pixels bijmaken voor posterafdruk

Status
Niet open voor verdere reacties.

rappi3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
2
hallo,

kan iemand mij misschien vertellen hoe ik in een fotobewerkingsprogramma pixels kan bijmaken om een foto groter te kunnen afdrukken?
Heb dit ergens gehoord maar weet het fijne er niet van.
Ik heb een camera met 6.0 milj. pixels.
30x45 is de max of A4
en....waar kun je afwijkende maten goedkoop en goed laten afdrukken?

vast bedankt...
ellen:eek:
 
pixels bijmaken is min of meer een fabeltje natuurlijk. Je kan de resolutie wel opkrikken door bestaande pixels op te breken in kleinere stukjes, maar de pc zal dan vervolgens moeten "raden" naar de juiste kleur. Veel goedkope camera's maken gebruik van deze technologie, zodat je toch een 4 mpix camera kan verkopen voor een 6 mpix.

Leuk truucje, maar de foto wordt er doorgaans niet of nauwelijks beter van. Sterker nog, de kans is groot dat de kwaliteit zelfs aanzienlijk minder wordt. En dat is natuurlijk geen wonder. Stel je voor dat je ergens op een foto één geel vierkantje (1 pixel) in op een groter, groen vlak wordt opgedeeld in 4 stukjes (pixels). Om een fatsoenlijk beeld te houden moeten alle vier de nieuwe pixels dus OF geel, OF een soort tussenwaarde tussen geel en groen krijgen.
Als alle pixels geel worden, schiet je er niets mee op, alleen dat je in plaats van één vlakje vier vlakjes hebt. Enige dat gebeurd is dat je bestandsgrootte zal toenemen omdat er meer info moet worden opgeslagen.
Als de pixels een tussenwaarde krijgen, wordt je daar ook niet vrolijk van, omdat het vierkantje dan geen scherpe lijn meer heeft. Het contrast van de foto en de scherpte ervan hollen op deze manier achteruit.
Kiezen uit 2 slechte opties dus.

De Medion camera's van ALDI zijn een berucht voorbeeld van gebruik van deze technologie. Iedereen die foto's van dergelijke camera's wel eens echt kritisch bekeken heeft, weet wat ik bedoel.

Conclusie: niet aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
rappi3 zei:
hallo,

Ik heb een camera met 6.0 milj. pixels.
30x45 is de max of A4
en....waar kun je afwijkende maten goedkoop en goed laten afdrukken?

vast bedankt...
ellen:eek:


Als je camera een echte 6 megapix is dan is deze ruim voldoende om een scherpe afdruk te kunnen krijgen op het formaat 30x45 of A4. Sterker nog volgens mij moet dit zelfs al voldoende zijn voor een foto op A3 formaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan