Computers niet meer te vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

paniekfreak

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2003
Berichten
96
Hallo allemaal

Voorheen had ik mijn netwerk ingesteld met de standaard ip adressen 192.168.0.xxx
Toen werkte alles normaal en kon ik gewoon vanaf de pc beneden dingen op de pc's boven en andersom doen.
Maar omdat er iemand uit de straat ook een draadloos netwerk had heb ik de ip's van alle pc's aangepast (193.167.0.xxx) en nu kan ik ineens niks meer op de andere pc's doen.

Wie kan mij helpen want nu heb ik elke keer problemen als mijn dochter huiswerk op haar pc boven maakt en ik dat beneden moet printen....:(
 
Om te beginnen zou ik de security van je netwerk eens goed onder de loep nemen. Voodat je het weet zit een ander te surfen via jouw netwerk of door je bestanden te bladeren.

De IP adres ranges die je kan gebruiken in een LAN (Local Area Network) zijn:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10.0.0.0 MASK 255.0.0.0)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168.0.0 MASK 255.255.0.0)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16.0.0 MASK 255.240.0.0)

Uitleg over waarom je andere IP adressen niet kan gebruiken vind je op:

http://kbase.pscs.co.uk/index.php?article=145
 
peterh zei:
Om te beginnen zou ik de security van je netwerk eens goed onder de loep nemen. Voodat je het weet zit een ander te surfen via jouw netwerk of door je bestanden te bladeren.

Ben niet zo'n ster in dit soort dingen. :eek: Maar lijkt mij dat men om verbinding te maken met mijn computer dat hun computer een ip moet hebben binnen de range die ik ingesteld heb? Dat was de reden dat ik mijn ip adres wilde veranderen....

Of moet ik op een andere manier mijn pc beveiligen?
Heb wel een firewall draaien maar die laat natuurlijk verbindingen die binnen mijn ip range liggen gewoon door....anders kunnen anderen in het gezin niet internetten. ;)
 
Heb je de IP adressen binnen je netwerk al aangepast? Werkt het nu?

De reden dat ik je waarschuwde voor indringers is dat je kennelijk last had van iemand anders in de straat die ook een draadloos netwerk had en dat zou niet moeten kunnen. Stel je maar eens voor dat de PC van je dochter bij je buurman zou staan... Ik heb zelf geen (ervaring met) draadloos netwerk maar voor tips over hoe je een draadloos netwerk het beste kan beveiligen moet je eens rondkijken op de forums van Helpmij die hierover gaan of een vraag hierover stellen.

Ik vond op het internet de volgende pagina waarin precies werd omschreven wat ik bedoel:

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/doc/wireless_router.htm

"Een draadloos netwerk is zonder beveiliging erg vatbaar voor ongewenste gebruikers. Daarom bevat vrijwel elk draadloos accesspoint een encryptie sleutel (WEP), die de data die u verstuurt versleutelt. Ook kan er door middel van het unieke nummer, dat elke netwerkadapter heeft (MAC adres), gefilterd worden op bekende gebruikers."
 
Ik heb enkel op dit moment de host pc aangepast. De kinderen lagen namelijk al op bed en dus kan ik de gast pc's nog niet doen. Dat doe ik vandaag even.

De reden dat ik mijn ip wilde aanpassen is omdat er dus iemand op mijn netwerk zat. De buurman die schuin tegenover ons woonde heeft ook een draadloos netwerk en kwam een tijd geleden naar mij toe om te vragen welke provider ik had.
Het signaal van mijn netwerk bleek sterker te zijn dan het zijne en hij kon altijd enkel nog mijn netwerk vinden als hij zijn netwerk op wilde. ;)

Ik ben al lang blij als ik gewoon mijn netwerk aan de praat kan krijgen. Dus werken met encreptie dingen en zo is me net iets te hoog gegrepen. :)
 
Ben net aan het vogelen geweest, maar het is dus nog niet gelukt. :(

Ik heb mijn netwerk FAMILIE genoemd. En als ik nu probeer andere computers in het netwerk te zoeken krijg ik de volgende melding :

Familie is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegansrechten hebt.

De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.


Stel ik alles in op het normale standaard ip adres (192.168.0.1) dan is er geen vuiltje aan de lucht....
 
Jouw router/modem zal geen IP adressen aankunnen buiten 192.168.xx reeks. Dat je buurman jouw netwerk kan zien wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk kan binnenkomen c.q. van jouw verbinding gebruik kan maken. Daarvoor heb je een beveiligingsmogelijkheid in de router zitten (WEP enz.)
Als ik met mijn PDA hier door de straat loop krijg ik tientallen netwerken te zien, bij slechts één kan ik daadwerkelijk binnenkomen. Gezien worden is dus heel wat anders dan misbruik kunnen maken van jouw verbinding.
 
En als je 1 ipadres naar een andere range brengt is het logisch dat de rest niet meer te vinden is. Dan moet je alle ipadressen aanpassen
 
Hihihi tuurlijk heb ik later alle ip adressen aangepast.

Het volgende doet zich voor....alle pc's kunnen via deze host het internet op.
Maar ik kan boven op een gast pc niet de printer die beneden op de host pc staat benaderen... :(
 
maestro12 zei:
Jouw router/modem zal geen IP adressen aankunnen buiten 192.168.xx reeks. Dat je buurman jouw netwerk kan zien wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk kan binnenkomen c.q. van jouw verbinding gebruik kan maken. Daarvoor heb je een beveiligingsmogelijkheid in de router zitten (WEP enz.)
Als ik met mijn PDA hier door de straat loop krijg ik tientallen netwerken te zien, bij slechts één kan ik daadwerkelijk binnenkomen. Gezien worden is dus heel wat anders dan misbruik kunnen maken van jouw verbinding.

Hij zag op zijn netwerkverbindingen pagina ook mijn internet verbinding (planet op Bakkie) staan....dus zijn pc zag mijn internet verbinding en dus maakt hij dan toch ook gebruik daarvan. Hoe ik moet beveiligen met WEP weet ik dus niet ;(
 
paniekfreak zei:
Hij zag op zijn netwerkverbindingen pagina ook mijn internet verbinding (planet op Bakkie) staan....dus zijn pc zag mijn internet verbinding en dus maakt hij dan toch ook gebruik daarvan. Hoe ik moet beveiligen met WEP weet ik dus niet ;(

Dan zou ik maar heel snel de handleiding van je router door gaan lezen. Om weer bij mijn PDA terug te komen, ook de 193.xxx range scant die gewoon af, dus ook daar zal men op den duur verbinding met jou kunnen leggen.
 
Pff....lastig hoor....

Wat ik begrijp is dat ik met Access Control List( ACL) bepaalde clients toegang kan geven. Maar daarvoor moet ik mac adressen hebben....en die weet ik niet te vinden :(
 
Als je via Start naar Run gaat (uitvoeren is dat geloof ik in het Nederlands) tik dan CMD in [Enter] en daarna in het zwarte scherm de opdracht "ipconfig /all". Het Physical Address is je MAC adres.
 
Jippie...het is gelukt. :)
Alles werkt weer (printer en internet) en enkel mijn eigen pc's kunnen gebruik maken van het netwerk....

thanx
 
paniekfreak zei:
Jippie...het is gelukt. :)
Alles werkt weer (printer en internet) en enkel mijn eigen pc's kunnen gebruik maken van het netwerk....

thanx

En dan geven we even aan waarom het nu werkt. Dan hebben anderen er ook wat aan.;)
 
Addepat zei:
En dan geven we even aan waarom het nu werkt. Dan hebben anderen er ook wat aan.;)

Addepat heeft wel een beetje gelijk. Laat even weten of je nu IP range 192.168.0. weer gebruikt en zo niet welke andere range dan. En wat heb je gedaan om de printer op de host PC te kunnen benaderen. Is het netwerk van je buurman nu ook afgeschermd of krijgt hij het zelfde probleem weer terug wanneer iemand anders in de straat een draadloos netwerk aanschaft?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan