Photoshop vervagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Adj_e

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2006
Berichten
4
Dag allemaal,

Ik wil met behulp van Adobe Photoshop een foto van links naar rechts laten vervagen (linkerkant originele foto, naar rechts toe steeds vager tot hij helemaal rechts wit of geel is). Kan iemand me zeggen hoe dat precies moet?

HG,
Adje
 
Ik heb een foto, die ik van links naar rechts wil laten verlopen van originele foto (links) tot egaal wit of geel rechts. Zo wat duidelijker wellicht?
 
Vervagen doe je het beste met een laagmasker maar omdat je de kleur geel wilt gebruiken kun je beter een nieuwe laag boven je foto maken.

Klik in het lagenpaneel (Layers) op de knop links naast de prullenbak. Er verschijnt een nieuwe laag. Dan ga je naar het toolspaneel en selecteer je de gradient-tool. Soms is de gradient tool niet zichtbaar maar wel het vulemmertje. Klik dan net zolang op het vulemmertje totdat de gradient erbij verschijnt. Selecteer de kleuren die je wilt hebben. Dit doe je in de tools-paneel door onderaan op de gekleurde of zwart-witte vlakjes te klikken en een kleur te selecteren. Zorg dat de kleur waarmee je wilt beginnen bovenaan staat en de kleur waarmee je wilt eindigen onderaan. Dit kun je wijzigen door op de dubbele pijl te klikken naast de kleurvlakjes. Klik nu links in de nieuwe laag en houdt de muisknop ingedrukt. Beweeg de muis naar de andere kant van je foto en laat deze los. Er verschijnt nu een verloop van de ene naar de andere kleur. Zet de dekking van deze laag op bijvoorbeeld 45%. De foto wordt dan weer zichtbaar met een kleurverloop erover.
 
Laatst bewerkt:
oke ik begrijp het, post nu je foto eens en je kleur geel, dan zal ik je matsen:p
 
Welkom op Helpmij, trouwens :)
 
ik denk dat het zo wel lukt, dominiqu3, maar erg bedankt voor het aanbod, vriendelijk van je!
En jij bedankt voor je uitleg en welkom, Sidi, duidelijk zo! Ga hier vaker komen. :)
 
Adj_e zei:
ik denk dat het zo wel lukt, dominiqu3, maar erg bedankt voor het aanbod, vriendelijk van je!
En jij bedankt voor je uitleg en welkom, Sidi, duidelijk zo! Ga hier vaker komen. :)
Blij te horen. Mocht het niet lukken, geef maar een gil. :)
 
Sidi zei:
Vervagen doe je het beste met een laagmasker maar omdat je de kleur geel wilt gebruiken kun je beter een nieuwe laag boven je foto maken.

Klik in het lagenpaneel (Layers) op de knop links naast de prullenbak. Er verschijnt een nieuwe laag. Dan ga je naar het toolspaneel en selecteer je de gradient-tool. Soms is de gradient tool niet zichtbaar maar wel het vulemmertje. Klik dan net zolang op het vulemmertje totdat de gradient erbij verschijnt. Selecteer de kleuren die je wilt hebben. Dit doe je in de tools-paneel door onderaan op de gekleurde of zwart-witte vlakjes te klikken en een kleur te selecteren. Zorg dat de kleur waarmee je wilt beginnen bovenaan staat en de kleur waarmee je wilt eindigen onderaan. Dit kun je wijzigen door op de dubbele pijl te klikken naast de kleurvlakjes. Klik nu links in de nieuwe laag en houdt de muisknop ingedrukt. Beweeg de muis naar de andere kant van je foto en laat deze los. Er verschijnt nu een verloop van de ene naar de andere kleur. Zet de dekking van deze laag op bijvoorbeeld 45%. De foto wordt dan weer zichtbaar met een kleurverloop erover.
Ingewikkeld hoor.
Zit allemaal standaard in PSP. :p ;)

attachment.php


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Guus abc zei:
Ingewikkeld hoor.
Zit allemaal standaard in PSP. :p ;)
Yeah, allemaal afgekeken van het onvolprezen, absoluut almachtige Photoshop. :D
(Ik doe er langer over om het op te schrijven dan de handeling werkelijk uit te voeren want dat is zo gepiept. ;)
 
Sidi zei:
absoluut almachtige Photoshop. :D
Dat zal best, maar PSP reageert altijd zoals ik verwacht en PS reageert nooooit zoals ik verwacht. :mad: :(
Ik heb ook eigenlijk nooit dat ik denk "Hè, dat lukt niet in PSP - dat is nou echt iets waar je Photoshop voor moet hebben." :D

Guus.
 
Ieder z'n eigen, denk ik. Het is ook maar net waar je aan gewend bent. En dat is goed. Als je alle tooltjes en handigheidjes in een programma weet te vinden dan is het moeilijk om over te stappen naar een ander programma. Zo heb ik nog steeds mijn muziekcollectie gearchiveerd in een "stokoud" programma genaamd Rapidfile. Ieder ander zou allang een modern databaseprogramma gebruiken maar ik kan lezen en schrijven met dat proggie en het doet precies wat ik wil dus, ach, ik vind het wel best zo.
Overigens werkte ik de afgelopen jaren bij een kabelkrant waar de commercials werden opgemaakt in Photoshop. Ik heb dus regelmatig even bij de "PS-tovenaars" van de studio op het scherm meegekeken hoe zij bepaalde effecten voor elkaar kregen. Dan ontdek je vanzelf de mogelijkheden en de oplossingen voor de onmogelijkheden van zo'n programma. Paintshop Pro heb ik na versie 7 vervangen voor Photoshop maar ik vind het nog steeds een zeer goed programma.... Alleen: ik ben er niet meer zo in thuis.
 
ik krijg niet helemaal het resultaat wat ik wenste, zowel bij PSP als bij Photoshop niet.
Bij Photoshop krijgt de hele foto een tik van de bewerking, de linkerkant wordt ook bedekt/vervaagt (zij het veel minder dan rechts) door de nieuwe laag. Hebben jullie hier een oplossing voor?
De foto moet gewoon aan de linkerkant hetzelfde blijven als eerst, maar rechts moet hij onzichtbaar worden, en dan met een beetje verloop.

Alvast bedankt!
Adj_e
 
Vervagen doe je het beste met een laagmasker maar omdat je de kleur geel wilt gebruiken kun je beter een nieuwe laag boven je foto maken.

Klik in het lagenpaneel (Layers) op de knop links naast de prullenbak. Er verschijnt een nieuwe laag. Dan ga je naar het toolspaneel en selecteer je de gradient-tool. Soms is de gradient tool niet zichtbaar maar wel het vulemmertje. Klik dan net zolang op het vulemmertje totdat de gradient erbij verschijnt. Selecteer de kleuren die je wilt hebben. Dit doe je in de tools-paneel door onderaan op de gekleurde of zwart-witte vlakjes te klikken en een kleur te selecteren. Zorg dat de kleur waarmee je wilt beginnen bovenaan staat en de kleur waarmee je wilt eindigen onderaan. Dit kun je wijzigen door op de dubbele pijl te klikken naast de kleurvlakjes. Klik nu links in de nieuwe laag en houdt de muisknop ingedrukt. Beweeg de muis naar de andere kant van je foto en laat deze los. Er verschijnt nu een verloop van de ene naar de andere kleur. Zet de dekking van deze laag op bijvoorbeeld 45%. De foto wordt dan weer zichtbaar met een kleurverloop erover.

Te gek, dit was voor mij de oplossing!

Is er ook een mogelijkheid om een bestaande .jpg (licht-grijs --> grijs) te veranderen naar licht-geel --> geel?

Net als met het emmertje zeg maar, maar dan de tint volgen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan