harde schijven onbereikbaar na formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

wuwei

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2006
Berichten
5
Hallo,
Ik heb mijn pentium II, win 98, geformatteerd maar kan nu mijn harde schijven niet meer bereiken.
Er zat een kapotte rewriter op (G). Setup lukte niet, omdat het commando op F (de originele cd-speler) niet aankwam; hij meldde telkens bezig te zijn G te lezen.
Toen heb ik G verwijderd (de kapotte rewriter eruit gehaald dus). Sindsdien worden de harde schijven niet meer herkend, de cd-speler wordt C genoemd.
Bij het opstarten zie ik de schijven wel vernoemd worden (in het bios?). Ik heb geprobeerd of wisselen met de master/slave instelling op de cd-speler verbetering opleverde, maar dat heeft tot dusver geen verschil gemaakt. Heb ook met de aansluitingen gewisseld, eveneens zonder resultaat.
Heeft iemand een idee voor me?
Vast vriendelijk bedankt!
wu-wei.
 
Het loont de moeite om even onder hardware te kijken. Weet niet of er nog een speciale categorie is voor disk. In ieder geval wordt je daar doodgegooid met progjes om partities terug te vinden/krijgen. Zoek anders eens op Lange Pier.
Ik heb het al gevonden
 
Laatst bewerkt:
:) dank voor je snelle reactie Elisa,
Ik heb op de site gekeken, maar denk dat ik niet duidelijk ben geweest; ik blijf in dos hangen met die pc... de schijven zijn in principe in orde, alleen (nu) onvindbaar. Het is idd een hardwareprobleem, ik denk dat ik een stekkertje zus of zo moet zetten? ... (maar welk??)
MvrGr, wu-wei
 
Waarschijnlijk stond je cd writer op master. Nu deze verwijderd is ontbreekt deze, en er moet op een flatcable altijd een master staan. Het gaat dan om het andere apparaat dat naast de (verwijderde) cd writer op dezelfde flatcable zit, zet de jumper hiervan om naar master.
 
Laatst bewerkt:
Haal eens eerst alles eruit en zet 1 harde schijf erin, zet in de bios alles op default settings en reboot, als de bios nu wel de schijf ziet kun je kijken hoe de jumper daarvan staat, die moet zo dicht mogelijk bij de voedingskabel zitten, dan is hij master, en aan de laatste connector van de ide/lintkabel, de middelste is voor de slave, daar hoeven geen jumpers op, of op de volgende 2 pennetjes.

Werkt dat, dan kun je door middel van op te starten van de opstartflop fdisk gaan gebruiken om de partities te maken of te herstellen en de eerste aktief te maken, en eventueel na een reboot te formateren.
 
:confused: oef, dat klinkt nogal eng, maar ik ga het proberen.... (@ lange pier) bedankt voor de tip! Voor alle duidelijkheid; de "bios", dat is toch het scherm dat vlak na het opstarten "langs komt vliegen"? Daarin zie ik beide schijven vernoemd worden, keurig gelist met master-slave, master slave.... er worden er dus 4 genoemd, in mijn verbeelding zijn dat 1: schijf 1, 2: schijf 2 (die even later dus niet meer herkend worden) en dan de flop en de cd speler. Klopt dat denk je? Aan het 'lint' te zien komen die 2 schijven eerst, en daarna kwam de writer en daarna zit de cd speler. Hoe kom ik "in de bios" om de default settings terug te zetten? Of zit ik er helemaal naast? Je bedoelt toch dat ik alles los moet maken, ook de cd speler?
@ hangmat; je hebt gelijk, de writer was master, ik heb al heen en weer gewisseld met de jumper, maar met onveranderd resultaat: er wordt geen schijf met fat-indeling gevonden. Alleen de cd-speler wordt herkent. Ik zal de speler maar vast op master zetten, da's nog niet zo eng.... (maar vrees dus dat het niet werkt...)
Bedankt!:eek:

herstel: het lint komt "uit de pc", gaat de ene kant op naar de 2 schijven, waarvan de jumper van de onderste helemaal links zit, de 2e heeft er geen. De andere kant van het lint gaat (via de ruimte voor de oude writer) naar de cd-speler, die nu op master stond. Zou ik die onderste jumper nu moeten verwisselen??
 
Laatst bewerkt:
BANDIT123 zei:
OffTopic: @lange Pier kijk jij hier eens naar ,daar was foefje voor,maar weet het niet meer te vinden http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=241460

Bij hem worden de schijven niet meer door de bios herkent, dit probleem is de herkenning door windows van de dvd writer, meestal gooi je dan de chipset drivers eruit, oftewel de primaire en secundaire ide poorten, na opstarten worden deze weer gevonden met meestal ook weer een juiste hekenning van de optische drives.
 
heb "alles" net losgemaakt, op 1e schijf na, was minder eng dan het klonk... maar kreeg vreemd genoeg dezelfde informatie te zien als toen alles vast zat. (heb het maar vlug weer allemaal aangesloten) :rolleyes:
 
wuwei zei:
heb "alles" net losgemaakt, op 1e schijf na, was minder eng dan het klonk... maar kreeg vreemd genoeg dezelfde informatie te zien als toen alles vast zat. (heb het maar vlug weer allemaal aangesloten) :rolleyes:

Waarom hang alles weer terug? met alleen de schijf waar het OS op staat erin kun je met je opstartflop en fdisk je schijf misschien wel vinden, en de bios kom je in door even onderin je scherm te kijken met opstarten, daar staat setup en daarachter de toetes die je in moet drukken om daarin te komen, meestal delete, f2, f1of ins, etc.
 
;) ...of je stopt de stekker erin....:cool:

de "centrale lintstekker" die "in de pc" hoort, zat een beetje lossig.... toen ik die goed vast had gedrukt werd alles weer herkent! phew, hoera hoera!
Bedankt voor jullie tips mensen :thumb:
setup is nou aan het checken en ik ben weer helemaal opgelucht en blij!
:D wu-wei
 
...of je stopt de stekker erin....
Hahahaha, soms is het zo leuk makkelijk!!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan