Router trouble

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barbapapa

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2001
Berichten
130
Hallo

Ik heb een Wireless access point (SMC Wireless Broadband Router: SMCWBR14-G) en een ADSL modem (SpeedTouch 516i). Daarmee moet ik toch een netwerkje kunnen maken: laptop draadloos kunnen aansluiten op de PC? De speedtouch is geloof ik ook router, maar dat maakt toch niet uit?
Ik vind de SMC router namelijk niet als ik het adres intyp dat ik in moet geven op de browser. Ipconfig geeft 169.254.12.190 als adres. Ik heb de WAP aangesloten op de internetkabel uit mijn modem en dan van de WAP een kabel naar mijn PC.

Wat doe ik fout?
 
De Speedtouch 516i is inderdaad ook een router, net als de SMC wireless router. Ikzelf heb hier ook een hele tijd twee routers achter elkaar gehad zonder enige (fatsoenlijke) configuratie. Op zich heeft me dit niet zo heel veel problemen opgeleverd, totdat ik poorten wou gaan forwarden. Nu heb ik de routerfunctie van m'n Asus Wl500G uitgeschakeld door 'm te laten draaien in 'acces point' modus. Hierdoor functioneert de Asus Wl500g (de tweede router zeg maar) als switch en acces point, en laat het routeren over aan de Speedtouch. Ik weet niet of jij je SMC router ook als puur switch/acces point kunt laten fungeren, maar dit lijkt mij in ieder geval de beste oplossing.
Over het verhalen van het bereiken van de SMC router:
Wat staat er bij ipconfig bij 'standaard gateway' voor ip-adres?

Wijnands
 
Dank voor je reactie. Het kan dus wel kloppen dat ik de SMC niet zo 123 aan de praat krijg op de manier die in de handleiding staat?
Om te proberen hem alleen als acces point te laten werken, moet ik er wel bij kunnen denk ik. Maar dat lukt dus juist niet. Als standaard gateway geeft hij niets.

Enig idee?
 
Het ip-adres wat jij in je startpost beschrijft komt volgens de handleiding niet overeen met een ip uit de range die de SMC WBR14-G uitdeelt. Ik ga er dan ook van uit dat dit ip-adres is uitgedeeld door de Speedtouch. Probeer eens om de speedtouch nog even niet aan te sluiten op de SMC WBR14-G, en dan je pc even een nieuw ip-adres te laten verkrijgen (Rechtermuisklik op de lan-verbinding, dan 'Herstellen' klikken.) Nu zou je in feite een ip uit de range van 192.168.2.x moeten hebben. Je zou dan ook de SMC WBR14-G moeten kunnen benaderen door in je browser te 'surfen' naar het adres 192.168.2.1 . Als het mogelijk is om nou de SMC WBR14-G als switch/accespoint te laten fungeren, zou je je modem weer in kunnen pluggen, en weer opnieuw het ip-adres te verversen.
 
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar als ik de speedtouch en de smc niet op elkaar aansluit, dan heb ik deze twee mogelijkheden:

Als ik de speedtouch niet aansluit en de SMC wel, heb ik geen internet en krijg ik dit:

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.12.190
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

C:\Documents and Settings\Eigenaar>ipconfig



Als ik de speedtouch wel aansluit, maar de SMC niet dan heb ik mijn "oude" situatie:


Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138

C:\Documents and Settings\Eigenaar>


Dat lijkt er dan in elk geval op te wijzen dat het 169... adres niet van de speedtouch komt, of zie ik iets over het hoofd?
 
Vreemd. Volgens de handleiding deelt de SMC ip's uit in de range van 192.168.2.x . Als je SMC wel aansluit, en de Speedtouch niet, lukt het benaderen van het webbased configuratiepaneel via 192.168.2.1 neem ik aan ook niet?

Zo niet, dan zou je kunnen proberen om de Speedtouch én de SMC router aan te sluiten, en de SMC proberen te benaderen in de range van 10.0.0.x . De speedtouch heeft zelf het ip-adres 10.0.0.138 . Ik ken de webbased interface van de Speedtouch 516i niet, maar nu ga ik er eventjes van uit dat deze (ongeveer) hetzelfde is als die van mijn Speedtouch 510. Log in op de Speedtouch, ga in het menu naar 'Advanced' en dan naar DHCP. Daar klikken op het bovenste tabblad 'DHCP Server' en dan het tabblad daaronder op 'Server Leases' . Hier staat als het goed is het ip-aders 10.0.0.2 (het ip-adres van de pc), en nog een ander ip-adres. Dit ander ip-adres behoort tot de SMC router (mits er nog geen andere pc's zijn aangesloten behalve bovengenoemde). Door naar dit ip-adres te gaan via je browser zou je in de webbased configuratie van je SMC router moeten komen.

Wijnands
 
Bedankt voor de creatieve ideeën. Ik heb het allemaal geprobeerd, maar kom niet verder. Ik zal SMC maar eens om hulp vragen.
 
Het laatste wat ik kan verzinnen is om beide apparaten aan te sluiten, en dan gewoonweg proberen het adres van de gateway te raden. Deze moet in het bereik van 169.254.12.0 tot 169.254.12.255 liggen.
Maar misschien kan SMC je wel helpen... , of hebben andere mensen op dit forum persoonlijke ervaring met dezelfde SMC.
 
Dat adres van de gateway, waar vul ik die in? Dat is toch niet het adres van de SMC die ik in de browser in moet vullen? :confused:
 
Wijnands zei:
Het laatste wat ik kan verzinnen is om beide apparaten aan te sluiten, en dan gewoonweg proberen het adres van de gateway te raden. Deze moet in het bereik van 169.254.12.0 tot 169.254.12.255 liggen.
Maar misschien kan SMC je wel helpen... .

Het ip nummer 169.254 etc een ongeldig ip adres om op internet te kunnen functioneren dus gebruik die nooit.
Je krijgt op dit moment voor je smc geen geldig ip-adres omdat het het bekende verhaal is van 2 routers achter elkaar en dus moet je de smc in dezelfde range als de speedtouch plaatsen.Op het forum staan meerdere voorbeelden dus gebruik even de zoekfunctie !
 
SMC heeft me een aparte manier gegeven om een factory reset te doen en dat heeft wonderwel gewerkt: ik kan erin. De gewone reset had ik natuurlijk al geprobeerd.

In elk geval bedankt allebei!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan