Foto jpg op bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jo Briels

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2001
Berichten
421
Ik werk veel met foto's.
Die zitten normaliter in mappen.
Klik ik op een foto, dan opent die zich in windows-viewer.
Werk ik intensief met een foto, dan gebeurt het dat ik voor het gemak ze 'bloot', niet in een map dus, op mijn bureaublad zet.
Klik ik er dan op, dan krijg ik enkel een flits van de windows-viewer.
Om ze echt te openen, moet ik ze eerst weer in een map slepen.
Kan het zijn, dat het vroeger wel kon? Of beeld ik het me in.
 
Of dat vroeger kon weet ik niet en ik heb ook geen directe oplossing.
Wél een misschien wat onorthodoxe oplossing: zet snelkoppelingen naar al je veelgebruikte (beeldbewerkings)programma's in de map C:\Windows\SendTo\.
Die verschijnen vervolgens bij rechtsklikken op een bestand in het contextmenu Kopiëren naar, wat in het geval van een programma hetzelfde betekent als Openen met.
Een bestand kan maar aan één programma gekoppeld zijn, maar vaak is het door meerdere programma's te gebruiken.
Op deze manier kun je snel kiezen met welk programma je een bestand wilt openen.
En het werkt ook vanaf het bureaublad.
Om een .jpg te openen kan ik op die manier bijvoorbeeld kiezen tussen Animation Shop, Paint Shop Pro en Irfanview:

attachment.php


Een html-document kan met vijf verschillende programma's geopend worden, afhankelijk van wat je ermee wilt doen.

attachment.php


Je maakt die snelkoppelingen door op een lege plek in de map SendTo te klikken en vervolgens voor Nieuw > Snelkoppeling te kiezen.
In het volgende venster blader je naar het exe-bestand van het betreffende programma - voor Paint Shop Pro is dat bijvoorbeeld C:\Program Files\Jasc Software Inc\Paint Shop Pro 7\psp.exe.
Selecteer dat bestand, klik op Volgende, vul de naam in die in het menu moet verschijnen en klik op Voltooien.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hei Guus,
jouw raad is de moeite waard, omdat hij ook voor andere bestanden kan worden gebruikt.
Wat mijn probleem(?) betreft,
op mijn bureablad staat een lege map die 'foto's' heet.
Werk ik met een foto dan gaat het bliksemsnel ze in of uit de map te trekken.
Maar ik dacht dat ik mogelijk iets verkeerds had gedaan.
 
Jo Briels zei:
jouw raad is de moeite waard, omdat hij ook voor andere bestanden kan worden gebruikt.
Het is misschien even wennen, maar ik open eigenlijk al mijn bestanden op die manier.
Ik ken de Windows Viewer niet, dus ik weet niet of het normaal is dat je er geen jpg's vanaf je bureaublad mee kunt openen.
Nog een mogelijkheid is IrfanView installeren.
Dat is niet alleen een uitstekende viewer, maar hij is ook geschikt voor allerlei beeldbewerkingen.
Je schrijft dat je veel met foto's werkt. IrfanView heeft zeer uitgebreide groepsconversiemogelijkheden.
Je kunt er in één keer desnoods honderden foto's mee vergroten, verkleinen, verscherpen, uitsnijden etc. etc.
Maar ook als viewer ken ik geen betere - open de eerste foto uit een serie en druk op ENTER.
De foto wordt fullscreen getoond. Met de pijltjestoetsen blader je naar volgende en vorige foto's en met de + en - toetsen zoom je in en uit.
En dat programma is nog gratis ook. :)

Guus.
 
Guus,
ik werk met irfanview en dat is inderdaad fabuleus.
Echte bewerkingen doe ik dan weer met Paint Shop Pro7.
Met Magix foto's op cd en dvd 4.0 deluxe maak ik fijne slideshows die ik met mijn dvd player op tv kon tonen.
Ik zeg wel kon tonen - in de verleden tijd,
want nu kocht ik een dvd recorder pironeer 530.
Prachtig ding, stond vermeld dat jpg werd ondersteund,
maar dat is dan alleen op cd's i.p.v. dvd's.
Bij aankoop van nieuw apparaat zou men eerst de handleiding moeten mogen lezen.
 
Jo Briels zei:
ik werk met irfanview en dat is inderdaad fabuleus.
Echte bewerkingen doe ik dan weer met Paint Shop Pro7.
Met Magix foto's op cd en dvd 4.0 deluxe maak ik fijne slideshows.
Dan zou ik me niet langer druk maken om de Windows Viewer - zo te zien heb je geen gebrek aan beeldbewerkingsmogelijkheden. :D
Zelf gebruik ik alleen de eerste twee en daar heb ik genoeg aan (IrfanView kan ook slideshows maken).

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan