Van cassettebandje naar de PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lerosa

Meubilair
Lid geworden
23 jul 2001
Berichten
5.159
Hallo, wie weet hoe ik een casettedeck op de pc kan aansluiten en dan de muziek die op de cassettebandjes staat kan overzetten naar de computer??


Alvast bedankt voor eventuele reacties.
 
Je zal een kabeltje nodig hebben met 1 kant een mini jack en de andere kant twee tulip stekkers. De tulip stekkers gaan in de lin out van je cassette speler en de mini jack naar de line in van ej gleuidskaart.
 
Je cassette deck heb een uitgang om aan te sluiten op een Hi-Fi installatie. Die uitgang moet in de Line ingang van je sound card. Via bvb Nero wave editor, kan je dan alles op PC zetten.
 
Pas wel op voor het signaal van de cassettespeler dat naar de pc gaat, het zal vermoedelijk te sterk zijn: een alternatief is om de hoofdtelefoon uitgang te gebruiken als hiervan het volume wel regelbaar is. Als gebruik wordt gemaakt van een versterker, dan kan (bijna altijd) gebruik worden gemaakt van de bandrecorder line-uitgang (indien aanwezig). Het uitgangssignaal heeft meestal een geschikt niveau als dit twee cinch/tulp chassis connectoren zijn (eentje voor L en eentje voor R).
Een andere manier om na te gaan of het volume van het signaal op de PC line-in te hoog (of aan de hoge kant) is, is het volgende. Ga naar Volume-instellingen voor de line-in (of de ingang waar het omgaat). Als de volumeregelaar onder het midden staat ingesteld dan is het uitkijken. Zit de regelaar lager dan de onderste twee streepjes, dan is het signaal sowieso te hard. In dat geval is een signaal verzwakking nodig voordat het signaal de PC in gaat. In principe zijn alle benodigde kabeltjes te koop. Alleen voor een filter of signaal verzwakker zal er waarschijnlijk gesoldeerd moeten worden.
 
Bedankt ik heb het zo aangesloten.. maar de line in van de soundcard is toch die roze ...waar normaal je microfoon ingaat.
En na het opstarten van Wave Editor.. hoe of waar kun je zien dat de casette wordt weergegeven??
Ik hoor en zie namelijk nog niet veel haha.
 
Bij mij is de line in licht blauw, microfoon aanlsuiting inderdaad rose. Kijk even bij de Windows volume instellingen of niks gedempt wordt.
 
Hmmm... de uitgang van een cassette deck, is altijd wel 300mV, en dat is ook de ingangs spanning van de soundkaart.

NOOIT je hoofdtelefoon uitgang gebruiken. de uitgangs inpedantie van hoofdtelefoon scheelt enorm met de ingangs inpedantie van je sound card. Dit leid tot vervorminh van je signaal.
 
:thumb: Bedankt allemaal... het was de blauwe ingang van de audiokaart... we horen nu de muziek die op het bandje staat..... en nu nog kijken hoe we het moeten opnemen in wave editor, is er iemand die me misschien even op weg wilt helpen met dat programma??
 
Pasja zei:
Rudi, http://home.hccnet.nl/h.vosman/stereo.htm
Het leek mij in deze tutorial dat de auteur weet waar die 't over heeft....... ?

Kan zijn, maar ik weet ook waarover ik spreek. Ik ben electronisch geschoold, en ik was in mijn vrije tijd veel bezig met muziek installaties. kijk : een hoofdtelefoon heeft een inpedantie van +/- 35 Ohm, de ingangs inpedantie van versterker, soundcard, is +/- 100KOhm. Verbind die twee, en je nog een impedantie <30 Ohm. Denk maar even na, wat zoal gebeurt.
 
Het is gelukt hoor, mijn vriend is als een kind zo blij:)
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Het opnemen is overigens gelukt met het programma Cool Edit.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan