Bitrates

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deejay59

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Berichten
120
Hoi allen,

Op mijn comp staan zo'n 3500 Mp3's. Een aantal hebben 320 als bitrate, andere dan weer 192, de meeste 128 en enkele zelfs 96 of minder.
Bestaat er een manier om die bitrate naar beneden te halen, om zodoende wat geheugen te sparen? En, indien mogelijk, kan ik dit doen met een heleboel bestanden tegelijk?

Alvast bedankt,

geert.:thumb:
 
Ik neem aan dat je harde schijf ruimte bedoelt ipv geheugen....
Je kan een mp3 natuurlijk zo'n lage bitrate geven als je zelf wilt, maar bedenk wel dat dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit. 128 wordt aangegeven als 'near CD-quality' meestal, maar 160 schijnt ook geen luxe te zijn. Als je het te gek maakt met de bitrate naar beneden schroeven klinkt het uiteindelijk net alsof je via de telefoon naar je muziek zit te luisteren.
Vele progjes die mp3'tjes hercoderen (naar een lagere bitrate) gebruiken hiervoor de in windows beschikbare codecs. Het mp3 codec dat microsoft met windows xp meelevert is bij mijn weten slechts in staat tot 56 kbit/sec te coderen. Dit had iets te doen met licenties sinds mp3 eigendom is van FrauwenHofer nogwat of zoiets, een of andere duitse klup. Deze geven dus ook een mp3 codec uit, dat geld kost. Voorts zijn er geh***te versies van dat Frauwenhofer codec in omloop op internet, maar dat mag dan weer niet. Radium is daar een voorbeeld van. Dan zijn er links en rechts nog open source en andere projecten die een mp3 codec gemaakt hebben. De legale status daarvan is, voor zover ik weet, nogal vaag. Hiervan is LAME (Lame is not An Mp3 Encoder) uit de *nix wereld de bekendste en is ook in codec vorm vrijelijk en gratis te vinden op het internet.
Een veel gebruikt gratis en open geluidsprogramma is Audacity te vinden op http://audacity.sourceforge.net/ . Ik gok erop dat deze z'n eigen mp3 engine meeneemt ipv windows codecs te gebruiken. Deze engine is waarschijnlijk dan ook weer gewoon LAME.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan