Een beginnersvraagje...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timonh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mei 2006
Berichten
4
Hi,

Ik heb net een SONY Camcorder MiniDV DCR-HC46 gekocht. (wellicht zoals vele aanstaande papa's, als ik, een camera kopen)

Ik ben een groentje op videogebied... en dit zijn mijn eerste video-ervaringen :

Wanneer ik mijn opnames op mini DV rechtstreeks op TV bekijk (AV aansluiting), heb ik een mooie beeldkwaliteit.

Wanneer ik opnames capture op mijn PC (via bijgeleverde USB kabel), wordt de beeldkwaliteit véél zwakker:( , ongeacht het formaat Avi of Mpeg.(zelfs wanneer ik de capture settings op de hoogste kwaliteit zet)
Ik weet wel dat Mpeg-2 een compressie is en dat je dus beeldkwaliteit verliest. Maar het verschil is wel erg groot !

Ik heb reeds verschillende capture progs getest, en Nero 7 geeft het meest aanvaardbare resultaat. Het resultaat blijft zwak vergeleken met het rechtstreeks bekijken van de mini DV tape.

En dan nu eindelijk mijn vraag :) :

- Is dit nu éénmaal zo, en valt hier niks aan te doen ?
- ... of is dit een software probleem ?
- ... of is dit een hardware kwestie (camcorder, grafische kaart, tv-kaart, kabel, processor...)?

Kan er iemand mij wat basic info hierover verschaffen ?

Thanx in advance !
 
De resolutie op een TV is heel anders dan op een PC scherm.
Je TV scherm gebruikt PAL, en de PAL-resolutie is 720x576.
Je monitor staat vermoedelijk op 1080x768 of 1280x1024.

Nu naar je opname, die is in 320x240 of zelfs maar in 160x112 pixels.
Op een TV zijn dus 'maar' 4 pixels (2 horizontaal x 2 verticaal) de zelfde kleur voor elke pixel van je opname, op een monitor zijn dat er al z'n 16 (4x4) om afgespeeld worden bij een volledig scherm. Gevolg 'blokken', N.b. de software probeerd de kleuren wel in elkaar over te laten lopen zodat het niet al te veel opvalt. Door de opbouw van een TV scherm valt het ook nog eens minder op, de pixels staan vaak niet recht naast elkaar, maar verspringen.
Bij een monitor zijn de pixels veel kleiner en staan ze ook naast en onder of boven elkaar, dit geeft een veel scherper beeld, maar bij lage resolutie opnames zoals van een camcorder zie je dan ook heel duidelijk dat de opname in een lage resolutie is opgenomen

Op de camera staat wel dat het een 1.07 Mega pixel camera is, dat geld echter alleen voor de foto's die je er mee kunt nemen... voor de video opnames is dat veel minder.
320x240 is tenslote maar 0,076 mega pixels!
En bij longplay 160x112 zelfs maar 0,018 mega pixels!!!

.. En er iets aan doen... gewoon op je TV kijken en niet op de PC, je kunt eens proberen de resolutie aan te passen naar 800x600, maar echt mooi zal het nooit worden bij een volledige scherm afspelen.
 
Laatst bewerkt:
Meer vragen .... 1st eentje over schermverhoudingen

Thanks, Withaar !

Mijn TV is een Samsung LCD. Dit scherm dient tevens als mijn PC-monitor. (19:6)

Wat ik nog niet begrijp (...en ik begrijp nog zó veel niet :( ...) :


"Als" mijn opname 320x240 (4:3) is, hoe kan mijn camera dan opnemen in de 16:9 verhouding ?
Extrapoleert de camcorder misschien het beeld naar dit formaat ?
(Ik moet beeldverhouding waarin ik opnames wil maken instellen op de camera)
Of is het de TV die het beeld schermvullend weer "uit-rekt" ?

Timon
 
De grote boosdoener in dit geval is de USB aansluiting. Ik heb zelf een SONY HC 42E en in de grbruiksaanwijzing staat een stukje over het kwaliteitsverlies bij gebruik van de USB. Gebruik de iLink kabel (IEEE1394) en je krijgt een superkwaliteit Lees je eigen gebruiksaanwijzing over aansluiten op de computer op blz 88.
 
Laatst bewerkt:
i-link en Sony

Thanks monaco ! :)

Is het niet zo dat i-link kabels enkel werken met Sony PC's/Laptops ?
(Ik heb mijn handleiding even niet bij de hand, maar ik ga het bekijken)

Welke computer heb jij ?

Timon
 
ok !

Thanx, Monaco

Ik heb de camcorder en PC verbonden met een FireWire-kabel en heb nu een mooie beeldkwaliteit wanneer ik naar DVD schrijf.

Timonh
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan