloaden.
Als je het prog hebt gedownload kun je het opstarten, doch dan moet je eerst registreren.
Nu krijg je per kerende post je registratiecode en die plak je in het opstart scherm.

:cool:
 

Bijlagen

  • 56-8-kop-klein2.jpg
    56-8-kop-klein2.jpg
    78 KB · Weergaven: 63
Hoi Peter, bedankt voor je heldere uitleg, ik ga het eens proberen, 't zal een paar uurtjes kosten, maar ik denk wel dat het dan lukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan