Map "mijn documenten" afgrendelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

helmus

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2001
Berichten
601
Hoi,

Ik heb windows XP op mijn pc.
Vraagje;
Is het mogelijk om de map mijn documenten te beveiligen met een pincode ofzo.
Zodat een andere gebruiker van de pc niet in deze map kan snuffelen.

Ik hoor het wel.:thumb:
 
Als je rechtsklikt op de map, voor eigenschappen kiest, dan krijg je ook een tabblad beveiliging te zien.
Daar kun je een en ander instellen.
 
mijn documenten.

Paul Postma zei:
Als je rechtsklikt op de map, voor eigenschappen kiest, dan krijg je ook een tabblad beveiliging te zien.
Daar kun je een en ander instellen.


Ik heb rechts geklikt op mijn documenten.
Als ik vervolgens klik op eigenschappen, krijg ik een blad Eigenschappen voor Mijn Documenten met daar bovenaan de Tabbladen;

Doel,
Algemeen,
Delen,

Maar geen Tabblad beveiliging.
Dus, ik ben nog niks opgeschoten.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt doordat je harde schijf / partitie FAT32 is en geen NTFS:

Bij het beveiligen van mappen en bestanden speelt eenvoudig gesteld de vraag: welke gebruiker mag wat doen met een bestand of folder. Standaard regelt XP dat iedere gebruiker een eigen map krijgt: Mijn Documenten. Deze is alleen toegankelijk voor de gebruiker zelf en voor de Administrator.

Veel mensen maken geen gebruik van deze folder (of ook van andere mappen) om documenten op te slaan. Op welke manier kun je dan mappen en / of bestanden dan toch beveiligen?

Om te beginnen moet je kiezen voor het bestandsysteem NTFS. Met dit bestandsysteem is het beter mappen te beveiligen dan met FAT32. Om te controleren of je station FAT32 is of NTFS maak een rechtsklik op desbetreffend station en kies Eigenschappen. Daar staat onder het tabblad Algemeen wat voor bestandssysteem je gebruikt. Is je station reeds NTFS, dan kun je Stap 1 overslaan.

Stap 1: het converteren naar NTFS
Klik op Start en kies vervolgens Uitvoeren. Typ in dat venster “convert stationsletter: /fs:ntfs” (zonder aanhalingstekens). Stationsletter dien je te vervangen door de letter van het te converteren station bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam in te voeren.

Als je het station wilt converteren waarop je besturingssysteem staat, dan zal Windows vragen om deze taak te plannen wanneer het systeem opnieuw wordt opgestart.

Stap 2: eenvoudig delen uitschakelen
Kies in de Verkenner het menu Extra | Mapopties en neem het tabblad Weergave. Vink daar “Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)” uit. Klik op Toepassen en daarna op OK. Als deze optie al is aangevinkt, ga dan direct verder met Stap 3

Stap 3: beveiliging instellen van de map
Als derde en laatste stap maak je een rechtsklik op de map die je wilt ‘vergrendelen’ voor andere gebruikers. Kies daarna de optie Eigenschappen en neem het tabblad Beveiliging. Druk op de knop Geavanceerd en vink de optie “Overneembare machtigingen van bovenliggend object doorgeven aan dit object” uit. In het openspringende venster druk je daarna op de knop Verwijderen, druk tot slot op Toepassen.

Controleer vervolgens - via rechtsklik op de map optie eigenschappen tabblad Beveiliging - welke namen van Groepen of Gebruikers staan vermeld. Hierbij moeten alleen jouw gebruikersnaam en Systeem staan. Staan deze er niet, voeg deze dan toe, via de knop Toevoegen | Geavanceerd | Nu Zoeken en jouw gebruikersnaam te selecteren en op OK te drukken. Voeg ook de 'gebruiker' Systeem toe. Dit is noodzakelijk bijvoorbeeld voor het maken van back-ups.

Selecteer daarna jouw gebruikersnaam en controleer of je volledige Machtiging hebt voor de desbetreffende folder. Andere gebruikers hebben vanaf nu geen toegang meer tot deze folder en de documenten die je er in aanmaakt of in plaatst.

Bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=664173/sc=cceed9
 
Oeps, Helmus, ik ben er té snel van uitgegaan dat je een NTFS-partitie had.
Wat Mario aanvulde klopt volkomen.

Paul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan